Odpowiedź prawnika: Kradzież telefonu komórkowego
Zawierając z operatorem sieci komórkowej umowę dotyczącą korzystania z usług tego operatora i zakupu aparatu komórkowego od tego operatora zawiera Pan/i zwykłą umowę cywilnoprawną. Umowę taką regulują przepisy prawa, postanowienia umowy oraz ewentualne postanowienia regulaminu tworzonego przez operatora sieci komórkowej. Zgodnie z art. 548 kodeksu cywilnego z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy. Oznacza to, że jeżeli nie umówiono się inaczej (nie wynika to z postanowień umowy, ani z postanowień wzorców umownych stosowanych przez operatora), ryzyko kradzieży rzeczy obciąża od chwili wydania rzeczy kupującego (czyli Pana/i). A zatem prawo nie nakłada w takiej sytuacji na operatora obowiązku wydania po promocyjnej cenie kolejnego aparatu komórkowego. Jednakże bardzo często operator sam w umowie przewiduje takie rozwiązanie- wynika to z tego, że operatorowi opłaca się zaopatrzenie abonenta w aparat komórkowy (i co za tym idzie korzystanie z niego przez abonenta i zwiększanie obrotów operatora). W celu zorientowania się czy w Pana/i konkretnej sytuacji (kradzież) przysługuje prawo ubiegania się o nowy model aparatu radzimy skontaktować się z biurem obsługi abonenta lub z dowolnym salonem.

