Przed jakimi sądami będą sądzeni żołnierze?

Jakie sprawy teraz podlegają orzecznictwu sądów wojskowych i co przewidują przepisy?

Obecnie Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego przewidują, iż tylko do dnia 31 grudnia 2007 r., orzecznictwu sądów wojskowych podlegają sprawy żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o wszystkie przestępstwa (pospolite i wojskowe) popełnione w czasie pełnienia tej służby oraz pracowników wojska o przestępstwa określone w art. 356-363 Kodeksu karnego w związku z art. 317 § 2 tego Kodeksu.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie obowiązującego art. 647 § 1 Kodeksu postępowania karnego właściwość ta, w odniesieniu do przestępstw popełnionych przez żołnierzy, ma zostać jednak znacznie ograniczona i objąć jedynie przestępstwa wojskowe oraz inne przestępstwa związane ze służbą wojskową, a także niektóre przestępstwa pospolite, określone według kryterium przedmiotowego. Natomiast w stosunku do spraw pracowników wojska o wymienione wyżej przestępstwa właściwość ta ma pozostać bez zmian.

SÄ…dy wojskowe zapewniajÄ… zaÅ› wysokÄ… operatywność w rozpoznawaniu spraw karnych, o wykroczenia i przewinienia dyscyplinarne (ponad 75% spraw karnych rozpatrywanych jest w terminie do 30 dni), co aktualnie – zdaniem projektodawców - nie jest możliwe do osiÄ…gniÄ™cia przez sÄ…downictwo powszechne, z uwagi na wciąż utrzymujÄ…ce siÄ™ bardzo duże obciążenie sprawami karnymi. Ewentualne przejÄ™cie kognicji sÄ…dów wojskowych przez sÄ…dy powszechne o niektóre przestÄ™pstwa popeÅ‚niane przez żoÅ‚nierzy wpÅ‚ynęłoby wiÄ™c negatywnie na sposób ksztaÅ‚towania organizacji sÅ‚użby i wykonywania zadaÅ„ w poszczególnych jednostkach wojskowych, a to poprzez ograniczenie możliwoÅ›ci oddziaÅ‚ywania przez dowódców jednostek wojskowych na sÅ‚użbÄ™ podlegÅ‚ych żoÅ‚nierzy, którzy wystÄ™pujÄ… w charakterze oskarżonych lub podejrzanych, głównie z powodu Å‚atwej do przewidzenia dÅ‚ugotrwaÅ‚oÅ›ci postÄ™powania karnego.

Jakie zmiany w przepisach dotyczących właściwości sądów wojskowych przewiduje proponowana nowelizacja?

Zdaniem projektodawców, przedłużenie dotychczasowej właściwości sądów wojskowych we wszystkich sprawach żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o przestępstwa popełnione w czasie pełnienia tej służby, zapewni utrzymanie niezbędnej sprawności prowadzonego postępowania z uwagi na specyfikę Sił zbrojnych RP.

Nie zaÅ‚atwienie w krótkich terminach spraw karnych o przestÄ™pstwa popeÅ‚nione przez żoÅ‚nierzy, zwÅ‚aszcza peÅ‚niÄ…cych zasadniczÄ… sÅ‚użbÄ™ wojskowÄ…, spoÅ›ród których rekrutuje siÄ™ przeważajÄ…ca liczba sprawców, rzutować bÄ™dzie – jak wskazujÄ… autorzy projektu - negatywnie na karność wojska, jako struktury hierarchicznej, realizujÄ…cej istotne zadania w zakresie bezpieczeÅ„stwa zewnÄ™trznego PaÅ„stwa i podlegajÄ…cej szczególnym rygorom dyscypliny . Zagadnienie to nabraÅ‚o w ostatnim czasie wielkiej wagi w zwiÄ…zku ze skróceniem czasu trwania zasadniczej sÅ‚użby wojskowej do 9 miesiÄ™cy. Wskazana sytuacja wymaga od organów Å›cigania i wymiaru sprawiedliwoÅ›ci wysokiej sprawnoÅ›ci postÄ™powania, pozwalajÄ…cej na rozpoznanie sprawy o przestÄ™pstwo popeÅ‚nione przez żoÅ‚nierza, przy speÅ‚nieniu wszystkich wymogów gwarancyjnych, jeszcze w trakcie peÅ‚nienia przez niego sÅ‚użby wojskowej. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia oddziaÅ‚ywania orzeczenia na sprawcÄ™ przestÄ™pstwa oraz wpÅ‚ywa na ksztaÅ‚towanie wÅ‚aÅ›ciwych postaw żoÅ‚nierskich, przez rozstrzygniÄ™cie sÄ…dowe.

Jako argumentyza utrzymaniem dotychczasowej niepodzielnej właściwości podmiotowej sądów wojskowych autorzy projektu wskazują również na:

  • potrzebÄ™ wyeliminowania ewentualnych sporów kompetencyjnych miÄ™dzy sadami wojskowymi powszechnymi, konieczność okreÅ›lenia zasad prowadzenia dziaÅ‚aÅ„ procesowych przez PolicjÄ™ na terenie jednostek wojskowych i ograniczenia pionu dochodzeniowo-Å›ledczego Å»andarmerii Wojskowej;

  • potrzebÄ™ zapewnienia jednolitego orzecznictwa w sprawach karnych żoÅ‚nierzy w czynnej sÅ‚użbie wojskowej; w przypadku ograniczenia wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci po 1 stycznia 2008 r. sÄ…dy wojskowe w dalszym ciÄ…gu byÅ‚yby wÅ‚aÅ›ciwe we wszystkich sprawach żoÅ‚nierzy o przestÄ™pstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe i wykroczenia.

Podstawa prawna:

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzajÄ…ce Kodeks postÄ™powania karnego (sejmowy druk nr 42);

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy wprowadzajÄ…ce Kodeks postÄ™powania karnego (Dz. U. 1997 r., Nr 89, poz. 556, ze zm.)