Odpowiedź prawnika: Karta E-101
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie (Dz.Urz. WE NR L 149 z dnia 5 lipca 1971 z późn. zm.), pracownik zatrudniony na terytorium Państwa Członkowskiego podlega ustawodawstwu tego państwa, nawet jeżeli zamieszkuje na terytorium innego Państwa Członkowskiego lub jeżeli przedsiębiorstwo lub pracodawca, który go zatrudnia ma swoją zarejestrowaną siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub znajduje się na terytorium innego Państwa Członkowskiego. Tak wiec zasadą jest to, że pracownik podlega ustawodawstwu miejsca pracy.Rozporządzenie przewiduje kilka odstępstw od zasady ogólnej, w tym odstępstwa przewidziane w art. 14 lit a ii oraz b ii. Pierwszy z tych przepisów dotyczy pracownika delegowanego na okres nie przekraczający 12 miesięcy, oraz pracownika zatrudnionego w kilku krajach – jeżeli taki pracownik jest zatrudniony w przeważającej mierze na terytorium Państwa Członkowskiego, w którym zamieszkuje, podlega ustawodawstwu tego Państwa, nawet jeżeli zatrudniające go przedsiębiorstwo nie posiada zarejestrowanej siedziby, miejsca prowadzenia działalności oddziału, ani stałego przedstawicielstwa na tym terytorium. Zaświadczenie E-101 jest wydawane (poświadczane) prez ZUS w celu potwierdzenia możliwości zastosowana do danego pracownika wyjątku od zasady ogólnej, a więc prawa polskiego. Jeżeli w Państwa przypadku nie zachodzą wskazane wyjątki, (wskazujecie Państwo w opisie, że pracownicy mają podlegać ubezpieczeniu holenderskiemu) właściwym ustawodawstwem dla rozstrzygnięcia o ubezpieczeniu będzie ustawodawstwo holenderskie, a zaświadczenie E-101 dotyczące możliwości zastosowania prawa polskiego nie będzie wymagane.
Jeżeli natomiast zachodzą wyjątki to konieczne jest uzyskanie karty E-101. Aby uzyskać kartę, potrzebne jest wypełnienie kwestionariusza. Taki wniosek powinien być złożony co do zasady przez pracodawcę delegującego pracowników. Jeżeli pracownik przejął obowiązki pracodawcy na podstawie umowy to powstaje wątpliwość kto powinien zwrócić się o wydanie formularza E-101 (należy przeanalizować, czy przejęcie obowiązków dotyczy również możliwości wystąpienia o kartę E-101) Proszę również zapoznać się z poradą: Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej - zasady

