Wymeldowanie lokatora
Pytanie:
"Co zrobić, gdy po kilku latach od zakupu mieszkania okazuje się, że są w nim zameldowane jeszcze jakieś osoby? Osoby te nie zamieszkują tego lokalu od kilku lat i nie zamieszkiwały go przed zakupem i w momencie zakupu lokalu. Dodatkowo ta osoba melduje na ten adres w obecnej chwili nowego członka rodziny. Jak należy wyjść z tej kłopotliwej sytuacji?"
Odpowiedź prawnika: Wymeldowanie lokatora
W przypadku wystąpienia warunków dopuszczalności wymeldowania określonych w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych, powstanie możliwość wymeldowania tych osób z mieszkania. Zgodnie z art. 15 ust. 2 tej ustawy organ gminy wydaje na wiosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby gdy spełnione zostaną następujące warunki:
-
osoba ta bez wymeldowania opuściła dotychczasowe miejsce pobytu stałego
-
utraciła uprawnienie do przebywania w lokalu (pomieszczeniu) w którym była zameldowana.
Podstawą wymeldowania może być także sytuacja, iż osoba bez wymeldowania opuściła dotychczasowe miejsce pobytu stałego i nie przebywa w nim co najmniej przez okres 6 miesięcy a nowego miejsca jej pobytu nie można ustalić. W przypadku gdy zajdą wskazane wyżej okoliczności osoba będąca stroną w tej sprawie będzie mogła złożyć wniosek o wymeldowanie. Stroną jest każdy czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. W sytuacji gdy dana osoba spełni wymienione przesłanki do bycia stroną, będzie mogła zgłosić wniosek o wymeldowanie.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?