Zmiany w Inspekcji Sanitarnej, czyli inspektor nie może być przedsiębiorcą?
15 sierpnia 2005 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Najistotniejsze zmiany to te dotyczące ograniczenia prowadzenia przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej działalności zbieżnej z przedmiotem kontroli wykonywanej przez organy Inspekcji.
Jakie nowości wprowadza ustawa nowelizująca?
Od tej chwili do państwowych inspektorów sanitarnych oraz ich zastępców stosuje się przepisy ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, co jest równoznaczne z zakazem wykonywania określonych działań przez osoby zatrudnione w Państwowej Inspekcji Sanitarnej i wykonujące czynności kontrolne określone w przepisach sanitarnych. Ma to uniemożliwić zaistnienie „konfliktu interesów” pomiędzy podmiotem kontrolowanym a kontrolującym.
Czy naruszenie zakazu wykonywania określonych działań przez inspektora sanitarnego może mieć dla niego negatywne konsekwencje?
Oczywiście, że tak. Naruszenie tego zakazu przez państwowego inspektora sanitarnego lub jego zastępcę stanowi od tej chwili podstawę do odwołania ze stanowiska.
Czy inspektorzy sanitarni mogą swobodnie podejmować działalność gospodarczą?
Według znowelizowanych postanowień ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej pracownik PIS wykonujący czynności kontrolne, bez zgody właściwego państwowego inspektora sanitarnego, nie może:
-
prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności,
-
wykonywać dodatkowych zajęć zarobkowych.
Nawet jeżeli już pracownik taki wykonujący czynności kontrolne PIS uzyska taką zgodę, to prowadzenie działalności gospodarczej, zarządzanie taką działalnością lub bycie przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności albo wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych nie może pozostawać w sprzeczności z obowiązkami pracownika lub wywoływać podejrzenia o jego stronniczość lub interesowność.
Czy inspektorzy prowadzący już działalność muszą jej zaprzestać?
Właściwie tak.
Państwowi inspektorzy sanitarni i ich zastępcy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy są członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego w rozumieniu przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych, albo członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą, są obowiązani zrzec się tych stanowisk w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, chyba że w tym terminie złożyły oświadczenie o rezygnacji z funkcji państwowego inspektora sanitarnego lub jego zastępcy. W razie niezłożenia oświadczenia w tym terminie osoby te tracą, z mocy prawa, stanowiska we władzach spółki, spółdzielni lub fundacji i zostają wykreślone z właściwego rejestru.Natomiast państwowi inspektorzy sanitarni i ich zastępcy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy posiadają w spółkach prawa handlowego więcej niż 10 % akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10 % kapitału zakładowego albo prowadzą działalność gospodarczą, są obowiązani do zbycia nadwyżki udziałów lub akcji oraz zaprzestania tej działalności gospodarczej, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej zatrudniony w stacji sanitarno-epidemiologicznej, który w dniu wejścia w życie ustawy (czyli na dzień 15 sierpnia 2005 r.):
-
prowadzi działalność gospodarczą, zarządza taką działalnością lub jest przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności,
-
wykonuje dodatkowe zajęcie zarobkowe
-
jest obowiązany wystąpić do właściwego państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie tej działalności gospodarczej, zarządzanie taką działalnością lub bycie przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności albo wykonywanie tego dodatkowego zajęcia zarobkowego w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy (od 15 sierpnia).
Pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej, który nie uzyskał powyższej zgody, jest obowiązany, w terminie 3 miesięcy od dnia odmowy wyrażenia zgody, zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania taką działalnością lub bycia przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności albo wykonywania dodatkowego zajęcia zarobkowego i poinformować o tym właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. 2005 r., Nr 130, poz. 1086).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?