Czego można się dowiedzieć z rejestru pośredników ubezpieczeniowych?

Czemu służy rejestr pośredników

ubezpieczeniowych?

Każdy pośrednik ubezpieczeniowy podlega wpisowi do rejestru pośredników ubezpieczeniowych. Taki rejestr składa się z: 

  1. rejestru agentów ubezpieczeniowych; 
  2. rejestru brokerów ubezpieczeniowych. 

Agentem ubezpieczeniowym jest przedsiębiorca wykonujący działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Brokerem ubezpieczeniowym jest natomiast osoba fizyczna albo prawna posiadająca, wydane przez organ nadzoru, zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej i wpisana do rejestru brokerów ubezpieczeniowych.

Porady prawne

Rejestr pośredników ubezpieczeniowych jest jawny i dostępny dla osób trzecich. Rejestr pośredników ubezpieczeniowych jest prowadzony przez organ nadzoru w systemie informatycznym. Informacje z rejestru agentów ubezpieczeniowych udzielane są na wniosek i obejmować mogą: 

  • informację, czy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych; 
  • informację, czy osoba fizyczna jest wpisana do rejestru agentów jako osoba, przy pomocy której agent wykonuje czynności agencyjne; 
  • informację o zakładach ubezpieczeń, na rzecz których działa agent, oraz o zakresach pełnomocnictw; 
  • informację, czy agent ubezpieczeniowy, który działa na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, w tym także informację o numerze polisy, terminie obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwie zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę; 
  • informację, czy agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 
  • informację, czy z przedsiębiorcą rozwiązano umowę agencyjną z powodu wykonywania przez agenta ubezpieczeniowego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów ze wskazaniem zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną, oraz informację od zakładu ubezpieczeń dla organu nadzoru o wystąpieniu przez agenta na drogę sądową lub inną właściwą o stwierdzenie wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń z powyższej przyczyny - na wniosek zakładu ubezpieczeń lub przedsiębiorcy, którego informacja dotyczy. Informacji tych udziela Polska Izba Ubezpieczeń.

Jeżeli bowiem przyczyną rozwiązania umowy agencyjnej jest wykonywanie przez agenta ubezpieczeniowego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów, zakład ubezpieczeń informuje o tym organ nadzoru, a informacja o przyczynie rozwiązania umowy agencyjnej ze wskazaniem informującego zakładu ubezpieczeń jest odnotowywana w rejestrze agentów ubezpieczeniowych. W przypadku zaś powzięcia przez zakład ubezpieczeń informacji, że przedsiębiorca, z którym rozwiązano umowę agencyjną z przyczyny wykonywania przez niego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów, wystąpił na drodze sądowej lub innej właściwej o stwierdzenie wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń, zakład ubezpieczeń niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 3 dni od dnia powzięcia wiadomości o wystąpieniu przez agenta na drogę sądową lub inną właściwą, informuje o tym organ nadzoru, a okoliczność ta jest odnotowywana w rejestrze agentów ubezpieczeniowych.

Informacje z rejestru brokerów ubezpieczeniowych są udzielane na wniosek i obejmują informacje, czy: 

  • przedsiębiorca jest wpisany do rejestru brokerów ubezpieczeniowych; 
  • osoba fizyczna jest wpisana do rejestru brokerów ubezpieczeniowych jako osoba, przy pomocy której broker ubezpieczeniowy wykonuje czynności brokerskie; 
  • broker ubezpieczeniowy zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, w tym także informację o numerze polisy, terminie obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwie zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę; 
  • broker ubezpieczeniowy wykonuje działalność na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. 

Wchodzące w życie 18 października 2006 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru określa:

  • szczegółowe zasady i tryb prowadzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego (zwaną dalej „organem nadzoru”)  rejestru pośredników ubezpieczeniowych; 

  • zasady współpracy organu nadzoru i Polskiej Izby Ubezpieczeń (zwanej dalej „Izbą”) w zakresie dotyczącym udzielania przez nią informacji, czy z przedsiębiorcą rozwiązano umowę agencyjną z powodu wykonywania przez agenta ubezpieczeniowego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów ze wskazaniem zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną, oraz informacji od zakładu ubezpieczeń dla organu nadzoru o wystąpieniu przez agenta na drogę sądową lub inną właściwą o stwierdzenie wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń z powyższej przyczyny; 

  • sposób udostępniania informacji z rejestru. 

Jak Komisja Nadzoru Finansowego powinna prowadzić rejestr pośredników ubezpieczeniowych?

Wpis do rejestru jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z następujących działów: 

  1. dział pierwszy - rejestr agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną; 

  • dział drugi - rejestr brokerów ubezpieczeniowych: 

    • rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi wykonujący działalność brokerską, 

    • rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni wykonujący działalność brokerską w zakresie reasekuracji. 

    W dziale pierwszym wpisuje się: 

    • w odniesieniu do osób fizycznych - następujące dane:

      • numer wpisu do rejestru; 

      • dane osobowe, obejmujące: imię lub imiona i nazwisko, numer PESEL lub, gdy ten numer nie został nadany, numer paszportu, dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, miejsce zamieszkania, numer w ewidencji działalności gospodarczej, nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą oraz siedzibę i adres; 

      • nazwę lub nazwy zakładów ubezpieczeń, na rzecz których działa agent ubezpieczeniowy, oraz zakres pełnomocnictw; 

      • wykaz osób fizycznych, przy pomocy których podmiot wykonuje czynności agencyjne;

      • w przypadku agenta ubezpieczeniowego działającego na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, numer polisy potwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, termin obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę; 

    • w odniesieniu do przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi - następujące dane:

      • numer wpisu do rejestru; 

      • dane dotyczące podmiotu, obejmujące: nazwę podmiotu lub firmę oraz informację, czy agent ubezpieczeniowy jest bankiem, spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową albo innym podmiotem, do którego stosuje się szczególne zasady w zakresie spełniania przez osoby wykonujące czynności agencyjne warunku odbycia szkolenia prowadzonego przez zakład ubezpieczeń zakończonego zdanym egzaminemsiedzibę i adres oraz numer w rejestrze przedsiębiorców; 

      • nazwę lub nazwy zakładów ubezpieczeń, na rzecz których działa agent ubezpieczeniowy, oraz zakres pełnomocnictw;

      • wykaz osób fizycznych, przy pomocy których podmiot wykonuje czynności agencyjne;

      • w przypadku agenta ubezpieczeniowego działającego na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, numer polisy potwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, termin obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę; 

      • wykaz wspólników lub członków zarządu;  

    • poza tym informacje dodatkowe:

      • wykaz państw członkowskich Unii Europejskiej, w których działalność jest wykonywana; 

      • adres oddziału lub przedstawicielstwa agenta ubezpieczeniowego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym działalność ma być wykonywana, jeżeli oddział lub przedstawicielstwo ma być ustanowione; 

      • nazwę i siedzibę zakładu ubezpieczeń, w imieniu lub na rzecz którego agent ubezpieczeniowy ma wykonywać działalność agencyjną w państwie członkowskim Unii Europejskiej; 

      • informację o ustanowionym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej lub innej równoważnej gwarancji;  

    • w przypadku agenta ubezpieczeniowego, do którego stosuje się szczególne zasady w zakresie spełniania warunku odbycia szkolenia prowadzonego przez zakład ubezpieczeń zakończonego zdanym egzaminem - rodzaj działalności podstawowej oraz wykaz rodzajów umów ubezpieczenia zawieranych za jego pośrednictwem, jeżeli agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność ubezpieczeniową jako uzupełniającą w stosunku do działalności podstawowej, albo informację, że agent ubezpieczeniowy jest bankiem lub spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową. 

    W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się: 

    • w odniesieniu do osób fizycznych - następujące dane:

      • numer wpisu do rejestru; 

      • dane osobowe, obejmujące: imię lub imiona i nazwisko, numer PESEL lub, gdy ten numer nie został nadany, numer paszportu, dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, miejsce zamieszkania, siedzibę i adres, numer w ewidencji działalności gospodarczej oraz nazwę, pod którą prowadzi działalność; 

      • numer i datę wydania zezwolenia; 

      • w przypadku brokera ubezpieczeniowego wykonującego działalność brokerską na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:  wykaz państw członkowskich Unii Europejskiej, w których działalność jest wykonywana, oraz adres oddziału lub przedstawicielstwa brokera ubezpieczeniowego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym działalność ma być wykonywana, jeżeli oddział lub przedstawicielstwo zostały ustanowione; 

      • rodzaj działalności brokerskiej; 

      • wykaz osób fizycznych, przy pomocy których broker ubezpieczeniowy wykonuje czynności brokerskie; 

      • numer polisy potwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, termin obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę

    • w odniesieniu do osób prawnych - następujące dane:

      • numer wpisu do rejestru; 

      • dane dotyczące podmiotu, obejmujące: nazwę podmiotu lub firmę, numer w rejestrze przedsiębiorców, dane osób wchodzących w skład zarządu, siedzibę i adres podmiotu oraz numer i datę wydania zezwolenia; 

      • w przypadku brokera ubezpieczeniowego wykonującego działalność brokerską na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: wykaz państw członkowskich Unii Europejskiej, w których działalność jest wykonywana, oraz adres oddziału lub przedstawicielstwa brokera ubezpieczeniowego w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym działalność ma być wykonywana, jeżeli oddział lub przedstawicielstwo zostały ustanowione; 

      • rodzaj działalności brokerskiej; 

      • wykaz osób fizycznych, przy pomocy których broker ubezpieczeniowy wykonuje czynności brokerskie; 

      • numer polisy potwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, termin obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwę zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę. 

    Jak dokonuje się wpisów w rejestrze?

    Wpisując do rejestru przedsiębiorcę jako pośrednika ubezpieczeniowego, organ nadzoru nadaje mu jeden, niepowtarzalny numer wpisu w rejestrze. Osobie wykonującej czynności agencyjne oraz agentom ubezpieczeniowym będącym osobami fizycznymi czy będącym spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, organ nadzoru nadaje niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze. Agent ubezpieczeniowy może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby zakładów ubezpieczeń, z którymi ma podpisaną umowę agencyjną. Osoba wykonująca czynności agencyjne również może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby agentów ubezpieczeniowych, z którymi współpracuje. 

    Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu pośrednika z rejestru. W dziale drugim, odpowiednio w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim, zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej. 

    O czym Komisja Nadzoru Finansowego powinna informować zakład ubezpieczeń?

    Komisja Nadzoru Finansowego, po dokonaniu wpisu, zmiany danych objętych wpisem lub wykreślenia z rejestru agentów ubezpieczeniowych, niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, powinna informować zakład ubezpieczeń o dokonaniu wpisu, zmiany lub wykreślenia. Informacja ta jest przekazywana w formie elektronicznej. 

    Po dokonaniu wpisu do rejestru informacji o rozwiązaniu z przedsiębiorcą umowy agencyjnej z przyczyn wykonywania przez niego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów, odnotowaniu w rejestrze okoliczności wystąpienia przez agenta na drogę sądową lub inną właściwą o stwierdzenie wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń z powyższej przyczyny lub wykreśleniu z rejestru powyższych informacji po prawomocnym rozstrzygnięciu przez sąd lub inny właściwy organ w przedmiocie prawidłowości albo wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej z ww. przyczyn, organ nadzoru drogą elektroniczną przekaże Izbie niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informacje obejmujące: 

    1. nazwę, pod którą agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność gospodarczą, albo nazwę podmiotu lub firmę, numer wpisu w rejestrze, numer Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego, nazwę zakładu ubezpieczeń składającego wniosek o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru, datę wpływu wniosku o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru oraz podaną przez zakład ubezpieczeń przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej (wykonywanie działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów); 

    2. informacje o wystąpieniu przez agenta na drogę sądową lub inną właściwą o stwierdzenie wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń z powyższej przyczyny; 

    3. informacje o prawomocnym rozstrzygnięciu przez sąd lub inny właściwy organ w przedmiocie prawidłowości albo wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej z ww. przyczyn, dotyczące wykreślenia informacji o rozwiązaniu z przedsiębiorcą umowy agencyjnej z przyczyn wykonywania przez niego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów oraz o okolicznościach wystąpienia przez agenta na drogę sądową lub inną właściwą o stwierdzenie wadliwości rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń z powyższej przyczyny.

    Organ nadzoru może zapewnić Izbie pozyskiwanie ww. danych bezpośrednio z systemu informatycznego, w którym jest prowadzony rejestr, w drodze teletransmisji danych. W ramach zestawienia takich danych organ nadzoru przekazuje do Izby dane dla każdego indywidualnego wniosku zakładu ubezpieczeń o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru. 

    Jak uzyskać informacje z rejestru?

    Wniosek o udzielenie z rejestru następujących informacji:

    • czy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych; 

    • czy osoba fizyczna jest wpisana do rejestru agentów jako osoba, przy pomocy której agent wykonuje czynności agencyjne; 

    • o zakładach ubezpieczeń, na rzecz których działa agent, oraz o zakresach pełnomocnictw; 

    • czy agent ubezpieczeniowy, który działa na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o numerze polisy, terminie obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwie zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę; 

    • czy agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 

    • czy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru brokerów ubezpieczeniowych; 

    • czy osoba fizyczna jest wpisana do rejestru brokerów ubezpieczeniowych jako osoba, przy pomocy której broker ubezpieczeniowy wykonuje czynności brokerskie; 

    • czy broker ubezpieczeniowy zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o numerze polisy, terminie obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwie zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę; 

    • czy broker ubezpieczeniowy wykonuje działalność na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej

    - ma być kierowany do Komisji Nadzoru Finansowego i może być składany ustnie lub pisemnie, w szczególności w formie elektronicznej lub telefonicznie

    Wniosek taki powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające jednoznaczną identyfikację podmiotu. 

    Ponadto w godzinach pracy urzędu obsługującego organ nadzoru wnioskodawcy mogą osobiście uzyskać dostęp do informacji na wydzielonym stanowisku komputerowym.

    Poza tym organ nadzoru może zapewnić dostęp do informacji poprzez swoje oficjalne strony internetowe

    Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, czy z przedsiębiorcą rozwiązano umowę agencyjną z powodu wykonywania przez agenta ubezpieczeniowego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów ze wskazaniem zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną, oraz czy wystąpił on na drogę sądową lub inną właściwą o stwierdzenie wadliwości takiego rozwiązania umowy, kierowany jest do Polskiej Izby Ubezpieczeń i może być składany przez: 

    • zakład ubezpieczeń - pisemnie, w formie elektronicznej lub telefonicznie po uprzednim uzgodnieniu z Izbą dodatkowych mechanizmów uwierzytelniania;

    • przedsiębiorcę, którego informacja dotyczy - pisemnie. 

    Wniosek ten powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające jednoznaczną identyfikację podmiotu. 

    Udzielenie przez Izbę informacji: 

    • zakładowi ubezpieczeń, którego informacja dotyczy, następuje: 

      • pisemnie w siedzibie Izby, w godzinach pracy Izby, 

      • przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru,

      • w formie elektronicznej, 

      • telefonicznie po uprzednim uzgodnieniu z Izbą dodatkowych mechanizmów uwierzytelnienia; 

    • podmiotowi, którego informacja dotyczy, następuje: 

      • pisemnie w siedzibie Izby, w godzinach pracy Izby,

      • przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. 

    W przypadku udzielenia przez Izbę zakładowi ubezpieczeń ww. informacji z rejestru drogą elektroniczną, informacje te są szyfrowane, a tożsamość wnioskującego o ich udzielenie zakładu ubezpieczeń jest uwierzytelniana za pomocą podpisu elektronicznego kwalifikowanego w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. Izba może ponadto zapewnić zakładom ubezpieczeń dostęp do informacji poprzez swoją oficjalną stronę internetową, z zachowaniem powyższych środków bezpieczeństwa. 

    Podstawa prawna:

    • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. 2006 r., Nr 178, poz. 1316);
    • Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. 2001 r., Nr 130, poz. 1450, ze zm.);
    • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. 2003 r., Nr 124, poz. 1154, ze zm.)

    A.J.
    Zespół e-prawnik.pl

    Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

    Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


    Masz inne pytanie do prawnika?

     

    Komentarze

      Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika