Problemy z elektronicznymi protokołami
„Gazeta Prawna” przypomina, że od 1 lipca br. z sądów miały zniknąć papierowe protokoły rozpraw i posiedzeń. Wciąż jednak nie ma przepisów wykonawczych, które określiłyby kwestie techniczne oraz zmiany w regulaminie urzędowania sądów powszechnych.
Sędziowie sprzeciwiają się wprowadzeniu zmian. Tłumaczą to tym, że elektroniczne protokoły wydłużą czas potrzebny na zapoznanie się sędziów z przebiegiem rozprawy, co w szczególności odczują sędziowie zastępujący kogoś ze składu orzekającego lub sąd odwoławczy. Ponadto wadą rozwiązań są także duże koszty związane z wdrożeniem nowego systemu do porządku prawnego. Zdaniem przedstawicieli ze Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia urzędnicy Ministerstwa Sprawiedliwości nie oszacowali kosztów wiążących się z zakupem serwerów, na których będą przechowywane dane z sali sądowej.
Mimo planowanych zmian z sądów nie znikną protokolanci. Do ich obowiązków należeć będzie obsługa sprzętu oraz sporządzanie papierowych protokołów, które wyjątkowo będą się jeszcze pojawiać w sądach.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?