Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Rozpatrzenie zażalenia na bezczynność organu administracyjnego jest również "załatwianiem sprawy" w rozumieniu art. 35 k.p.a., stąd nie jest wykluczone zastosowanie tu art. 36 k.p.a., z którego wynika możliwość wyznaczenia nowego terminu załatwienia sprawy (konieczne jest jednak podanie przyczyny tego niezałatwienia). Organ wyższego stopnia jest bowiem obowiązany nie tylko zbadać, czy nastąpiło przekroczenie terminu z art. 35 lub 36 k.p.a., ale również, czy to przekroczenie nastąpiło z winy organu (zgodnie z art. 35 par. 5 k.p.a., do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu). Warto również dokładnie sprawdzić, czy wyznaczony przez organ wyższego stopnia termin nie jest terminem z art. 37 par. 2 k.p.a., który przewiduje, że organ, uznając zażalenie na bezczynność organu za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.