Prostsza procedura wydawania dowodów osobistych
Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty.
Nowelizacja ma na celu usprawnienie procedury wydawania dowodów osobistych.
W nowelizacji rozporządzenia założono, że wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można składać w organie gminy właściwym dla czasowego pobytu wnioskodawcy. Będzie też można skorzystać z pośrednictwa tego organu w procesie uzyskiwania dowodu osobistego. Zaproponowano takie przepisy, gdyż wnioskodawca często nie może osobiście zgłosić się do właściwego organu gminy, aby złożyć wniosek o wydanie dowodu.
Zmieniono zasady dotyczące fotografii na dowodach osobistych. Osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku (niedowidzące i niewidome) będą mogły dołączyć do wniosku swoje zdjęcia w okularach z ciemnymi szkłami. Osoby noszące nakrycia głowy, zgodnie z zasadami swojego wyznania, będą mogły dołączyć swoje fotografie w tych nakryciach głowy.
Transmisja danych w formie elektronicznej
Dane osobowe zawarte w części A formularza oraz skanowaną fotografię i podpis wnioskodawcy, organ gminy będzie przekazywał wytwórcy dowodu osobistego poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego. Gdyby nie było to możliwe, organ gminy przekaże dane osobowe zawarte w części A formularza na nośniku magnetycznym do właściwego wojewody.
Wyeliminowano uciążliwy dla rodziców lub opiekunów osoby małoletniej obowiązek dwukrotnego stawiania się z nią do organu gminy, aby mogła złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, a następnie dokument odebrać. Kiedy rodzice (opiekunowie) własnym podpisem nie będą potwierdzać odbioru dowodu osobistego, ich obecność przy odbiorze tego dokumentu przez osobę małoletnią będzie zbędna.
Zaproponowano także wykreślenie zapisu nakładającego obowiązek zostawiania w urzędzie dowodu osobistego podlegającego wymianie wraz z wnioskiem o wydanie nowego dokumentu. Chodzi o to, aby w okresie oczekiwania na nowy dowód osobisty (ok. miesiąca) wnioskodawcy nie byli pozbawieni dokumentów tożsamości. Jednocześnie zobowiązano organ gminy do wydawania zaświadczenia osobie, która utraciła dowód osobisty.
Przewidziano także zwolnienie obywateli z obowiązku składania odpisów akt stanu cywilnego przy wymianie dowodów osobistych, jeśli dokumenty te znajdują się w dokumentacji dowodowej przechowywanej w gminie.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?