Projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie informacji podatkowych

Na stronach Ministerstwa Finansów znajduje się projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie informacji podatkowych.

Projekt rozporządzenia został opracowany w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jednocześnie zmodyfikowano zasady przekazywania informacji o nierezydentach świadczących usługi (wykonujących pracę) na rzecz rezydentów, w sytuacji, gdy wynagrodzenie dla nierezydenta wypłacane jest przez podmiot posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium RP.

Porady prawne

Jaki jest cel opracowania i wprowadzenia w życie nowego rozporządzenia?

Z dniem 1 stycznia 2005 r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzające możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu oraz w konsekwencji nowelizujące ustawę o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie powstania i wygaśnięcia obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych. W związku z powyższym konieczna jest nowelizacja cytowanego rozporządzenia polegająca na rozszerzeniu katalogu informacji, które są przekazywane organom podatkowym właściwym w sprawach podatku od środków transportowych przez organy rejestrujące pojazdy, o informacje o pojazdach czasowo wycofanych z ruchu oraz o ponownie dopuszczonych do ruchu. Ma to na celu zapewnienie organom podatkowym prawidłowości wymiaru podatku od środków transportowych oraz sprawowania efektywnej kontroli wywiązywania się podatników z ciążących na nich zobowiązań.

Jakie zmiany wprowadziłoby projektowane rozporządzenie?

W projekcie znalazły się także zmiany, które wynikają z faktu, że dotychczasowe rozwiązanie polegające na określeniu obowiązku przekazywania przez starostów informacji w formie wydruków dokonywanych rejestracji pojazdów (w związku z dużą ilością transakcji) jest mało efektywne. Ponadto obecnie brak informacji przekazywanej przez starostów istotnych danych o rodzaju umowy przenoszącej własność pojazdu oraz o jego wartości nie pozwala na optymalne wykorzystanie tych informacji dla celów podatkowych.

Wprawdzie obecnie na organy rejestrujące nie jest nałożony obowiązek gromadzenia tego rodzaju danych, to jednak organy rejestrujące pojazdy mają do nich dostęp, gdyż osoby występujące z wnioskiem o dokonanie rejestracji lub przerejestrowania pojazdu mają obowiązek dołączyć do wniosku o rejestrację m, in. dowód własności pojazdu (tj. umowę przenoszącą własność) bądź, jeżeli pojazd został kupiony za granicą, także zaświadczenie wydane przez właściwy organ podatkowy potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia tego podatku.

Jakie zmiany proponuje projekt w zakresie pracy najemnej i wykonywania usług świadczonych na terytorium RP?

Na dzień dzisiejszy reguły opodatkowania w tych przypadkach wyznaczają m. in. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest RP. W odniesieniu do pracy najemnej zasadą jest powstanie obowiązku podatkowego w Polsce w przypadku pracy najemnej wykonywanej na terytorium RP przez nierezydentów przez okres dłuższy niż 183 dni w roku podatkowym. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy są zobowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn. po przekroczeniu 183 dni pobytu w Polsce). Po zakończeniu roku podatkowego podatnicy tacy powinni złożyć zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu. Podobnie w przypadku usług świadczonych na terytorium Polski nie będących pracą najemną (określanych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania mianem „wolnych zawodów”), zgodnie z umowami, jeżeli działalność prowadzona będzie za pośrednictwem stałej placówki.

W sytuacji gdy nierezydenci świadczący w Polsce usługi (wykonujący pracę) na rzecz polskich podmiotów otrzymują wynagrodzenia z zagranicy, bez udziału polskich płatników, istotną dla opodatkowania uzyskanych z tego tytułu dochodów pozostaje kwestia zapewnienia sprawnego przepływu informacji do organów podatkowych o uzyskiwanym przez nierezydenta dochodzie.

Obecnie informację o uzyskanych przez nierezydenta wynagrodzeniach sporządza się za cały rok podatkowy i przekazuje się do organu podatkowego w terminie trzech miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego.

Kontrola wykonywania obowiązków podatkowych ma więc miejsce po upływie pewnego czasu. Takie rozwiązanie powoduje, że osoba fizyczna będąca nierezydentem i wykonująca usługi (świadcząca pracę) na rzecz rezydenta może opuścić terytorium RP przed dostarczeniem informacji o jego pobycie i uzyskanym wynagrodzeniu do organu podatkowego. Również w ramach procedury wymiany informacji na podstawie obowiązujących RP umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych porozumień międzynarodowych, polskie organy podatkowe po upływie pewnego czasu są informowane o tożsamości i wynagrodzeniach uzyskanych przez nierezydentów na terytorium RP.

Zmiana w omawianym projekcie ma na celu usprawnienie postępowania organów podatkowych i wdrożenie systemu wymiany informacji o wynagrodzeniach uzyskiwanych przez nierezydentów ze źródeł zagranicznych, które pozwoliłyby na bieżące monitorowanie wykonywania obowiązków podatkowych. Zgodnie z projektem, informacje byłyby przekazywane w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym nierezydent rozpoczął świadczenie usług (wykonywanie pracy). Rozwiązanie takie pozwoli organom podatkowym objąć na bieżąco kontrolą przestrzeganie ciążących na nierezydentach obowiązków podatkowych w trakcie roku podatkowego, od momentu rozpoczęcia przez nich świadczenia usług (wykonywania pracy) na terytorium RP. Ponadto informacje takie byłyby przekazywane do urzędu skarbowego właściwego dla opodatkowania nierezydentów, ustalony według miejsca pobytu nierezydenta, co będzie odpowiednim rozwiązaniem z punktu widzenia ekonomiki postępowania podatkowego (obecnie informacje są przekazywane do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub adres siedziby podmiotu składającego informację).


Źródło:

  • Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie informacji podatkowych wraz z uzasadnieniem


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika