Wydawanie zaświadczeń przez gminę

Pytanie klienta:

""Czy organ podatkowy (gmina) ma obowiązek wydawać zaświadczenia dla dzierżawcy gruntu o wielkości dochodu uzyskiwanego z tego gospodarstwa? Dzierżawca potrzebuje takiego zaświadczenia do banku, a jeśli trzeba je wydawać to na jakiej podstawie i czy to jest odpłatne?""

Odpowiedź prawnika:

Przedmiotowy zakres obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego obejmuje również postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń. Zaświadczeniom, zgodnie z utrwalonym zapatrywaniem, nie przypisuje się cech aktu administracyjnego, nie są więc ani decyzjami, ani postanowieniami w rozumieniu kpa, stanowią samoistną formę załatwienia sprawy poprzez podjęcie czynności faktycznych. Zaświadczenie zwykło się traktować jako urzędowe potwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego. Zaświadczenie od decyzji administracyjnej odróżnia brak jakiejkolwiek normy postępowania w zaświadczeniu. Tym samym zaświadczenie nie zmienia sytuacji prawnej strony, ponieważ drogą zaświadczenia nie można ani przyznać, ani ograniczyć żadnych uprawnień. Gmina ma obowiązek wydawania zaświadczeń, które mieszczą się w jej zakresie. Zgodnie natomiast z art. 306a Ordynacji podatkowej organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy. Zaświadczenie powinno być wydane co do zasady bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie. Wydanie takiego zaświadczenia podlega opłacie.