Zawiadomienie o zakończeniu budowy domu - procedury, dokumenty i zameldowanie

Pytanie klienta:

""W 2016 r. kupiliśmy z mężem działkę. Postawiliśmy na niej dom jednorodzinny. W chwili obecnej dom jest właściwie wykończony. Mieszkamy w nim od maja 2020r. Czy jest określony jakiś czas, w którym musimy zgłosić odbiór budynku po zakończeniu budowy? Jakie kryteria świadczą o całkowitym zakończeniu budowy? Czy chcąc uzyskać nadanie adresu, musimy się tam zameldować i zgłosić odbiór budynku?""

Odpowiedź prawnika:

Obowiązek zawiadomienia o zakończeniu budowy

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami Prawa budowlanego, do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane było pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy z projektem budowlanym, można przystąpić po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten w terminie 14 dni (zmiana z wcześniejszych 21 dni) od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji.

Ważne zmiany w przepisach

Od 2020 roku obowiązuje skrócony termin 14 dni na zgłoszenie sprzeciwu przez nadzór budowlany (wcześniej było to 21 dni). Dodatkowo znacznie wzrosły kary za użytkowanie obiektu bez złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy.

Terminy i procedury zawiadomienia

1
Złożenie zawiadomienia przed użytkowaniem Zawiadomienie o zakończeniu budowy należy złożyć przed rozpoczęciem użytkowania obiektu budowlanego. Nie można wprowadzić się do domu ani rozpocząć jego eksploatacji bez wypełnienia tej formalności.
2
Oczekiwanie na reakcję nadzoru budowlanego Po złożeniu zawiadomienia organ nadzoru budowlanego ma 14 dni na sprawdzenie dokumentacji i ewentualne zgłoszenie sprzeciwu. Jeśli w tym czasie nie zgłosi sprzeciwu, można rozpocząć użytkowanie.
3
Możliwość wcześniejszego zaświadczenia Można wystąpić o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, co skraca czas oczekiwania i pozwala na wcześniejsze rozpoczęcie użytkowania.

Wymagane dokumenty do zawiadomienia

Do zawiadomienia o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego należy dołączyć dokumenty wskazane w art. 57 p.b., w szczególności:

Podstawowe dokumenty

  • Oryginał dziennika budowy (papierowego) lub numer dziennika elektronicznego
  • Projekt techniczny, z uwzględnieniem zmian, o których mowa w art. 36b ust. 2 p.b.
  • Oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania z projektem
  • Inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza

Dokumenty dodatkowe

  • Protokoły badań i sprawdzeń instalacji
  • Oświadczenia o braku sprzeciwu PSP i sanepidu (jeśli wymagane)
  • Dokumentacja powykonawcza instalacji

Kryteria zakończenia budowy

Za zakończenie budowy uznaje się spełnienie warunków pozwalających na przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego. W praktyce oznacza to, że:

  • Wszystkie roboty budowlane objęte pozwoleniem na budowę zostały zakończone
  • Obiekt odpowiada warunkom przewidzianym w prawie budowlanym
  • Budynek jest w stanie pozwalającym na przeprowadzenie odbioru
  • Obiekt może być przekazany do normalnej eksploatacji i użytkowania
  • Teren budowy został doprowadzony do należytego stanu i porządku

Konsekwencje niezłożenia zawiadomienia

Wysokie kary finansowe

Za użytkowanie obiektu bez złożenia zawiadomienia grozi kara stanowiąca iloczyn:

  • Dziesięciokrotnie podwyższonej stawki opłaty (500 zł × 10 = 5000 zł)
  • Współczynnika kategorii obiektu budowlanego
  • Współczynnika wielkości obiektu budowlanego

Dla domu jednorodzinnego kara może wynieść od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zameldowanie i nadanie adresu

Procedura nadawania adresu

Adres określa się przez podanie odpowiednich danych lokalizacyjnych zgodnie z ustawą o ewidencji ludności:

W miastach

  • Nazwa miasta (dzielnicy)
  • Nazwa ulicy
  • Numer domu i lokalu
  • Nazwa województwa

W innych gminach

  • Nazwa miejscowości
  • Numer domu i lokalu
  • Nazwa gminy
  • Nazwa województwa

Obowiązek meldunkowy

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, obywatel polski przebywający na terytorium RP jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu od dnia przybycia do tego miejsca.

Dokumenty potrzebne do zameldowania

  • Wypełniony formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego
  • Dokument tożsamości
  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości

Elektroniczne załatwianie spraw

Obecnie większość formalności można załatwić elektronicznie:

1
Zawiadomienie o zakończeniu budowy Można złożyć przez system e-Budownictwo, wymagany Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany.
2
Zameldowanie Dostępne przez portal gov.pl z Profilem Zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym.
3
Sprawdzenie danych Przez aplikację mObywatel można sprawdzić historię zmian adresów zameldowania.

Podsumowanie i zalecenia

Najważniejsze informacje

  • Zawiadomienie o zakończeniu budowy jest obowiązkowe przed rozpoczęciem użytkowania
  • Nadzór budowlany ma 14 dni na reakcję (wcześniej 21 dni)
  • Zameldowanie należy wykonać w ciągu 30 dni od zamieszkania
  • Większość formalności można załatwić elektronicznie

W odpowiedzi na Państwa pytanie: tak, istnieje określony czas na zgłoszenie zakończenia budowy - musi to nastąpić przed rozpoczęciem użytkowania obiektu. Zameldowanie nie jest warunkiem uzyskania adresu, ale jest obowiązkiem prawnym wynikającym z faktu zamieszkania w danym miejscu.

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.