Sprzedaż poniżej kosztów
Pytanie:
"W celu promocji usługi firma postanawia dodać coś do niej. Nie będzie to gratis, ale towar zaoferowany poniżej ceny rynkowej. Czyli sprzedaż ze stratą. Teoretycznie, bo przecież ta usługa zwróci tę niby stratę. Czy takie działanie jest dopuszczalne przez urząd skarbowy, bo urząd zobaczy przecież zakup za 300, a sprzedaż za 100?"
Odpowiedź prawnika: Sprzedaż poniżej kosztów
Stosowanie formy wspierania sprzedaży usług firmy poprzez dodawanie do niej towaru gratis, lub - częściej - po zaniżonej cenie, jest metodą powszechną. Stosują ją na szeroką skalę przykładowo operatorzy sieci komórkowych sprzedający aparaty komórkowe po cenach znacznie poniżej ich wartości rynkowej (np. za 1zł plus VAT). Stąd takie działanie, o ile przekazanie towaru po zaniżonej cenie znajdzie uzasadnienie w umowie zawartej z klientem (przykładowo przewidującej, iż klient będzie korzystał z usług firmy przez określony okres czasu lub skorzysta z usług o określonej wartości), nie powinno być kwestionowane przez organy podatkowe, w szczególności nie powinno być kwestionowane prawo zaliczenia wydatków na zakup towarów do kosztów podatkowych oraz odliczenia VAT od zakupu tych towarów.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?