Ustanowienie rezydencji podatkowej w Polsce

Pytanie klienta:

""Mamy numery PESEL, natomiast nie mamy numerów NIP. Jeżeli zdecydujemy się na stały pobyt w kraju po prawie 19-letnim pobycie w U.S.A., to jakie kroki powinniśmy podjąć by zalegalizować nasz pobyt jako rezydentów podatkowych w Polsce?""

Odpowiedź prawnika:

Osoba powracająca do Polski z zamiarem stałego tu zamieszkania, chcąca zalegalizować swój pobyt w Polsce w znaczeniu potwierdzenia swojej rezydencji podatkowej, a jednocześnie nie posiadająca polskiego numeru NIP, powinna udać się do urzędu skarbowego właściwego według swojego miejsca zamieszkania w Polsce i złożyć zgłoszenie identyfikacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (formularz NIP-3). Po złożeniu tego dokumentu osobie takiej zostanie nadany polski numer NIP, a także osoba taka potwierdzi swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

Piotr Geliński - Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.