Projekt ustawy o działalności lobbingowej

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o działalności lobbingowej.

Projekt ustawy o działalności lobbingowej stanowi novum nie tylko w polskim systemie prawnym. Regulacja ta służyć będzie zwiększeniu przejrzystości działania organów władzy publicznej i życia publicznego.

W ustawie określono zasady wykonywania działalności lobbingowej, dopuszczalne formy oddziaływania na rozstrzygnięcia organów władzy publicznej, formy kontroli działalności lobbingowej, w tym obowiązki organów władzy publicznej w tym zakresie, a także sankcje za wykonywanie tej działalności z naruszeniem przepisów ustawy.

Grupy społeczne lub zawodowe, mające przyznane w odrębnych ustawach prawo do współuczestniczenia w kształtowaniu polityki państwa (np. w ramach Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych), będą mogły korzystać z przyznanych im w tych ustawach uprawnień bez ograniczeń, wynikających z projektowanej ustawy.

Z przepisów ustawy wyłączono pracujących w Polsce dyplomatów oraz przedstawicieli organizacji międzynarodowych występujących w charakterze ekspertów organów władzy publicznej Polski. W przypadku tych grup podmiotów działalność lobbingowa rozumiana jest jako działanie na rzecz własnego kraju.

Spod rygorów ustawy wyłączono również organizacje pozarządowe, które będą prowadzić działalność w zakresie pożytku publicznego. Ustawa nie będzie też dotyczyć partii politycznych (mających swoich przedstawicieli w parlamencie). Wyłączenie spod rygorów przepisów ustawy będzie dotyczyło również stowarzyszeń oraz kościołów i innych związków wyznaniowych.

W przedłożonym projekcie ustawy przyjęto, że kontrola działalności lobbingowej będzie prowadzona dzięki ustanowieniu określonych mechanizmów. Szeroko rozumiana administracja publiczna zobowiązana będzie do odnotowywania wszelkich kontaktów lobbystów z osobami zajmującymi się daną sprawą, będącą w polu ich zainteresowania. Przypadki takie będą ujawniane w Biuletynie Informacji Publicznej, bowiem informacja o działaniach mających charakter lobbingowy, w sprawach związanych z zadaniami organów władzy publicznej, może być zakwalifikowana jako informacja publiczna w rozumieniu ustawy z 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.

Porady prawne

Proponuje się również, aby osoby wyłonione z tzw. klucza politycznego, wykonujące funkcje publiczne - były zobowiązane do informowania właściwych przełożonych o podejmowanych wobec nich próbach lobbowania. Niedopełnienie tego obowiązku może rodzić podejrzenie korupcji.

Innym instrumentem służącym jawności wykonywania lobbingu będzie rejestr lobbystów, do którego dostęp nie będzie obwarowany opłatami.

W projekcie ustawy sformułowano definicję działalności lobbingowej. Jest nią każde działanie, prowadzone metodami prawnie dozwolonymi w formach określonych w ustawie, zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej, w celu uwzględnienia w rozstrzygnięciach racji i interesów grup społecznych lub zawodowych, albo podmiotów indywidualnych. Działanie to dotyczy:
1) stanowienia prawa;
2) kształtowania polityki państwa oraz praktyki organów władzy publicznej na szczeblu centralnym i lokalnym.

Proponuje się utworzenie i prowadzenie przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej rejestru podmiotów wykonujących działalność lobbingową. Rejestr może też być prowadzony np. przy parlamencie, ponieważ z reguły działalność lobbingowa koncentruje się w obszarze działania władzy ustawodawczej. Tego typu rozwiązanie funkcjonuje w Niemczech.
Możliwe jest też powierzenie prowadzenia rejestru organowi zajmującemu się zwalczaniem nieuczciwej konkurencji, jako że działalność lobbingowa w istocie wypacza konkurencję.

W projekcie zaproponowano kategorię lobbystów zawodowych i etatowych. Lobbowanie etatowe polega na promowaniu i obronie interesów własnych podmiotu lub interesów jego członków. Jest ona wykonywana w ramach ustalonego, stałego zakresu obowiązków przez członka lub pracowników tego podmiotu.

Z kolei o działalności lobbysty zawodowego można mówić wtedy gdy jest ona wykonywana w formie zajęcia zarobkowego, prowadzonego na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, bądź też na podstawie ogólnych kodeksowych zasadach.

Ustawa jest kolejnym instrumentem, który będzie przeciwdziałać korupcji. Z tego punktu widzenia jest niezwykle pożądana, a przy tym Polska będzie jednym z pierwszych krajów europejskich, który zdecydował się na kontrolę działalności lobbingowej.

Przewiduje się, że ustawa zacznie obowiązywać w roku 2004.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika