Obowiazki pracodawcy - podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników
Pośród szeregu obowiazków pracodawcy określonych w sposób przykładowy w art. 94 kodeksu pracy znajduje się także obowiązek ułatwiania podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników.
Chrakakter tego obowiazku nie oznacza, że pracownik może domagać się od pracodawcy zorganizowania i przeprowadzenia określonego rodzaju szkolenia. Do takich wniosków doszedł Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 25 maja 2000r.
W przedmiotowej sprawie Bank wypowiedział umowe o prace jednej ze swoich pracownic z powodu redukcji zatrudnienia. O wyborze tej pracownicy zadecydowały braki w jej umiejetnościach przejawiające się w braku umiwejetności obsługi podstawowych urzadzeń biurowych (kserokopiarka) jak i programów komputerowych.
Zwolniona pracownica odwołała sie od wyroku Sądu Rejonowego, a następnie skierowała kasację do Sądu Najwyższego. W kasacji zarzuciła pracodawcy niewywiązywanie się z obowiazku ułatwiania pracownikom podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych.
W uzasadnieniu do swego orzeczenia, Sąd Najwyzszy stwierdził m.in.:
"Obowiązek ten (tzn. ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych) nie oznacza, że poszczególny pracownik może (ma prawo w znaczeniu posiadania roszczenia) domagać się na tej podstawie od pracodawcy określonego udziału w podnoszeniu swoich zawodowych kwalifikacji, polegającego na przykład na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkolenia komputerowego. Pracodawca nie ma obowiązku szkolenia pracowników, ma natomiast ułatwiać im podnoszenie kwalifikacji zawodowych, jeżeli oni sami chcą te kwalifikacje podnosić. Dbałość o zawodowe kwalifikacje jest w warunkach gospodarki wolnorynkowej sprawą samych zainteresowanych, warunkującą ich funkcjonowanie na rynku pracy. Zdobycie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych stało się cennym dobrem o wymiernej wartości na rynku pracy, wobec czego sami pracownicy są skłonni troszczyć się o ich zdobywanie lub podwyższanie. To sam pracownik powinien być zainteresowany podwyższaniem swoich kwalifikacji, a w związku z tym przejawiać w tym kierunku inicjatywę i zaangażowanie, pracodawca zaś ma jedynie obowiązek mu to ułatwić."

wyrok SN z dnia 25 maja 2000r. sygn. I PKN 657/99, opubl. OSP 2002/6 poz. 89
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?