Projekt ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Celem projektowanej ustawy jest włączenie do porządku prawnego nieznanych wcześniej instytucji - pracy tymczasowej oraz pracowników tymczasowych, którzy są zatrudniani przez agencje pracy tymczasowej wyłącznie w celu skierowania do pracy do innych podmiotów.
Przedmiotowa regulacja uwzględnia postanowienia dyrektyw Unii Europejskiej. Wymagają one m.in. stosowania wobec pracowników tymczasowych, ochrony prawnej w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy na takim samym poziomie, jaki jest gwarantowany innym pracownikom.
Projektowana ustawa, uwzględniając wymagania prawa Unii oraz projekt dyrektywy w sprawie warunków pracy pracowników czasowych, przewiduje:
- umowę o pracę jako podstawę stosunku prawnego łączącego pracownika tymczasowego i agencję pracy tymczasowej;
- określenie stanowisk pracy, na których przedsiębiorca nie może korzystać z pracy pracowników tymczasowych (wyłączenia te służą m.in. zapewnieniu niezbędnej ochrony zdrowia i życia tej kategorii pracowników);
- wskazanie okoliczności wyłączających możliwość korzystania z pracy pracowników tymczasowych;
- zakres informacji wymaganych od przedsiębiorcy przed skierowaniem do niego pracownika agencji do pracy tymczasowej, umożliwiających późniejsze określenie warunków zatrudnienia pracownika tymczasowego w zawieranej z nim umowie o pracy;
- podział uprawnień i obowiązków pracodawcy pomiędzy agencją a przedsiębiorcą;
- zakaz dyskryminowania pracowników tymczasowych w zakresie warunków pracy i zatrudnienia oraz szkolenia zawodowego, w porównaniu do własnych pracowników przedsiębiorcy, zatrudnionych na takich samych lub podobnych stanowiskach oraz roszczenia przysługujące pracownikom tymczasowym w razie naruszenia wobec nich zakazu dyskryminacji;
- określenie w sposób szczególny zasad nabycia i realizacji prawa do urlopu wypoczynkowego pracowników tymczasowych;
- niedopuszczalność uzgadniania i nieważność prawną klauzul zakazujących zatrudnienia pracownika tymczasowego u przedsiębiorcy po zakończeniu pracy tymczasowej;
- wymagania formalne dotyczące umowy o pracę zawieranej między agencją a pracownikiem tymczasowym;
- zapewnienie stronom umowy o pracę na czas określony, możliwości negocjowania klauzuli o dopuszczalności wcześniejszego rozwiązania tej umowy;
- uregulowanie w sposób szczególny trybu wyrównania szkody poniesionej przez przedsiębiorcę przy wykonywaniu pracy przez pracownika tymczasowego;
- objęcie przedsiębiorcy odpowiedzialnością za wykroczenia przeciwko prawom pracowników tymczasowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- ograniczenie do 12 miesięcy (w ciągu kolejnych 36 miesięcy) okresu wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego przedsiębiorcy, w celu zwiększenia jego szans zatrudnienia po zakończeniu pracy tymczasowej, w charakterze pracownika tego przedsiębiorcy;
- posiłkowe stosowanie do podmiotów pracy tymczasowej i przedsiębiorcy, powszechnych przepisów prawa pracy (z wyłączeniem ustawy o grupowych zwolnieniach );
- zagwarantowanie pracownikom tymczasowym prawa do korzystania z ogólnodostępnych urządzeń socjalnych będących u przedsiębiorcy;
- zobowiązanie przedsiębiorcy do informowania zakładowej organizacji związkowej o zamiarze skorzystania z pracy pracowników agencji tymczasowej;
- zobowiązanie przedsiębiorcy do udzielania pracownikom tymczasowym informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia u tego przedsiębiorcy;
- możliwość stosowania do osób wykonujących pracę tymczasową, na podstawie umowy cywilnoprawnej z agencją, niektórych regulacji odnoszących się do pracowników tymczasowych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?