Usługa hotelowa a koszty podatkowe

Pytanie klienta:

""Prowadzę firmę budowlano-remontową, usługi wykonuję na terenie kraju, zatrudnionych pracowników często zakwaterowuję w hotelach, motelach bądź bursach. Czy muszę pilnować jakiegoś limitu, powyżej którego wydatek nie stanowi kosztu?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisów wydanych przez właściwego ministra.

Żaden przepis natomiast nie limituje możliwości zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na zakwaterowanie pracowników w hotelach, motelach bądź bursach w czasie podróży. Oczywiście trzeba mieć na uwadze treść art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W przypadku jednak kosztów podróży służbowych pracowników na ogół nie ma problemu z wykazaniem celowości wydatku.

Piotr Geliński - Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.