Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Uczelnia zakłada teczkę akt osobowych studenta, w której przechowuje się:
a) oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości, a w przypadku kandydata na uzupełniające studia magisterskie również odpis lub poświadczoną przez uczelnię fotokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych,
b) ankietę osobową, zawierającą imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, nr PESEL, a w przypadku jego braku inny numer ewidencyjny, adres zamieszkania z określeniem rodzaju miejscowości (miasto/wieś), adres do korespondencji oraz informację o podstawowym źródle utrzymania rodziny kandydata na studia,
c) poświadczoną przez uczelnię fotokopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia,
d) aktualną fotografię kandydata, zgodną z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych;
-
2) dokumenty postępowania kwalifikacyjnego przy przyjęciu na I rok studiów, stanowiące podstawę do podjęcia decyzji o przyjęciu na studia;
-
3) kopię decyzji o przyjęciu na studia oraz oryginał potwierdzenia jej doręczenia;
-
6) decyzje władz uczelni dotyczące przebiegu studiów, w szczególności: udzielonych urlopów, zgód na powtarzanie roku, skreślenia z listy studentów, a także nagród, wyróżnień i kar dyscyplinarnych;
-
7) dokumenty dotyczące przyznania studentowi pomocy materialnej;
-
12) potwierdzenie odbioru legitymacji studenckiej i indeksu;
-
13) potwierdzenie odbioru dyplomu i jego odpisu przez osobę odbierającą dyplom.
Przetwarzanie danych osobowych studenta jest przetwarzaniem danych w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, a zatem może mieć zastosowanie art. 33, zgodnie z którym, na wniosek osoby, której dane dotyczą, administrator danych jest obowiązany, w terminie 30 dni, odnośnie jej danych osobowych, informacji wskazanych w art. 32 ust. 1 pkt 1-5a, a w szczególności podać w formie zrozumiałej:
-
jakie dane osobowe zawiera zbiór,
-
w jaki sposób zebrano dane,
-
w jakim celu i zakresie dane są przetwarzane,
-
w jakim zakresie oraz komu dane zostały udostępnione.
Jeżeli w teczce (ani w inny sposób) nie są gromadzone dane o cząstkowych wynikach sprawdzianów, uczelnia nie ma obowiązku o nich informować. Indeks studenta nie jest zbiorem danych, a więc w stosunku do niego nie stosujemy ustawy o ochronie danych osobowych. Natomiast wykaz ocen studentów umieszczony w systemie komputerowym takim zbiorem będzie.
Proszę również zwrócić uwagę na art. 32 ust. 4, zgodnie z którym jeżeli dane są przetwarzane dla celów naukowych, dydaktycznych, historycznych, statystycznych lub archiwalnych, administrator danych może odstąpić od informowania osób o przetwarzaniu ich danych w przypadkach, gdy pociągałoby to za sobą nakłady niewspółmierne z zamierzonym celem.
Kwestie wydawania wyciągów i odpisów regulują również przepisy rozporządzenia z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów, przebieg studiów jest dokumentowany w:
-
protokołach zaliczenia przedmiotu, zawierających: nazwę przedmiotu, którego dotyczy zaliczenie lub egzamin, imiona i nazwiska studentów, numery albumów, oceny, datę i podpis osoby zaliczającej lub przeprowadzającej egzamin;
-
kartach okresowych osiągnięć, o których mowa w § 1 pkt 5, zawierających: imię (imiona) i nazwisko studenta, numer albumu, nazwy przedmiotów, które student zaliczył w okresie zaliczeniowym, określenie formy zaliczenia, uzyskane oceny oraz liczbę punktów, zgodnie z Europejskim Systemem Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS), daty i podpisy osób egzaminujących i zaliczających poszczególne przedmioty oraz podpis dziekana lub kierownika jednostki organizacyjnej uczelni, dokonującego wpisu na kolejny rok (semestr) studiów;
-
indeksie studenta.
Dokumenty te, ich odpisy lub wyciągi, w zakresie, w jakim dotyczą studenta lub absolwenta, mogą być wydane studentowi lub absolwentowi, na jego wniosek, upoważnionej osobie do rąk własnych lub wysłane pocztą, za zwrotnym poświadczeniem odbioru.