Jak konsultować projekt ustawy o nadzorze nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego?
Do kosultacji społecznych został przekazany projekt ustawy o nadzorze nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego, autorstwa Ministerstwa Zdrowia. Termin zgłaszania uwag upływa 31 sierpnia 2008 roku. Uwagi można przesyłać na adres: j.chojnacki@mz.gov.pl i r.bulanowski@mz.gov.pl
Czego dotyczy projekt?
Projekt ten przewiduje podwyższenie od 2010 roku skÅ‚adki na ubezpieczenie zdrowotne z 9% do 10% podstawy wymiaru. Ma to przynieść zwiÄ™kszenie przychodów instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Proponuje siÄ™ też podziaÅ‚ Narodowego Funduszu Zdrowia na kilka mniejszych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, a także wejÅ›cie na rynek ubezpieczeÅ„ zdrowotnych niepublicznych ubezpieczycieli. Projekt wprowadza ponadto UrzÄ…d Nadzoru UbezpieczeÅ„ Zdrowotnych, którego zadaniem ma być nadzór i kontrola instytucji ubezpieczeniowych.
Jak ma przebiegać proces decentralizacji i demonopolizacji systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego?
Przepisy dotyczÄ…ce decentralizacji i demonopolizacji systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego planuje siÄ™ wprowadzać w kilku etapach, które sÄ… rozÅ‚ożone w czasie. Pozwoli to - zdaniem autorów projektu - na wprowadzenie tych zmian systemowych w sposób pÅ‚ynny i zaplanowany, minimalizujÄ…c potencjalne negatywne skutki procesu przeksztaÅ‚ceÅ„.
Pierwszy etap, w którym zaczynajÄ…c od 2010 r. dojdzie do formalnego podziaÅ‚u NFZ na kilka publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, bÄ™dzie wstÄ™pem do realizacji rozwiÄ…zaÅ„ docelowych. Na tym etapie do poszczególnych publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego weszÅ‚yby w caÅ‚oÅ›ci odpowiednie oddziaÅ‚y wojewódzkie NFZ. RozwiÄ…zania dotyczÄ…ce pierwszego etapu majÄ… na celu maksymalnie pÅ‚ynne przejÅ›cie od systemu pÅ‚atnika-monopolisty do systemu kilku pÅ‚atników. Przede wszystkim dotyczy to ubezpieczonych, kontraktowania Å›wiadczeÅ„, struktur organizacyjnych, personelu oraz procedur w oddziaÅ‚ach wojewódzkich NFZ. Na przykÅ‚ad:
publiczne instytucje powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego wstÄ…piÅ‚yby we wszystkie prawa i obowiÄ…zki, w tym w zakresie umów ze Å›wiadczeniodawcami, odpowiednich oddziaÅ‚ów wojewódzkich NFZ,
ubezpieczeni zarejestrowani w odpowiednich OW NFZ staliby siÄ™ z mocy ustawy ubezpieczonymi odpowiednich publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
finansowanie publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego odbywaÅ‚oby siÄ™ na zasadach obowiÄ…zujÄ…cych odpowiednie oddziaÅ‚y wojewódzkie NFZ,
oddziaÅ‚y wojewódzkie w poczÄ…tkowym okresie stanÄ… siÄ™ oddziaÅ‚ami regionalnymi nowych instytucji.
OdnoÅ›nie liczby nowych instytucji, biorÄ…c pod uwagÄ™ doÅ›wiadczenie wynikajÄ…ce z funkcjonowania zaczynajÄ…c od roku 1999 do roku 2003 kas chorych, przyjÄ™to rozwiÄ…zanie, w którym każda z nowoutworzonych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego skupiać bÄ™dzie co najmniej 10% ogóÅ‚u osób ubezpieczonych w Polsce. Ponadto przewiduje siÄ™ możliwość łączenia siÄ™ nowych instytucji. Powinno to pozwolić na powstanie podmiotów stabilnych finansowo, zapewniajÄ…cych zabezpieczenie Å›wiadczeÅ„ dla ubezpieczonych.
Jednocześnie przepisy ustawy dotyczące łączenia publicznych instytucji ubezpieczeniowych wprowadzają zabezpieczenie przed ponownym powstaniem monopolu w zakresie instytucji płatnika w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
W okresie przejÅ›ciowym wskazano siedziby nowych instytucji w miastach bÄ™dÄ…cych stolicami województw, z których pochodzi wiÄ™kszość ubezpieczonych danej instytucji. Docelowo przepisy ustawy umożliwiajÄ… zmianÄ™ siedziby, jeżeli statut nowej instytucji, przyjÄ™ty przez jej radÄ™, postanowi inaczej.
Bez zmian wprowadzanych w pierwszym etapie, który potrwa rok, nie byÅ‚oby możliwe pÅ‚ynne przejÅ›cie do systemu docelowego - uzasadniajÄ… autorzy projektu.
W drugim etapie, który rozpocznie siÄ™ od roku 2011, planuje siÄ™ wprowadzenie możliwoÅ›ci kontraktowania przez instytucje powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej na terenie caÅ‚ego kraju oraz możliwość modyfikacji oferty produktowej Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej w ramach przepisów powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych. Ponadto, na tym etapie nastÄ…pi zmiana systemu finansowania poszczególnych instytucji - bezpoÅ›rednio z przychodów ze skÅ‚adek ubezpieczonych w tych instytucjach oraz wdrożony zostanie mechanizm wyrównania finansowego.
ZakÅ‚adanym przez autorów projektu efektem drugiego etapu bÄ™dzie realna, odczuwalna zarówno przez pacjentów, jak i personel medyczny poprawa funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Zmiany te bÄ™dÄ… wynikiem nastÄ™pujÄ…cych uwarunkowaÅ„:
wielość publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego daje im sposobność wprowadzenia korzystnych zmian (w zakresie nie objÄ™tym regulacjami prawa powszechnie obowiÄ…zujÄ…cego bÄ…dź innymi obowiÄ…zujÄ…cymi te instytucje regulacjami), pozwala na optymalizacjÄ™ organizacji tych instytucji (planowanie, realizacja, monitorowanie, kontrola), jak również wprowadzanie innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„;
możliwość wyboru publicznej instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz kontraktowania przez nie na terenie caÅ‚ego kraju, wprowadza konkurencyjność miÄ™dzy poszczególnymi instytucjami, ale także motywuje Å›wiadczeniodawców do podejmowania dziaÅ‚aÅ„ na rzecz poprawy jakoÅ›ci Å›wiadczonych usÅ‚ug. Możliwość wyboru instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zachÄ™ca do przedstawiania przez nie jak najlepszej oferty, gdyż liczba ubezpieczonych bÄ™dzie miaÅ‚a wpÅ‚yw na wysokość Å›rodków finansowych, jakimi bÄ™dÄ… dysponowaÅ‚y.
Z kolei Å›wiadczeniodawcy bÄ™dÄ… mogli ubiegać siÄ™ o zawarcie umowy z wiÄ™cej niż jednÄ… instytucjÄ…, bÄ…dź też podpisać umowÄ™ z instytucjÄ… najlepiej funkcjonujÄ…cÄ… (która w najwiÄ™kszym stopniu zoptymalizuje proces zabezpieczenia Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych), co przeÅ‚oży siÄ™ na atrakcyjność finansowÄ… zawieranych umów.
W przypadku dziaÅ‚ania NFZ (pÅ‚atnika-monopolisty w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego), nie mogÄ… zaistnieć w odniesieniu do Å›wiadczeniodawców mechanizmy umożliwiajÄ…ce ubieganie siÄ™ o podpisanie najkorzystniejszej umowy bÄ…dź też kilku umów, motywujÄ…ce do poszerzania i udoskonalania oferty. Demonopolizacja systemu pozwoli na ich uruchomienie, oczywiÅ›cie w zakresie gwarantujÄ…cym zapewnienie bezpieczeÅ„stwa dostÄ™pnoÅ›ci do Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.
Planuje siÄ™, że trzeci etap, który zacznie siÄ™ od roku 2012, wprowadzi do systemu możliwość udziaÅ‚u w powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym pÅ‚atników niepublicznych.
Obecny projekt tylko ogólnie wskazuje zakres instytucjonalny w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, okreÅ›lajÄ…c jednolite wymogi dotyczÄ…ce zarówno instytucji publicznych jak i niepublicznych w zakresie np. wymagaÅ„ dotyczÄ…cych zgÅ‚oszenia do ubezpieczenia, naliczania skÅ‚adki, wyrównania finansowego oraz zakresu oferowanych Å›wiadczeÅ„, zgodnych z koszykiem Å›wiadczeÅ„ gwarantowanych. Planuje siÄ™, iż szczegóÅ‚owe rozwiÄ…zania w zakresie funkcjonowania niepublicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego zostanÄ… okreÅ›lone w przepisach odrÄ™bnych. ZakÅ‚ada siÄ™, że trzeci etap wprowadzi docelowe ramy instytucjonalne w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, które pogłębiÄ… konkurencyjność, wzmocniÄ… mechanizmy rynkowe i motywacjÄ™ podmiotów biorÄ…cych udziaÅ‚ w realizacji procesu zabezpieczenia Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.Propozycja przepisów umożliwiajÄ…cych odchodzenie od limitowania przez instytucje powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej w niektórych zakresach ma na celu poprawienie dostÄ™pnoÅ›ci ubezpieczonych do niektórych Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej, dajÄ…c ubezpieczonym realny wybór Å›wiadczeniodawcy („pieniÄ…dze idÄ… za pacjentem"). Planuje siÄ™, że pÅ‚atnicy wprowadzÄ… to rozwiÄ…zanie tam, gdzie jest to po pierwsze szczególnie uzasadnione ze wzglÄ™dów medycznych, a po drugie umożliwia skonstruowanie systemu rozliczeÅ„ w sposób eliminujÄ…cy w maksymalny sposób możliwość nadużyć. RozwiÄ…zania te powinny siÄ™ mieÅ›cić - zdaniem autorów projektu - w ramach bezpieczeÅ„stwa finansowego publicznych instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego jak również bezpieczeÅ„stwa finansowego caÅ‚oÅ›ci systemu.
Na czym ma polegać zwiÄ™kszenie uprawnieÅ„ samorzÄ…dów terytorialnych w zakresie systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego?
ZwiÄ™kszenie uprawnieÅ„ samorzÄ…dów terytorialnych w zakresie systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego polega przede wszystkim na przekazaniu samorzÄ…dom wojewódzkim oraz powiatowym, które już obecnie majÄ… swoich przedstawicieli w radach oddziaÅ‚ów wojewódzkich NFZ, wiÄ™kszych uprawnieÅ„ w zakresie ksztaÅ‚towania skÅ‚adu rady nadzorczej instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, ale również poÅ›rednio (poprzez radÄ™ i zarzÄ…d tej instytucji) - w zakresie priorytetów w finansowaniu przez tÄ™ instytucjÄ™ Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej.
Podstawa:
Projekt ustawy o państwowym nadzorze nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego