Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Obowiązki przedsiębiorcy zbierającego zużyty sprzęt elektroniczny reguluje ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Zgodnie z art. 37 tejże ustawy przedsiębiorca trudniący sie zbieraniem zużytego sprzętu jest zobowiązany do selektywnego zbierania zużytego sprzętu oraz nieodpłatnego przyjmowania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany przekazać zebrany zużyty sprzęt prowadzącemu zakład przetwarzania wpisanemu do odpowiedniego rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
W myśl przepisów ustawy zbierającym zużyty sprzęt jest również sprzedawca detaliczny lub hurtowy. Zgodnie z art. 41 sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych są obowiązani do:
-
informowania, poprzez uwidocznione jako oddzielny element ceny sprzętu, dokonujących zakupu sprzętu o wysokości kosztów gospodarowania odpadami, obejmujących koszty zbierania, przetwarzania, recyklingu albo innego niż recykling procesu odzysku i unieszkodliwiania zużytego sprzętu, jeżeli taką informację uzyskali od wprowadzającego sprzęt;
-
umieszczenia w punkcie sprzedaży informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu;
-
sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych wraz z dołączoną informacją o zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, wraz z wyjaśnieniem znaczenia oznakowania, o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych w sprzęcie oraz masie sprzętu, a także o oznakowaniu i oznakowanego zgodnie przepisami ustawy.
Ponadto sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy są obowiązani przy sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu w ilości nie większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju np. przyjęcie starego komputera (o ile komputer ten ma być wykorzystywany w gospodarstwie domowym a nie w np. w firmie). Sprzedawca detaliczny jest obowiązany do nieodpłatnego przekazania przyjętego zużytego sprzętu, o którym mowa w ust. 1, prowadzącemu zakład przetwarzania lub sprzedawcy hurtowemu
Prowadzenie działalności w zakresie zbierania zużytego sprzętu jest działalnością regulowana co oznacza, że przed jej podjęciem należy złożyć do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wniosek o rejestrację w rejestrze podmiotów zbierających zużyty sprzęt. Ponadto zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany przekazać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, na terenie którego działa, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności, informację zawierającą:
-
firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt;
-
adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, w tym punktów sprzedaży sprzętu.
Podmiot zbierający zużyty sprzęt przed wejściem w życie ustawy jest zobowiązany do przekazania wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta informacje, w terminie do dnia 30 września 2006 r. Przedsiębiorca, który już wykonuje działalność w zakresie wprowadzania sprzętu, zbierania zużytego sprzętu, przetwarzania, recyklingu, innych niż recykling procesów odzysku, jest obowiązany złożyć wniosek o wpisanie do rejestru w terminie do dnia 30 września 2006 r.