Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Sprawy o prawa majątkowe, w których wartość przedmiotu sporu przekracza 30 000 zł, należą do właściwości sądów okręgowych, dlatego pozew powinien być wniesiony do sądu okręgowego. Pozew na urzędowym formularzu wnosi się tylko wówczas, gdy powód dochodzi w postępowaniu uproszczonym roszczeń wynikających z rękojmi lub gwarancji jakości, jeśli wartość przedmiotu umowy (czyli wartość mieszkania) nie przekracza 5 000 zł (w Pana przypadku wartość jest znacznie wyższa, dlatego wykluczone jest składanie pozwu na urzędowym formularzu). Jeżeli właściciel lokalu, który nabył mieszkanie, w którym ujawniły się wady, próbował wyegzekwować usunięcie zaistniałych wad lokali na drodze pozasądowej i nie przyniosło to rezultatu, pozostaje droga sądowa, którą inicjuje złożenie pozwu. Udzielenie gwarancji na okres 3 lat nie oznacza jednak, że po upływie tego czasu roszczenie wynikające z gwarancji wygasa, oznacza tylko tyle, iż odpowiedzialność sprzedawcy obejmuje tylko wady, które ujawniły w ciągu 3 lat od zawarcia umowy. Opłaty sądowe nie są uzależnione od dochodów pozwanego, ale od wartości przedmiotu sporu. Jeżeli zatem wartość przedmiotu sporu wynosi 65 000 zł, to wpis od pozwu wyniesie 4 500 zł (par. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych). Dochody dłużnika mają o tyle znaczenie, że skuteczne dochodzenie roszczeń od dłużnika zakłada istnienie po stronie dłużnika jakiegoś majątku, który pozwalałby na skuteczną egzekucję należnego świadczenia.