Informowanie o schematach podatkowych
Raportowanie schematów podatkowych (MDR)
Celem przepisów MDR jest dostarczenie administracji skarbowej informacji, która będzie wykorzystywana przez organy podatkowe do poprawy jakości systemu podatkowego. Dostarczane informacje umożliwią również szybką reakcję w postaci ewentualnych zmian legislacyjnych.
Przepisy MDR nakierowane są zwłaszcza na umożliwienie szybkiego dostępu administracji podatkowej do informacji o potencjalnie agresywnym planowaniu lub nadużyciach związanych z planowaniem podatkowym oraz informacji o promotorach i tych, którzy korzystają ze schematów podatkowych. Przepisy te powinny również zniechęcić podatników oraz ich doradców do wdrażania u podatników uzgodnień mogących stanowić unikanie opodatkowania.
WystÄ…pienie u danego podatnika schematu podatkowego nie powinno jednak być postrzegane jako sytuacja niewÅ‚aÅ›ciwa lub naganna. Uznanie uzgodnienia za schemat podatkowy nie jest jednoznaczne z objÄ™ciem tego uzgodnienia zakresem zastosowania klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania lub szczególnych regulacji przeciwdziaÅ‚ajÄ…cych unikaniu opodatkowania. Może zdarzyć siÄ™ wiÄ™c sytuacja, w której uzgodnienie, które dokonywane jest w dominujÄ…cej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych i nie speÅ‚nia kryterium „sztucznego sposobu dziaÅ‚ania” w rozumieniu klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, bÄ™dzie polegaÅ‚o obowiÄ…zkowi przekazywania informacji o schematach podatkowych. Przepisy MDR majÄ… bowiem szerszy zakres zastosowania niż przepisy nakierowane na zwalczanie unikania opodatkowania.
W sytuacjach, w których uzgodnienie nie stanowi formy agresywnego planowania podatkowego, obowiązek przekazania informacji o schemacie podatkowym jest jedynie obowiązkiem sprawozdawczym. Choć podstawowym celem przepisów MDR jest uzyskiwanie informacji o uzgodnieniach, co do których zachodzi zwiększone ryzyko agresywnej optymalizacji podatkowej, to jest to również instrument, który może dostarczyć cennych informacji do analizy funkcjonowania określonych ulg lub preferencji pod kątem ich oceny ex-post.
Brak reakcji organów podatkowych na przekazaną informację o schemacie podatkowym nie oznacza, że dany schemat podatkowy nie zostanie w przyszłości zakwestionowany.
Jaki okres podlega regulacjom MDR
Przepisy o MDR wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2019 r. Mają więc one zastosowanie do schematów podatkowych, dla których jedno ze zdarzeń, które skutkują obowiązkiem przekazania informacji wystąpiło w tym dniu lub później.
W ustawie wprowadzającej uregulowane zostały zagadnienia dotyczące kwestii przejściowych (art 28 ustawy wprowadzającej). Rozwiązania te wynikają z obowiązku implementacji postanowień Dyrektywy (dla schematu podatkowego transgranicznego) bądź z chęci zabezpieczenia interesu publicznego (dla schematu innego niż schemat podatkowy transgraniczny).
Przepis przejÅ›ciowy wprowadza datÄ™ granicznÄ… (odpowiednio 25 czerwca 2018 r. oraz 1 listopada 2018 r. – dalej:data graniczna) wskazujÄ…c na obowiÄ…zek retrospektywnego przekazania informacji o schemacie podatkowym, jeżeli pierwszej czynnoÅ›ci zwiÄ…zanej z jego wdrożeniem dokonano po dacie granicznej.
Okres, za jaki należy złożyć informację o schemacie podatkowym w stosunku do czynności, które mają miejsce przed 1 stycznia 2019 r., zależy od typu schematu podatkowego, który podlega raportowaniu. W przypadku schematu podatkowego, którym jest:
- schemat podatkowy transgraniczny (definicja schematu podatkowego transgranicznego – art. 86a §1 pkt 12 Ordynacji podatkowej) – schemat podlega raportowaniu, jeżeli pierwszej czynnoÅ›ci zwiÄ…zanej z jego wdrażaniem dokonano przed dniem wejÅ›cia w życie ustawy, nie wczeÅ›niej jednak niż po dniu 25 czerwca 2018 r.,
- inny niż ww. schemat podatkowy (definicja schematu podatkowego – art. 86a §1 pkt 10 Ordynacji podatkowej) – schemat podlega raportowaniu, jeżeli pierwszej czynnoÅ›ci zwiÄ…zanej z jego wdrażaniem dokonano przed dniem wejÅ›cia w życie ustawy, nie wczeÅ›niej jednak niż po dniu 1 listopada 2018 r.
Kiedy powstaje obowiÄ…zek informacyjny MDR?
Aby powstał obowiązek informacyjny, uzgodnienie musi spełniać definicję schematu podatkowego, a w przypadku schematów innych niż schematy podatkowe transgraniczne, również kryterium kwalifikowanego korzystającego.
MDR rozróżnia trzy rodzaje schematów, które podlegają obowiązkowi przekazywania informacji:
- schemat podatkowy,
- schemat podatkowy standaryzowany,
- schemat podatkowy transgraniczny.
Przez "schemat podatkowy" (definicja schematu podatkowego – art. 86a §1 pkt 10 Ordynacji podatkowej) rozumie siÄ™ uzgodnienie, które:
- spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą,
- posiada szczególną cechę rozpoznawczą, lub
- posiada inną szczególną cechę rozpoznawczą.
Aby mówić o schemacie podatkowym, musi zaistnieć więc jeden z następujących przypadków:
- Przypadek 1: uzgodnienie speÅ‚nia kryterium głównej korzyÅ›ci oraz posiada ogólnÄ… cechÄ™ rozpoznawczÄ… – użycie Å‚Ä…cznika „oraz” oznacza, że obie wymienione przesÅ‚anki muszÄ… zostać speÅ‚nione Å‚Ä…cznie;
- Przypadek 2: uzgodnienie posiada szczególną cechę rozpoznawczą (w tej sytuacji nie musi być spełnione kryterium głównej korzyści);
- Przypadek 3: uzgodnienie posiada inną szczególną cechę rozpoznawczą (w tej sytuacji nie musi być spełnione kryterium głównej korzyści).
Samo speÅ‚nienie definicji schematu podatkowego nie determinuje jednak automatycznie koniecznoÅ›ci przekazania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) informacji o schemacie podatkowym. Powstanie tego obowiÄ…zku – jeÅ›li taki schemat podatkowy nie speÅ‚nia definicji schematu podatkowego transgranicznego – bÄ™dzie bowiem uzależnione od tego, czy speÅ‚nione jest kryterium kwalifikowanego korzystajÄ…cego (kryterium kwalifikowanego korzystajÄ…cego zdefiniowano w art. 86a §4 Ordynacji podatkowej.). Dopiero przekroczenie jednego z progów zawartych w kryterium kwalifikowanego korzystajÄ…cego (odpowiednio 10 mln euro lub 2,5 mln euro) powoduje, że schemat podatkowy, inny niż schemat podatkowy transgraniczny, bÄ™dzie podlegaÅ‚ obowiÄ…zkowi informacyjnemu.
Schemat obowiązku informacyjnegoSchemat podatkowy oraz schemat podatkowy transgraniczny mogą być jednocześnie schematem podatkowym standaryzowanym. O standaryzacji schematu świadczy to, że można go wdrożyć lub udostępnić u więcej niż jednego korzystającego bez konieczności dokonywania zmiany jego istotnych założeń.
Schemat podatkowyJakich podmiotów dotyczy MDR?
Obowiązek przekazania informacji o schematach podatkowych może dotyczyć trzech kategorii podmiotów:
- promotora (art. 86a § 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej) – którym jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemajÄ…ca osobowoÅ›ci prawnej, w szczególnoÅ›ci doradca podatkowy, adwokat, radca prawny, pracownik banku lub innej instytucji finansowej doradzajÄ…cy klientom, również w przypadku gdy nie posiada miejsca zamieszkania, siedziby ani zarzÄ…du na terytorium kraju. Podmiot peÅ‚ni role promotora, jeÅ›li w zakresie wykonywanych czynnoÅ›ci:
- opracowuje uzgodnienie,
- oferuje uzgodnienie,
- udostępnia opracowane uzgodnienie,
- wdraża opracowane uzgodnienie,
- lub zarządza wdrażaniem uzgodnienia
- korzystajÄ…cego – którym jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemajÄ…ca osobowoÅ›ci prawnej:
- której udostępniane jest uzgodnienie,
- u której wdrażane jest uzgodnienie,
- która jest przygotowana do wdrożenia uzgodnienia,
- która dokonała czynności służącej wdrożeniu uzgodnienia.
- wspomagajÄ…cego – którym jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadajÄ…ca osobowoÅ›ci prawnej, w szczególnoÅ›ci biegÅ‚y rewident, notariusz, osoba Å›wiadczÄ…ca usÅ‚ugi prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych, ksiÄ™gowy lub dyrektor finansowy, bank lub inna instytucja finansowa a także ich pracownik, która przy zachowaniu starannoÅ›ci ogólnie wymaganej w dokonywanych czynnoÅ›ciach, przy uwzglÄ™dnieniu zawodowego charakteru dziaÅ‚alnoÅ›ci, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych czynnoÅ›ci, podjęła siÄ™ udzielić, bezpoÅ›rednio lub za poÅ›rednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczÄ…cych opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostÄ™pnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia (art. 86a § 1 pkt 19 Ordynacji podatkowej).
Obowiązki informacyjne w MDR mogą ciążyć na wskazanych podmiotach bez względu to, czy ich miejsce zamieszkania, siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium Polski, terytorium państw Unii Europejskiej (UE), czy terytorium państw trzecich. W przypadku, gdy obowiązek informowania o schematach podatkowych przez promotora, korzystającego lub wspomagającego dotyczy schematu podatkowego transgranicznego, przepisy ustawy wprowadzającej przewidują sposób postępowania, wskazując państwo, które powinno otrzymać informację o schemacie podatkowym oraz procedurę przekazywania informacji.
Zarówno promotor, jak i wspomagający, co do zasady, nie będą zobowiązani do aktywnego poszukiwania informacji w celu wypełnienia obowiązku informacyjnego o schematach podatkowych. Obowiązek informowania o schematach podatkowych będzie dotyczył informacji znanych przekazującemu, będących w ich posiadaniu. Jeżeli jednak w zakresie wykonywanych przez taki podmiot czynności (np. weryfikacji wymogów regulacji AML) zidentyfikowane zostaną informacje podlegające zgłoszeniu MDR, powinny one zostać uwzględnione w zgłoszeniu.
W jakich terminach powinny być przekazane informacje MDR?
Promotor przekazuje informacje o schemacie podatkowym Szefowi KAS w terminie 30 dni:
- od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
- od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
- od dnia dokonania pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego
- w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
KorzystajÄ…cy przekazuje Szefowi KAS informacje o schemacie podatkowym w terminie 30 dni:
- od dnia następnego po udostępnieniu schematu podatkowego,
- od następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego, lub
- od dnia dokonania pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego
- w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Termin, w jakim wspomagający powinien wypełnić obowiązki w zakresie MDR, uzależniony jest od typu obowiązku i wynosi:
- 5 dni roboczych od dnia, w którym wspomagający powziął lub powinien był powziąć wątpliwości, że uzgodnienie może stanowić schemat podatkowy,
- 30 dni po dniu w którym wspomagający udzielił bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia schematu podatkowego, jeśli dostrzegł lub powinien był dostrzec, że uzgodnienie, w odniesieniu do którego jest wspomagającym, stanowi schemat podatkowy.
Do kogo przekazywane sÄ… informacje MDR?
Informacja o schemacie podatkowym przekazywana jest elektronicznie do Szefa KAS.
Struktury MDR
W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2019 r. przepisów dotyczących informowania o schematach podatkowych, pod adresem https://mdr.mf.gov.pl udostępniona została funkcjonalność generowania dokumentów MDR oraz ich składania do Szefa KAS.
Pod adresem https://mdr.mf.gov.pl:443/api/ udostępniona została możliwość przesyłania dokumentów MDR poprzez bramkę API.
Ministerstwo Finansów udostÄ™pniÅ‚o struktury logiczne dokumentów na podstawie art. 86n § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa:
- Informacja o strukturach plików MDR.pdf ( 444 KB )
- mdr.xsd ( 67 KB )
- mdr-1.xsd ( 35 KB )
- mdr-2.xsd ( 12 KB )
- mdr-3.xsd ( 20 KB )
- mdr-4.xsd ( 8 KB )
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z poźn. zm.);
- ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193).
Na podst. www.podatki.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?