Projekt ustawy o nadzorze nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego

Jak konsultować projekt ustawy o nadzorze nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego?

Do kosultacji spoÅ‚ecznych zostaÅ‚ przekazany projekt ustawy o nadzorze nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego, autorstwa Ministerstwa Zdrowia. Termin zgÅ‚aszania uwag upÅ‚ywa 31 sierpnia 2008 roku. Uwagi można przesyÅ‚ać na adres: j.chojnacki@mz.gov.pl i r.bulanowski@mz.gov.pl 

Czego dotyczy projekt?

Projekt ten przewiduje podwyższenie od 2010 roku skÅ‚adki na ubezpieczenie zdrowotne z 9% do 10% podstawy wymiaru. Ma to przynieść zwiÄ™kszenie przychodów instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Proponuje siÄ™ też podziaÅ‚ Narodowego Funduszu Zdrowia na kilka mniejszych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, a także wejÅ›cie na rynek ubezpieczeÅ„ zdrowotnych niepublicznych ubezpieczycieli. Projekt wprowadza ponadto UrzÄ…d Nadzoru UbezpieczeÅ„ Zdrowotnych, którego zadaniem ma być nadzór i kontrola instytucji ubezpieczeniowych.

Jak ma przebiegać proces decentralizacji i demonopolizacji systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego?

Przepisy dotyczące decentralizacji i demonopolizacji systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego planuje się wprowadzać w kilku etapach, które są rozłożone w czasie. Pozwoli to - zdaniem autorów projektu - na wprowadzenie tych zmian systemowych w sposób płynny i zaplanowany, minimalizując potencjalne negatywne skutki procesu przekształceń.

Pierwszy etap, w którym zaczynając od 2010 r. dojdzie do formalnego podziału NFZ na kilka publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, będzie wstępem do realizacji rozwiązań docelowych. Na tym etapie do poszczególnych publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego weszłyby w całości odpowiednie oddziały wojewódzkie NFZ. Rozwiązania dotyczące pierwszego etapu mają na celu maksymalnie płynne przejście od systemu płatnika-monopolisty do systemu kilku płatników. Przede wszystkim dotyczy to ubezpieczonych, kontraktowania świadczeń, struktur organizacyjnych, personelu oraz procedur w oddziałach wojewódzkich NFZ. Na przykład:

  • publiczne instytucje powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wstÄ…piÅ‚yby we wszystkie prawa i obowiÄ…zki, w tym w zakresie umów ze Å›wiadczeniodawcami, odpowiednich oddziałów wojewódzkich NFZ,

  • ubezpieczeni zarejestrowani w odpowiednich OW NFZ staliby siÄ™ z mocy ustawy ubezpieczonymi odpowiednich publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,

  • finansowanie publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego odbywaÅ‚oby siÄ™ na zasadach obowiÄ…zujÄ…cych odpowiednie oddziaÅ‚y wojewódzkie NFZ,

  • oddziaÅ‚y wojewódzkie w poczÄ…tkowym okresie stanÄ… siÄ™ oddziaÅ‚ami regionalnymi nowych instytucji.

Odnośnie liczby nowych instytucji, biorąc pod uwagę doświadczenie wynikające z funkcjonowania zaczynając od roku 1999 do roku 2003 kas chorych, przyjęto rozwiązanie, w którym każda z nowoutworzonych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego skupiać będzie co najmniej 10% ogółu osób ubezpieczonych w Polsce. Ponadto przewiduje się możliwość łączenia się nowych instytucji. Powinno to pozwolić na powstanie podmiotów stabilnych finansowo, zapewniających zabezpieczenie świadczeń dla ubezpieczonych.

Jednocześnie przepisy ustawy dotyczące łączenia publicznych instytucji ubezpieczeniowych wprowadzają zabezpieczenie przed ponownym powstaniem monopolu w zakresie instytucji płatnika w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

W okresie przejściowym wskazano siedziby nowych instytucji w miastach będących stolicami województw, z których pochodzi większość ubezpieczonych danej instytucji. Docelowo przepisy ustawy umożliwiają zmianę siedziby, jeżeli statut nowej instytucji, przyjęty przez jej radę, postanowi inaczej.

Bez zmian wprowadzanych w pierwszym etapie, który potrwa rok, nie byÅ‚oby możliwe pÅ‚ynne przejÅ›cie do systemu docelowego - uzasadniajÄ… autorzy projektu.

W drugim etapie, który rozpocznie się od roku 2011, planuje się wprowadzenie możliwości kontraktowania przez instytucje powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego świadczeń opieki zdrowotnej na terenie całego kraju oraz możliwość modyfikacji oferty produktowej świadczeń opieki zdrowotnej w ramach przepisów powszechnie obowiązujących. Ponadto, na tym etapie nastąpi zmiana systemu finansowania poszczególnych instytucji - bezpośrednio z przychodów ze składek ubezpieczonych w tych instytucjach oraz wdrożony zostanie mechanizm wyrównania finansowego.

Zakładanym przez autorów projektu efektem drugiego etapu będzie realna, odczuwalna zarówno przez pacjentów, jak i personel medyczny poprawa funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Zmiany te będą wynikiem następujących uwarunkowań:

  1. wielość publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego daje im sposobność wprowadzenia korzystnych zmian (w zakresie nie objętym regulacjami prawa powszechnie obowiązującego bądź innymi obowiązującymi te instytucje regulacjami), pozwala na optymalizację organizacji tych instytucji (planowanie, realizacja, monitorowanie, kontrola), jak również wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań;

  2. możliwość wyboru publicznej instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz kontraktowania przez nie na terenie całego kraju, wprowadza konkurencyjność między poszczególnymi instytucjami, ale także motywuje świadczeniodawców do podejmowania działań na rzecz poprawy jakości świadczonych usług. Możliwość wyboru instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zachęca do przedstawiania przez nie jak najlepszej oferty, gdyż liczba ubezpieczonych będzie miała wpływ na wysokość środków finansowych, jakimi będą dysponowały.

Z kolei świadczeniodawcy będą mogli ubiegać się o zawarcie umowy z więcej niż jedną instytucją, bądź też podpisać umowę z instytucją najlepiej funkcjonującą (która w największym stopniu zoptymalizuje proces zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych), co przełoży się na atrakcyjność finansową zawieranych umów.

W przypadku działania NFZ (płatnika-monopolisty w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego), nie mogą zaistnieć w odniesieniu do świadczeniodawców mechanizmy umożliwiające ubieganie się o podpisanie najkorzystniejszej umowy bądź też kilku umów, motywujące do poszerzania i udoskonalania oferty. Demonopolizacja systemu pozwoli na ich uruchomienie, oczywiście w zakresie gwarantującym zapewnienie bezpieczeństwa dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.

Planuje się, że trzeci etap, który zacznie się od roku 2012, wprowadzi do systemu możliwość udziału w powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym płatników niepublicznych.

Obecny projekt tylko ogólnie wskazuje zakres instytucjonalny w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, określając jednolite wymogi dotyczące zarówno instytucji publicznych jak i niepublicznych w zakresie np. wymagań dotyczących zgłoszenia do ubezpieczenia, naliczania składki, wyrównania finansowego oraz zakresu oferowanych świadczeń, zgodnych z koszykiem świadczeń gwarantowanych. Planuje się, iż szczegółowe rozwiązania w zakresie funkcjonowania niepublicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zostaną określone w przepisach odrębnych. Zakłada się, że trzeci etap wprowadzi docelowe ramy instytucjonalne w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, które pogłębią konkurencyjność, wzmocnią mechanizmy rynkowe i motywację podmiotów biorących udział w realizacji procesu zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.

Propozycja przepisów umożliwiajÄ…cych odchodzenie od limitowania przez instytucje powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej w niektórych zakresach ma na celu poprawienie dostÄ™pnoÅ›ci ubezpieczonych do niektórych Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej, dajÄ…c ubezpieczonym realny wybór Å›wiadczeniodawcy („pieniÄ…dze idÄ… za pacjentem"). Planuje siÄ™, że pÅ‚atnicy wprowadzÄ… to rozwiÄ…zanie tam, gdzie jest to po pierwsze szczególnie uzasadnione ze wzglÄ™dów medycznych, a po drugie umożliwia skonstruowanie systemu rozliczeÅ„ w sposób eliminujÄ…cy w maksymalny sposób możliwość nadużyć. RozwiÄ…zania te powinny siÄ™ mieÅ›cić - zdaniem autorów projektu - w ramach bezpieczeÅ„stwa finansowego publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego jak również bezpieczeÅ„stwa finansowego caÅ‚oÅ›ci systemu.

Na czym ma polegać zwiększenie uprawnień samorządów terytorialnych w zakresie systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego?

Zwiększenie uprawnień samorządów terytorialnych w zakresie systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego polega przede wszystkim na przekazaniu samorządom wojewódzkim oraz powiatowym, które już obecnie mają swoich przedstawicieli w radach oddziałów wojewódzkich NFZ, większych uprawnień w zakresie kształtowania składu rady nadzorczej instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, ale również pośrednio (poprzez radę i zarząd tej instytucji) - w zakresie priorytetów w finansowaniu przez tę instytucję świadczeń opieki zdrowotnej.

Podstawa:

  • Projekt ustawy o paÅ„stwowym nadzorze nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika