Właściwość sądu dla roszczeń gwarancyjnych

Pytanie:

"Trzy lata po zakupie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym od dewelopera ujawniły się liczne wady techniczne. Łączny szacunek kosztów napraw to ok. 65 tys. złotych. Okres gwarancji właśnie mija, a deweloper nie odpowiada na pisma mojej wspólnoty mieszkaniowej. Czy najwłaściwszą drogą jest napisanie pozwu (jak? - na formularzu czy nie?). Jakie są przewidziane opłaty sądowe - deweloper jest rencistą, a jego firma obecnie nie wykazuje dochodów. Czy właściwym jest sąd okręgowy czy rejonowy?"

Odpowiedź prawnika: Właściwość sądu dla roszczeń gwarancyjnych

Sprawy o prawa majątkowe, w których wartość przedmiotu sporu przekracza 30 000 zł, należą do właściwości sądów okręgowych, dlatego pozew powinien być wniesiony do sądu okręgowego. Pozew na urzędowym formularzu wnosi się tylko wówczas, gdy powód dochodzi w postępowaniu uproszczonym roszczeń wynikających z rękojmi lub gwarancji jakości, jeśli wartość przedmiotu umowy (czyli wartość mieszkania) nie przekracza 5 000 zł (w Pana przypadku wartość jest znacznie wyższa, dlatego wykluczone jest składanie pozwu na urzędowym formularzu). Jeżeli właściciel lokalu, który nabył mieszkanie, w którym ujawniły się wady, próbował wyegzekwować usunięcie zaistniałych wad lokali na drodze pozasądowej i nie przyniosło to rezultatu, pozostaje droga sądowa, którą inicjuje złożenie pozwu. Udzielenie gwarancji na okres 3 lat nie oznacza jednak, że po upływie tego czasu roszczenie wynikające z gwarancji wygasa, oznacza tylko tyle, iż odpowiedzialność sprzedawcy obejmuje tylko wady, które ujawniły w ciągu 3 lat od zawarcia umowy. Opłaty sądowe nie są uzależnione od dochodów pozwanego, ale od wartości przedmiotu sporu. Jeżeli zatem wartość przedmiotu sporu wynosi 65 000 zł, to wpis od pozwu wyniesie 4 500 zł (par. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych). Dochody dłużnika mają o tyle znaczenie, że skuteczne dochodzenie roszczeń od dłużnika zakłada istnienie po stronie dłużnika jakiegoś majątku, który pozwalałby na skuteczną egzekucję należnego świadczenia.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Rudolf 2017-02-23 14:17:56

    po zakupieniu kompletu wypoczynkowego w marcu 2013 juz po upływie miesiąca zgłosiłem wade.W trakcie oględzin przez eksperta producenta mebli zostały zapisane słowa o faktycznej wadzie złego uszycia i co następuje;prosze uzytkowac nadal i jak wada się pogłębi ponownie zgłosic.Mają panstwo na to 24 m-ce. W związku okresem gwarancji zgłosilismy ponownie wadliwe uszycie mebli,jak poinformował nas ekspert firmy producenta. W dniu dzisiejszym otrzymałem odpowiedz; Zgłoszoną reklamacje zmuszeni jestesmy odrzucic z następujących przyczyn.Kwestionuje pan wykonanie zestawu otrzymanego 2013r,tymczasem zgodnie z art.9pkt1zd1 ustawy z dnia 27 lipca 2002r .o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art.8jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodnosci towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzeawcy. Na jakiej jestem pozycji.Prosze o odpowiedz


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika