Możesz zmienić operatora bez zmiany numeru telefonu
7 kwietnia 2005 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej. Zatem w końcu mamy szczegółowe przepisy dotyczące takich sytuacji, które są częste i do tej pory były kłopotliwe. Przeprowadzasz się, chcesz zachować ten sam numer telefonu, teraz są już przepisy dotyczące takiej sytuacji. Podobnie, gdy chcesz zmienić operatora, ale nie chcesz ponownie zmieniać numeru telefonu komórkowego.
Co dokładnie regulują przepisy rozporządzenia?
Rozporządzenie określa warunki korzystania przez abonenta:
-
publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru,
będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w ramach istniejącej sieci tego samego operatora oraz do istniejącej sieci innego operatora,
będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach,
będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach, w przypadku, gdy Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, zwany dalej "Prezesem URTiP" nałoży obowiązek realizacji uprawnienia na wyznaczonego operatora o znaczącej pozycji na tym rynku.
Są sytuacje, gdy zachowanie numeru telefonu wprost Ci szkodzi. Z jakiś względów chcesz go zmienić.
W jakich okolicznościach możesz żądać zmiany dotychczasowego numeru?
Rozporządzenie wskazuje, iż powodem uzasadniającym wystąpienie o zmianę numeru jest uciążliwość korzystania z przydzielonego numeru. W takiej sytuacji abonent publicznej sieci telefonicznej może wystąpić z pisemnym wnioskiem do dostawcy usług zapewniającego mu przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej o zmianę przydzielonego numeru.
We wniosku tym musisz jednak wykazać, że korzystanie z przydzielonego numeru jest uciążliwe, w szczególności opisać i wyjaśnić, na czym polega owa uciążliwość. Jeżeli ktoś nęka Cię telefonami, czyli uciążliwość polega na występowaniu uciążliwych połączeń, to wówczas musisz podać ich przybliżone daty i godziny. Twój wniosek zostanie rozpatrzony i zrealizowany w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, przy czym pamiętaj, że przez zrealizowanie wniosku należy rozumieć przydzielenie, zamiast dotychczasowego, nowego numeru i jego uruchomienie. Przed uruchomieniem nowego numeru dostawca usług zawiadomi Cię w formie pisemnej o przydzieleniu i o terminie uruchomienia nowego numeru. Może się oczywiście zdarzyć, że wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie, wtedy dostawca usług w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, zawiadomi Cię w formie pisemnej o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
Gdy zmieniając adres chcesz zachować ten sam numer telefonu...
Teraz są jasno określone zasady dla sytuacji, gdy nie chcesz zmieniać numeru telefonu stacjonarnego pomimo, że zmieniasz miejsce zamieszkania. W tym celu także należy wystąpić z pisemnym wnioskiem do dostawcy usług zapewniającego Ci przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o przeniesienie przydzielonego numeru do nowej lokalizacji w ramach istniejącej sieci tego samego operatora. Jest to możliwe w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności, (czyli zmiany lokalizacji). Ten wniosek także podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, a jego realizacja polega na przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i jego uruchomieniu. Przed uruchomieniem przydzielonego numeru w nowej lokalizacji dostawca usług zawiadomi Cię pisemnie o przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i o terminie jego uruchomienia. Natomiast w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług w terminie 21 dni od dnia złożenia tego wniosku zawiadomi Cię pisemnie o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru do nowej lokalizacji wraz z podaniem uzasadnienia.
Odmowa przeniesienia przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej wyłącznie w przypadku:
-
braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa URTiP w przedmiocie zawieszenia uprawnienia,
-
gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się:
a) poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora obsługującego zakończenie sieci abonenta,
b) w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
Czy możesz zachować ten sam numer pomimo, że zmieniasz operatora?
Tak, jest to możliwe. Uprawnienie to wynika z artykułu 71 ustawy Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora może żądać przy zmianie operatora przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora na obszarze:
-
strefy numeracyjnej - w przypadku numerów geograficznych,
-
całego kraju - w przypadku numerów niegeograficznych.
Za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora może być pobrana od abonenta przez dotychczasowego dostawcę usług jednorazowa opłata określona w jego cenniku, której wysokość nie powinna zniechęcać abonenta do korzystania z tego uprawnienia.
Jednak uwaga, przepisu tego nie stosuje się do przenoszenia numerów pomiędzy stacjonarnymi i ruchomymi publicznymi sieciami telefonicznymi.
W celu zachowania numeru musisz zatem wystąpić z pisemnym wnioskiem o potwierdzenie możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru do nowego dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej nowego operatora. Twój wniosek podlega rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 7 dni od dnia jego złożenia, a Ty zostaniesz niezwłocznie pisemnie zawiadomiony o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku nowy dostawca w terminie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku zawiadomi Cię pisemnie o braku możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Odmowa zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku:
-
braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa URTiP, w przedmiocie zawieszenia uprawnienia,
-
gdy lokalizacja abonenta znajduje się:
a) poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca,
b) w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
Po otrzymaniu zawiadomienia o możliwości przeniesienia numeru musisz złożyć pisemny wniosek do dotychczasowego dostawcy o rozwiązanie umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Do wniosku powinieneś załączyć kopię tego zawiadomienia. W terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku zostajesz pisemnie zawiadomiony o terminie rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Po jego otrzymaniu musisz zawrzeć z nowym dostawcą umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, która powinna określać w szczególności termin rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych, zgodny z terminem rozwiązania z Tobą umowy przez dotychczasowego dostawcę usług, chyba że wnioskowałeś o zawarcie umowy w późniejszym terminie.
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, liczonej od określonego w umowie dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług, chyba że wyraziłeś w tej umowie zgodę na dłuższą przerwę.
Pamiętaj, że:
-
Abonent publicznej sieci telefonicznej może w każdym czasie wystąpić do Prezesa URTiP z wnioskiem o interwencję w przypadku niezrealizowania albo realizowania jego uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru niezgodnie z przepisami ustawy, rozporządzenia lub wnioskiem abonenta. Przepis ten stosuje się odpowiednio do abonenta publicznej sieci telefonicznej w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora i przy zmianie operatora oraz do abonenta w zakresie wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej (Dz. U. 2005 r., Nr 46, poz. 438).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?