Telefon komórkowy jako koszt uzyskania przychodu

Pytanie klienta:

""Prowadzę firmę w okresie letnim, telefon komórkowy jest zarejestrowany na firmę. Czy można ująć w koszty uzyskania przychodu faktury za telefon komórkowy z okresu, kiedy działalność firmy jest nieaktywna, tj. w miesiącach: styczeń, luty, marzec, kwiecień?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Jeżeli podatnik w danym okresie (np. zimowym) faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów, organy podatkowe mogą kwestionować możliwość zaliczania ponoszonych w tym okresie wydatków (np. na rozmowy telefoniczne) do kosztów uzyskania przychodów, chyba że podatnik potrafiłby wykazać, iż prowadził rozmowy w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (np. z dotychczasowymi i przyszłymi kontrahentami).

Piotr Geliński - Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.