Propozycje istotne dla branży rolno-spożywczej

Ministerstwo Finansów przygotowało dwa projekty ustaw o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). Są one dostępne na jego stronach internetowych.

Zanim trafi do zatwierdzenia przez Radę Ministrów, a później do Sejmu, omawiany tu projekt zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym oraz konsultacjom społecznym z organizacjami zawodowymi i społecznymi oraz podmiotom z branży rolno-spożywczej. W wyniku porozumień z tymi podmiotami może jeszcze zmienić swój kształt.

Pierwszy z przedstawionych projektów zawiera zmiany do ustawy o VAT związane z dostosowaniem polskich przepisów o podatku od towarów i usług do przepisów Unii Europejskiej.  

Wyższa stawka zryczałtowanego zwrotu dla rolników ryczałtowych

 

Zmiana w art. 115 polega na podwyższeniu stawki zryczałtowanego zwrotu dla rolników ryczałtowych z 5% do 6% i jest związana z zakończeniem okresu przejściowego umożliwiającego stosowanie 3% stawki na środki produkcji dla rolnictwa, a w rezultacie opodatkowaniem tych produktów stawką w wysokości 7%. Przewidziana w projekcie stawka zryczałtowanego zwrotu podatku została oparta w szczególności na danych z Rachunków Ekonomicznych Rolnictwa. Podwyżka stawki zryczałtowanego zwrotu podatku (do 6%) ma zrekompensować podwyżkę stawki podatku na środki produkcji dla rolnictwa (nawozy, środki ochrony roślin). Zmiany w tych stawkach byłyby zatem neutralne zarówno dla budżetu, jak i rolników ryczałtowych. 

Stawka 3 % dla dostaw produktów spożywczych

 

W związku z uzyskaniem przez Polskę zgody na stosowanie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawki w wysokości 3% w odniesieniu do dostaw produktów spożywczych, proponuje się wprowadzenie do ustawy art. 146a zawierającego odpowiedni przepis przejściowy. Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 3% zawierać ma nowy załącznik do ustawy (załącznik nr 10). Pod względem zakresu odpowiada on zapisom poz. 1 załącznika nr III do dyrektywy 2006/112/WE Rady, który został powołany w pkt 4 zmienionego art. 128 tej dyrektywy, zezwalającego Polsce na utrzymanie stawki 3% do dnia 31 grudnia 2010 r. Wykazem nie objęto pozycji, które dotychczas objęte są stawką 7% i 22%.

Proponowana zmiana w art. 41 jest zaś spowodowana dodaniem załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. Umożliwi ona określenie przez Ministra Finansów w rozporządzeniu wykazu towarów określonych w załączniku nr 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN). 

Kiedy proponowana ustawa powinna wejść w życie?

 

Zdaniem Ministra Finansów, proponowana ustawa powinna wejść w życie z dniem 1 maja 2008 r. z uwagi na zakończenie z dniem 30 kwietnia 2008 r. okresu przejściowego, w którym zezwolono na stosowanie przez Polskę obniżonej stawki 3% na środki produkcji dla rolnictwa. Proponuje się, aby przepis upoważniający do wydania w rozporządzeniu wykazu towarów określonych w załączniku nr 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) wszedł w życie z dniem ogłoszenia ustawy. Umożliwi to wydanie rozporządzenia przed dniem 1 maja 2008 r., tak aby podatnicy z odpowiednim wyprzedzeniem znali wykaz towarów, który będzie stosowany od dnia 1 maja 2008 r. Wejście w życie z dniem ogłoszenia przepisu upoważniającego nie narusza zasad demokratycznego państwa prawa. 

Podstawa prawna:

  • Projekt z dnia 26 lutego 2008 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (strona MF);

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r., Nr 54, poz. 535, ze zm.)

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika