Telewizja będzie edukować za nasze podatki

Media publiczne są w Polsce niezbędne dla stałej edukacji społeczeństwa. Powinny być one finansowane z corocznego potrącenia z naszych podatków – czytamy w uzasadnieniu poselskiej nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji.

Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu trafiła nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji. Opracowany przez lewicę i demokratów dokument wprowadza nowy system finansowania mediów publicznych.

Stabilne finansowanie najważniejsze

Według posłów media publiczne są w Polsce niezbędne dla stałej edukacji społeczeństwa, dla tworzenia społeczeństwa innowacyjnego i postindustrialnego.

- Bez działalności mediów publicznych nie zachowamy naszej tożsamości narodowej, kulturalnej, odrębności regionalnych we Wspólnej Europie i globalizującym się świecie – piszą autorzy projektu.

Twierdzą oni, że obecne media nie wypełniają w pełni swej edukacyjno - kulturalnej misji ze względu na anachroniczne regulacje prawne. Obecna ustawa stworzyła mediom publicznym warunki do wypełniania misji edukacyjno-kulturalnej, utrzymywania przez publiczną radiofonię orkiestr symfonicznych i chórów, rozwoju teatru telewizji czy współfinansowania przez TVP polskiej produkcji filmowej.

- Niezależność finansowa i instytucjonalna autonomia stanowią fundament wypełniania misji publicznych mediów. Stabilność i przewidywalność poziomu tego finansowania decyduje o tym, czy misja publiczna zostanie prawidłowo wypełniona – czytamy w uzasadnieniu dokumentu.

Dlatego zaproponowano, aby pieniądze trafiały do mediów ze środków tzw. medialnej opłaty publicznej. Oprócz tego telewizja i radio nadal mogłyby czerpać dodatkowe zyski z emisji reklam.

Podatnicy sfinansują programy telewizyjne

Wspomniana publiczna opłata medialna będzie obowiązkowa. Zostanie ona pobrana od osób fizycznych oraz od osób prawnych poprzez potrącenie z należności z tytułu podatku dochodowego.

W jaki sposób zostanie ustalona kwota potrącenia? W noweli wyjaśniono, że medialna opłata publiczna na dany rok podatkowy wynosiłaby iloczyn wskaźnika 0,015 oraz sumy wpływów budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych za ostatni rok podatkowy, za który przyjęto sprawozdanie z wykonania budżetu państwa.

- Propozycja ta zwalnia więc obywateli z obowiązku uiszczania opat i likwiduje dodatkowe – niepotrzebne - koszty związane z pośrednictwem Poczty – podkreślają autorzy projektu.

Posłowie chcą, aby nie więcej niż 10 proc. wpływów medialnej opłaty publicznej trafiało na audycje, które realizują misję publiczną. Pieniądze będą dzielone w konkursie, którego zasady ma określić KRRiT.

Pozwoli to ubiegać się o środki publiczne również mediom komercyjnym. Autorzy dokumentu zakładają, że Krajowa Rada przy ustalaniu zasad konkursu pokieruje się w szczególności koniecznością równego traktowania nadawców publicznych oraz niepublicznych oraz weźmie pod uwagę najlepszy sposób realizacji misji publicznej.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl