Przed jakimi sądami będą sądzeni żołnierze?
Jakie sprawy teraz podlegają orzecznictwu sądów wojskowych i co przewidują przepisy?
Obecnie Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego przewidują, iż tylko do dnia 31 grudnia 2007 r., orzecznictwu sądów wojskowych podlegają sprawy żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o wszystkie przestępstwa (pospolite i wojskowe) popełnione w czasie pełnienia tej służby oraz pracowników wojska o przestępstwa określone w art. 356-363 Kodeksu karnego w związku z art. 317 § 2 tego Kodeksu.
Z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie obowiązującego art. 647 § 1 Kodeksu postępowania karnego właściwość ta, w odniesieniu do przestępstw popełnionych przez żołnierzy, ma zostać jednak znacznie ograniczona i objąć jedynie przestępstwa wojskowe oraz inne przestępstwa związane ze służbą wojskową, a także niektóre przestępstwa pospolite, określone według kryterium przedmiotowego. Natomiast w stosunku do spraw pracowników wojska o wymienione wyżej przestępstwa właściwość ta ma pozostać bez zmian.
Sądy wojskowe zapewniają zaś wysoką operatywność w rozpoznawaniu spraw karnych, o wykroczenia i przewinienia dyscyplinarne (ponad 75% spraw karnych rozpatrywanych jest w terminie do 30 dni), co aktualnie - zdaniem projektodawców - nie jest możliwe do osiągnięcia przez sądownictwo powszechne, z uwagi na wciąż utrzymujące się bardzo duże obciążenie sprawami karnymi. Ewentualne przejęcie kognicji sądów wojskowych przez sądy powszechne o niektóre przestępstwa popełniane przez żołnierzy wpłynęłoby więc negatywnie na sposób kształtowania organizacji służby i wykonywania zadań w poszczególnych jednostkach wojskowych, a to poprzez ograniczenie możliwości oddziaływania przez dowódców jednostek wojskowych na służbę podległych żołnierzy, którzy występują w charakterze oskarżonych lub podejrzanych, głównie z powodu łatwej do przewidzenia długotrwałości postępowania karnego.
Jakie zmiany w przepisach dotyczących właściwości sądów wojskowych przewiduje proponowana nowelizacja?
Zdaniem projektodawców, przedłużenie dotychczasowej właściwości sądów wojskowych we wszystkich sprawach żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o przestępstwa popełnione w czasie pełnienia tej służby, zapewni utrzymanie niezbędnej sprawności prowadzonego postępowania z uwagi na specyfikę Sił zbrojnych RP.
Nie załatwienie w krótkich terminach spraw karnych o przestępstwa popełnione przez żołnierzy, zwłaszcza pełniących zasadniczą służbę wojskową, spośród których rekrutuje się przeważająca liczba sprawców, rzutować będzie - jak wskazują autorzy projektu - negatywnie na karność wojska, jako struktury hierarchicznej, realizującej istotne zadania w zakresie bezpieczeństwa zewnętrznego Państwa i podlegającej szczególnym rygorom dyscypliny . Zagadnienie to nabrało w ostatnim czasie wielkiej wagi w związku ze skróceniem czasu trwania zasadniczej służby wojskowej do 9 miesięcy. Wskazana sytuacja wymaga od organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości wysokiej sprawności postępowania, pozwalającej na rozpoznanie sprawy o przestępstwo popełnione przez żołnierza, przy spełnieniu wszystkich wymogów gwarancyjnych, jeszcze w trakcie pełnienia przez niego służby wojskowej. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia oddziaływania orzeczenia na sprawcę przestępstwa oraz wpływa na kształtowanie właściwych postaw żołnierskich, przez rozstrzygnięcie sądowe.Jako argumentyza utrzymaniem dotychczasowej niepodzielnej właściwości podmiotowej sądów wojskowych autorzy projektu wskazują również na:
-
potrzebę wyeliminowania ewentualnych sporów kompetencyjnych między sadami wojskowymi powszechnymi, konieczność określenia zasad prowadzenia działań procesowych przez Policję na terenie jednostek wojskowych i ograniczenia pionu dochodzeniowo-śledczego Żandarmerii Wojskowej;
- potrzebę zapewnienia jednolitego orzecznictwa w sprawach karnych żołnierzy w czynnej służbie wojskowej; w przypadku ograniczenia właściwości po 1 stycznia 2008 r. sądy wojskowe w dalszym ciągu byłyby właściwe we wszystkich sprawach żołnierzy o przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe i wykroczenia.
Podstawa prawna:
-
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego (sejmowy druk nr 42);
-
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego (Dz. U. 1997 r., Nr 89, poz. 556, ze zm.)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?