Zwrot opakowań zwrotnych

Pytanie:

Sklep odmówił mi przyjęcia opakowań zwrotnych ponieważ więcej oddawałem niż kupowałem tego produktu. Wynikło to z faktu, że opakowania gromadzę i nie chce mi się za każdym razem brać butelek do sklepu. Kierownik zażyczył sobie paragonów zakupu których nie przechowuję. Jakie przepisy regulują obowiązek przyjmowania przez sklep opakowań zwrotnych? Gdzie zaskarżyć decyzję kierownika sklepu o nieprzyjęciu opakowań zwrotnych?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Obowiązek przyjmowania opakowań zwrotnych wynika z art. 14 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zgodnie z którym jednostki handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie handlowej. Obowiązek sklepu dotyczy więc tylko przyjmowania takich opakowań, w których występują produkty sprzedawane w tym sklepie. Nie obejmuje on wszystkich opakowań. Jednakże obowiązek przyjmowania opakowań dotyczy wszystkich opakowań, w których występują produkty sprzedawane w tym sklepie, niezależnie od tego, czy produkty te zostały zakupione w tym czy też w innym sklepie. Z obowiązku przyjmowania wszystkich opakowań, nie wynika jeszcze obowiązek przyjmowania wszystkich opakowań w tej samej cenie. Zwrot pełnej kaucji dotyczy tylko opakowań, za które sklep pobrał kaucję przy zakupie. Pozostałe zaś opakowania sklep ma obowiązek przyjmować według ustalonej przez siebie kwoty, a nawet bez zwrotu kaucji. Sklep nie może więc odmówić przyjęcia opakowań zwrotnych, jeżeli prowadzi sprzedaż produktów w tych opakowaniach, jednakże zwrot kaucji dotyczy tylko opakowań, za które kaucję sklep pobrał. Sklep może w dowolny sposób kontrolować, za które opakowania sklep pobrał kaucję (np. za okazaniem faktury VAT bądź paragonu).

Kto, zarządzając jednostką handlu detalicznego, nie przyjmuje zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach będących w ofercie handlowej w tej jednostce, podlega karze grzywny. Nie przyjęcie opakowań zwrotnych stanowi wykroczenie, za które Inspekcja Handlowa może ukarać kierownika sklepu grzywną.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: