Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Nawet w przypadku zmiany biura rachunkowego podatnik musi mieć zapewnioną możliwość kontynuacji rozliczeń podatkowo-rachunkowych. Zatem dotychczasowe biuro rachunkowe powinno wydać wszystkie dokumenty, które są w jego posiadaniu, w tym również zapisy na nośnikach danych (np. dyskietkach). Ewentualnie dotychczasowe biuro rachunkowe może zrobić sobie ich kopie, przykładowo dla celów przyszłych kontroli, które wobec podatnika mogą prowadzić organy podatkowe.
Oczywiście biuro nie musi wydać kopii programu księgowego, którego używa dla prowadzenia ksiąg klientów, zwłaszcza jeśli wydanie takiej kopii naruszyłoby zasady licencji programu.
W przypadku nieuzasadnionej odmowy wydania nośników danych przez biuro rachunkowe, ponieważ na ogół są to jednak firmy stosujące określone standardy, należałoby skontaktować się z właścicielem biura w celu wyjaśnienia przyczyn odmowy wydania. W dalszej kolejności podatnik powinien pisemnie wezwać biuro do ich wydania z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania cywilnego oraz drogę postępowania dyscyplinarnego (jeśli prowadzący biuro rachunkowe przykładowo jest doradcą podatkowym).