Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Policja miała prawo odmówić wydania zaświadczenia o utracie wymienionych dokumentów, gdyż co do zasady ich zaginięcie winien Pan zgłosić we właściwym organie gminy. Zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty, organ gminy, któremu zgłoszono utratę dowodu osobistego, wydaje osobie wolne od opłaty zaświadczenie o utracie dowodu osobistego. Natomiast zaginięcie prawa jazdy należy zgłosić niezwłocznie staroście, który na podstawie takiego zgłoszenia wydaje wtórnik dokumentu pod warunkiem:
-
złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, oświadczenia o utracie dokumentu;
-
zwrotu zniszczonego dokumentu albo
-
zwrotu dokumentu wymagającego zmiany danych.
W razie odzyskania utraconego dokumentu, dokument ten należy zwrócić do starosty.