Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Obowiązek przyjmowania opakowań zwrotnych wynika z art. 14 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zgodnie z którym jednostki handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie handlowej. Obowiązek sklepu dotyczy więc tylko przyjmowania takich opakowań, w których występują produkty sprzedawane w tym sklepie. Nie obejmuje on wszystkich opakowań. Jednakże obowiązek przyjmowania opakowań dotyczy wszystkich opakowań, w których występują produkty sprzedawane w tym sklepie, niezależnie od tego, czy produkty te zostały zakupione w tym czy też w innym sklepie. Z obowiązku przyjmowania wszystkich opakowań, nie wynika jeszcze obowiązek przyjmowania wszystkich opakowań w tej samej cenie. Zwrot pełnej kaucji dotyczy tylko opakowań, za które sklep pobrał kaucję przy zakupie. Pozostałe zaś opakowania sklep ma obowiązek przyjmować według ustalonej przez siebie kwoty, a nawet bez zwrotu kaucji. Sklep nie może więc odmówić przyjęcia opakowań zwrotnych, jeżeli prowadzi sprzedaż produktów w tych opakowaniach, jednakże zwrot kaucji dotyczy tylko opakowań, za które kaucję sklep pobrał. Sklep może w dowolny sposób kontrolować, za które opakowania sklep pobrał kaucję (np. za okazaniem faktury VAT bądź paragonu).
Kto, zarządzając jednostką handlu detalicznego, nie przyjmuje zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach będących w ofercie handlowej w tej jednostce, podlega karze grzywny. Nie przyjęcie opakowań zwrotnych stanowi wykroczenie, za które Inspekcja Handlowa może ukarać kierownika sklepu grzywną.