Przed jakimi sądami będą sądzeni żołnierze?

Jakie sprawy teraz podlegają orzecznictwu sądów wojskowych i co przewidują przepisy?

Obecnie Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego przewidują, iż tylko do dnia 31 grudnia 2007 r., orzecznictwu sądów wojskowych podlegają sprawy żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o wszystkie przestępstwa (pospolite i wojskowe) popełnione w czasie pełnienia tej służby oraz pracowników wojska o przestępstwa określone w art. 356-363 Kodeksu karnego w związku z art. 317 § 2 tego Kodeksu.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie obowiązującego art. 647 § 1 Kodeksu postępowania karnego właściwość ta, w odniesieniu do przestępstw popełnionych przez żołnierzy, ma zostać jednak znacznie ograniczona i objąć jedynie przestępstwa wojskowe oraz inne przestępstwa związane ze służbą wojskową, a także niektóre przestępstwa pospolite, określone według kryterium przedmiotowego. Natomiast w stosunku do spraw pracowników wojska o wymienione wyżej przestępstwa właściwość ta ma pozostać bez zmian.

SÄ…dy wojskowe zapewniajÄ… zaÅ› wysokÄ… operatywność w rozpoznawaniu spraw karnych, o wykroczenia i przewinienia dyscyplinarne (ponad 75% spraw karnych rozpatrywanych jest w terminie do 30 dni), co aktualnie - zdaniem projektodawców - nie jest możliwe do osiÄ…gniÄ™cia przez sÄ…downictwo powszechne, z uwagi na wciąż utrzymujÄ…ce siÄ™ bardzo duże obciążenie sprawami karnymi. Ewentualne przejÄ™cie kognicji sÄ…dów wojskowych przez sÄ…dy powszechne o niektóre przestÄ™pstwa popeÅ‚niane przez żoÅ‚nierzy wpÅ‚ynęłoby wiÄ™c negatywnie na sposób ksztaÅ‚towania organizacji sÅ‚użby i wykonywania zadaÅ„ w poszczególnych jednostkach wojskowych, a to poprzez ograniczenie możliwoÅ›ci oddziaÅ‚ywania przez dowódców jednostek wojskowych na sÅ‚użbÄ™ podlegÅ‚ych żoÅ‚nierzy, którzy wystÄ™pujÄ… w charakterze oskarżonych lub podejrzanych, głównie z powodu Å‚atwej do przewidzenia dÅ‚ugotrwaÅ‚oÅ›ci postÄ™powania karnego.

Jakie zmiany w przepisach dotyczących właściwości sądów wojskowych przewiduje proponowana nowelizacja?

Zdaniem projektodawców, przedłużenie dotychczasowej właściwości sądów wojskowych we wszystkich sprawach żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o przestępstwa popełnione w czasie pełnienia tej służby, zapewni utrzymanie niezbędnej sprawności prowadzonego postępowania z uwagi na specyfikę Sił zbrojnych RP.

Nie załatwienie w krótkich terminach spraw karnych o przestępstwa popełnione przez żołnierzy, zwłaszcza pełniących zasadniczą służbę wojskową, spośród których rekrutuje się przeważająca liczba sprawców, rzutować będzie - jak wskazują autorzy projektu - negatywnie na karność wojska, jako struktury hierarchicznej, realizującej istotne zadania w zakresie bezpieczeństwa zewnętrznego Państwa i podlegającej szczególnym rygorom dyscypliny . Zagadnienie to nabrało w ostatnim czasie wielkiej wagi w związku ze skróceniem czasu trwania zasadniczej służby wojskowej do 9 miesięcy. Wskazana sytuacja wymaga od organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości wysokiej sprawności postępowania, pozwalającej na rozpoznanie sprawy o przestępstwo popełnione przez żołnierza, przy spełnieniu wszystkich wymogów gwarancyjnych, jeszcze w trakcie pełnienia przez niego służby wojskowej. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia oddziaływania orzeczenia na sprawcę przestępstwa oraz wpływa na kształtowanie właściwych postaw żołnierskich, przez rozstrzygnięcie sądowe.

Jako argumentyza utrzymaniem dotychczasowej niepodzielnej właściwości podmiotowej sądów wojskowych autorzy projektu wskazują również na:

  • potrzebÄ™ wyeliminowania ewentualnych sporów kompetencyjnych miÄ™dzy sadami wojskowymi powszechnymi, konieczność okreÅ›lenia zasad prowadzenia dziaÅ‚aÅ„ procesowych przez PolicjÄ™ na terenie jednostek wojskowych i ograniczenia pionu dochodzeniowo-Å›ledczego Å»andarmerii Wojskowej;

  • potrzebÄ™ zapewnienia jednolitego orzecznictwa w sprawach karnych żoÅ‚nierzy w czynnej sÅ‚użbie wojskowej; w przypadku ograniczenia wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci po 1 stycznia 2008 r. sÄ…dy wojskowe w dalszym ciÄ…gu byÅ‚yby wÅ‚aÅ›ciwe we wszystkich sprawach żoÅ‚nierzy o przestÄ™pstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe i wykroczenia.

Podstawa prawna:

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzajÄ…ce Kodeks postÄ™powania karnego (sejmowy druk nr 42);

  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy wprowadzajÄ…ce Kodeks postÄ™powania karnego (Dz. U. 1997 r., Nr 89, poz. 556, ze zm.)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika