Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z ustawą o rentach i emeryturach z FUS ponowne ustalenie wysokości świadczenia, przy uwzględnieniu nowych okresów składkowych, następuje na wniosek zainteresowanego, z tym że świadczenia w podwyższonej wysokości wypłaca się od miesiąca, w którym zgłoszony został ten wniosek. Pani taki wniosek złożyła dwukrotnie opierając go na tych samych dokumentach i raz uzyskała decyzję niekorzystną, a drugi raz decyzję korzystną. Każda z tych decyzji podlega osobnemu zaskarżeniu i dla każdej są przewidziane terminy do złożenia zaskarżenia. Podstawą obu decyzji były te same dokumenty. Jednakże sposób obliczenia był w pierwszym przypadku błędny. Tym samym utraciła Pani przez 5 miesięcy kwotę 750 zł poprzez błędne obliczenia. Jeśli się Pani nie zgadzała z tym pierwszym wyliczeniem należało zaskarżyć decyzję o ponownym przeliczeniu, która była dla Pani niekorzystna. Błąd pracownika spowodował powstanie szkody po Pani stronie. Może Pani odwołać się ze swoim przypadkiem do Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Ubezpieczonych. Może Pani również odwołać się od decyzji sądu wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu, albowiem jego niezachowanie wynikło z błędnego przypuszczenia, że decyzja korzystna będzie obejmowała również okres poprzednio wnioskowany. Jeśli szkoda została wywołana wydanie błędnej decyzji może Pani również w postępowaniu przed sądem cywilnym żądać jej naprawienia, jednak konieczne jest wcześniejsze stwierdzenie jej nieważności. Nie jest również wykluczone złożenie wniosku o unieważnienie decyzji. Podstawy unieważnienia określa kodeks postępowania administracyjnego. Nieważność decyzji stwierdza się jeżeli została:
-
wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
-
dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
-
była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały,
-
w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą,
-
zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.