Zbycie przedsiębiorstwa

Pytanie:

"Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Czy istnieje możliwość, żeby tą firmę "przepisać" na inną osobę (mojego męża), tak aby przejął wszelkie zobowiązania (włącznie z zadłużeniami) oraz pożytki wynikające z istnienia tej firmy, tj. jej staż, zawarte umowy. Czy istnieje taka możliwość i jak formalnie należałoby tego dokonać, aby miało to moc prawną wobec kooperantów, klientów, instytucji? "

Odpowiedź prawnika: Zbycie przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo, jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, może zostać sprzedane lub darowane przez przedsiębiorcę, który je dotychczas prowadził, innemu przedsiębiorcy. Sprzedaż lub darowizna przedsiębiorstwa powoduje, że wszystkie składniki tego przedsiębiorstwa (nazwa, prawa własności rzeczy - np. sprzętu biurowego, prawa wynikające z umów najmu czy dzierżawy, wszelkie wierzytelności - np. wynikające z umów dostawy czy umów o świadczenie usług, koncesje, licencje i zezwolenia, tajemnice przedsiębiorstwa oraz księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej) przejdą na nabywcę tego przedsiębiorstwa. Przejście wszystkich składników przedsiębiorstwa na nabywcę nie jest uzależnione od zgody kontrahentów - umowy zawarte z przedsiębiorcą - zbywcą nadal wiążą kontrahentów w stosunku do przedsiębiorcy - nabywcy przedsiębiorstwa. Jeśli chodzi o długi przedsiębiorstwa, to przechodzą one na nabywcę (nie jest konieczna zgoda wierzycieli), jednakże zbywca przedsiębiorstwa pozostaje za nie odpowiedzialny mimo zbycia przedsiębiorstwa (odpowiedzialność solidarna). Zatem dopóki dany dług (który istniał w chwili sprzedaży lub darowizny przedsiębiorstwa) nie zostanie spłacony, wierzyciel może żądać zapłaty zarówno od zbywcy, jak i od nabywcy przedsiębiorstwa (chyba że sam wierzyciel zgodzi się na to, że tylko nabywca ma ponosić odpowiedzialność). Oczywiście, za długi powstałe już po zbyciu przedsiębiorstwa odpowiada już sam nabywca. Umowa zbycia przedsiębiorstwa powinna być dokonana w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi, a jeśli w skład przedsiębiorstwa wchodzi nieruchomość, konieczna jest forma aktu notarialnego. Prowadzenie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa wymaga wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (jeśli będzie tą działalność prowadzić jako osoba fizyczna). Natomiast jeżeli Pani, na skutek zbycia przedsiębiorstwa, zakończy prowadzenie działalności gospodarczej, konieczne jest wykreślenie wpisu z ewidencji działalności gospodarczej.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Rychu 2013-03-09 15:54:17

    Jak wygląda oświadczenie o zbyciu przedsiębiorstwa? Wzór

  • iko 2012-07-22 21:56:54

    Witam, Czy w umowie można zawrzeć zapis o nie ponoszeniu odpowiedzialności za długi zbywającego??


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika