Zmiany w opłatach produktowych i opłatach depozytowych
1 kwietnia wchodzi w życie ustawa nowelizująca ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Jakie zmiany wprowadza ustawa nowelizująca?
Do tej pory zakres podmiotowy był w taki sposób określony w ustawie, iż ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej określała Orzeczenia [1]obowiązki przedsiębiorców będących wytwórcami produktów, importerami lub dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, związane z wprowadzeniem na terytorium kraju produktów w opakowaniach i produktów wymienionych w tejże ustawie oraz określała zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej i opłaty depozytowej.
Obecnie, po zmianie, ustawa określa obowiązki przedsiębiorców, w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach i produkty wymienione w tejże ustawie oraz określa zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej i opłaty depozytowej.
Jakich opakowań dotyczy znowelizowana ustawa?
RODZAJE PRODUKTÓW | ||
Poz. |
Symbol PKWiU |
Rodzaj produktu |
1 |
31.40.21 |
akumulatory kwasowo-ołowiowe |
2 |
31.40.23 |
akumulatory niklowo-kadmowe i niklowo-żelazowe oraz inne akumulatory elektryczne (wielkogabarytowe) |
3 |
31.40.23 |
akumulatory niklowo-kadmowe i niklowo-żelazowe oraz inne akumulatory elektryczne (małogabarytowe) |
4 |
31.40.1, 31.40.12 |
ogniwa i baterie galwaniczne oraz ich części, części ogniw i baterii galwanicznych |
RODZAJE POZOSTAŁYCH PRODUKTÓW | ||
Poz. |
Symbol PKWiU |
Rodzaj produktu |
1 |
23.20.18-50 |
oleje smarowe. |
|
z wyłączeniem: |
z wyłączeniem: |
|
23.20.18-50.10 |
oleje smarowe do przeprowadzania przemian chemicznych innych niż proces specyficzny |
|
23.20.18-50.40 |
oleje białe, parafina ciekła |
|
23.20.18-50.60 |
mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne |
|
23.20.18.50-80 |
oleje smarowe pozostałe oraz pozostałe oleje |
|
23.20.40 |
oleje odpadowe |
2 |
bez względu na symbol PKWiU |
lampy wyładowcze, z wyłączeniem świetlówek kompaktowych |
3 |
25.11.11 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w samochodach osobowych |
|
25.11.13-55.00 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w autobusach i samochodach ciężarowych, o współczynniku obciążenia <= 121 |
|
25.11.13-57.00 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w autobusach i samochodach ciężarowych, o współczynniku obciążenia > 121 |
|
25.11.14-04 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w pojazdach i maszynach rolniczych i leśnych |
|
25.11.14-06.00 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, do pojazdów transportu bliskiego i maszyn w rodzaju stosowanych w budownictwie i przemyśle |
|
25.11.14-08.00 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, z bieżnikiem daszkowym lub podobnym, pozostałe |
|
25.11.14-10.00 |
opony pozostałe, nowe, pneumatyczne z gumy, gdzie indziej niesklasyfikowane |
|
25.11.20 |
opony używane pneumatyczne z gumy |
|
25.12.10-30.00 |
opony bieżnikowane z gumy, w rodzaju stosowanych w samochodach osobowych |
|
25.12.10-50.00 |
opony bieżnikowane z gumy, w rodzaju stosowanych w autobusach i samochodach ciężarowych |
|
25.12.10-90.00 |
opony bieżnikowane z gumy, pozostałe |
4 |
22.22.12 |
materiały reklamowe, katalogi handlowe itp. |
Obecnie obowiązuje niezmieniony przez nowelizację przepis, zgodnie z którym w przypadku gdy produkt lub produkt w opakowaniu jest wprowadzany na rynek krajowy przez przedsiębiorcę niebędącego wytwórcą produktu lub produktu w opakowaniu, który zlecił wytworzenie tego produktu lub produktu w opakowaniu oraz którego oznaczenie zostało umieszczone na produkcie lub produkcie w opakowaniu, obowiązki określone w ustawie obciążają tego przedsiębiorcę. Nowelizacja dodała przepis, dzięki któremu jasnym stało się co należy rozumieć przez pojęcie „oznaczenie” użyte w tej normie. Zatem jest to znak towarowy w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej lub firmę, nazwę przedsiębiorcy, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko przedsiębiorcy lub nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.
Do kogo nie stosuje się przepisów omawianej ustawy?
Tak jak do tej pory ustawę stosuje się również do przedsiębiorcy wprowadzającego na terytorium kraju w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towary, których częściami składowymi lub przynależnościami są produkty wymienione w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy. Jednak nie stosuje się do przedsiębiorcy, który eksportuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów lub produktów w opakowaniach, które uprzednio zostały wprowadzone na terytorium kraju w drodze importu lub we-wnątrzwspólnotowego nabycia.
Czy nowelizacja wprowadza nowe pojęcia?
Tak, ustawa określa między innymi co należy rozumieć przez opakowanie wielomateriałowe. Jest to opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych.
Opłata depozytowa natomiast w nowym brzmieniu to opłata pobierana przy sprzedaży detalicznej akumulatorów kwasowo-ołowiowych jako osobnych produktów, której zwrot następuje po przekazaniu zużytego akumulatora sprzedawcy detalicznemu tych akumulatorów lub do punktu systemu zbiórki zużytych akumulatorów zorganizowanego przez przedsiębiorcę.
Opłata produktowa w nowym brzmieniu to opłata obliczana i wpłacana za opakowania w przypadku wprowadzania na rynek krajowy produktów w opakowaniach, a także opłata obliczana i wpłacan w przypadku wprowadzania na rynek krajowy produktów wymienionych w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, z wyłączeniem akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Czy wprowadzono nowe obowiązki dla przedsiębiorców?
Tak, gdyż obecnie przedsiębiorca wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, których rodzaje określa załącznik nr 1 do ustawy, jest obowiązany osiągnąć w roku 2007 co najmniej 50 % poziom odzysku odpadów opakowaniowych łącznie dla wszystkich rodzajów opakowań, w których wprowadził produkty. Przy czym w przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktu w opakowaniu wielomateriałowym, całą masę tego opakowania uwzględnia się w masie opakowań, których rodzaje wymieniono w załączniku nr 1 do ustawy, według rodzaju materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa.
W jaki sposób przedsiębiorca powinien zrealizować obowiązek zapewnienia odzysku (w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych)?
Obowiązek ten może być realizowany samodzielnie przez przedsiębiorcę, który we własnym zakresie poddaje odzyskowi lub recyklingowi zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o odpadach wyłącznie wytworzone przez siebie odpady opakowaniowe lub poużytkowe. Może go także realizować poprzez poddanie odzyskowi lub recyklingowi odpadów, zebranych poprzez zorganizowaną przez siebie sieć ich selektywnego zbierania, takiego samego rodzaju i w takiej samej masie lub ilości jak powstałe z wprowadzonych przez siebie na terytorium kraju produktów lub produktów w opakowaniach.
Kto ma obowiązek uiszczać opłaty produktowe?
Opłata produktowa to danina publiczna, świadczenie na rzecz państwa, którego realizacja jest zabezpieczona możliwością stosowania środków przymusu prawnego ze strony państwa w celu wyegzekwowania tego świadczenia. Uiszcza się ją niejako w zamian za niewykonanie obowiązku zapewnienia odzysku, w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Obowiązek odzysku spoczywa co do zasady na samym przedsiębiorcy. Przedsiębiorca może go wykonywać także za pośrednictwem organizacji odzysku. Jednak do ponoszenia opłaty produktowej jest obowiązany również przedsiębiorca, który nie wykonuje obowiązku zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych ani samodzielnie, ani poprzez organizację.
Jak szczegółowo określa się sposób obliczania opłaty produktowej należnej od przedsiębiorcy lub organizacji z tytułu niewykonania obowiązku odzysku?
SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB OBLICZANIA OPŁATY PRODUKTOWEJ
Wysokość należnej opłaty produktowej z tytułu niewykonania obowiązku odzysku odpadów opakowaniowych należy obliczać według wzoru:
OP |
M |
x (P |
M |
gdzie:
OP
M
M
M
M
M
M
M
OP
OP
OP
OP
OP
OP
OP
P
M
M
Nie wnosi się opłaty produktowej, której łączna roczna wysokość dla opakowań wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy oraz produktów wymienionych w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy nie przekracza 50 zł.
Jakie maksymalne stawki opłaty produktowej zostały ustalone?
Maksymalna stawka opłaty produktowej wynosi:
-
dla opakowań wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy - 3,84 zł za 1 kg,
-
dla produktów wymienionych w poz. 2 i 3 w załączniku nr 2 do ustawy - 64,14 zł za sztukę,
-
dla produktów wymienionych w poz. 4 w załączniku nr 2 do ustawy - 6,41 zł za sztukę,
-
dla produktów wymienionych w poz. 1 w załączniku nr 3 do ustawy - 2,57 zł za 1kg,
-
dla produktów wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 3 do ustawy - 3,84 zł za sztukę,
-
dla produktów wymienionych w poz. 3 w załączniku nr 3 do ustawy - 2,57 zł za 1 kg dla opony nowej i używanej regenerowanej (bieżnikowanej) oraz 10,26 zł za 1 kg dla opony używanej nieregenerowanej (niebieżnikowanej),
-
dla produktów wymienionych w poz. 4 w załączniku nr 3 do ustawy - 2,00 zł za 1 kg.
DOCELOWE PROCENTOWE POZIOMY ODZYSKU l RECYKLINGU DLA ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH l POUŻYTKOWYCH W STOSUNKU DO MASY LUB ILOŚCI WPROWADZONYCH NA RYNEK KRAJOWY, W DRODZE SPRZEDAŻY LUB IMPORTU, OPAKOWAŃ l PRODUKTÓW |
|||||
Poz. |
Odpad powstały z: |
Poziom odzysku |
Poziom recyklingu |
| |
rodzaj produktów |
symbol PKWiU |
| |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1 |
opakowania razem |
bez względu na symbol PKWiU |
501) |
251)2) |
|
2 |
opakowania z tworzyw sztucznych |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
251) |
|
3 |
opakowania z aluminium |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
401) |
|
4 |
opakowania ze stali, w tym z blachy stalowej |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
201) |
|
5 |
opakowania z papieru i tektury |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
481) |
|
6 |
opakowania ze szkła gospodarczego, poza ampułkami |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
401) |
|
7 |
opakowania z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów) |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
151)2) |
|
8 |
akumulatory kwasowo-ołowiowe |
31.40.21 31.40.22 |
wszystkie zgłoszone |
wszystkie zebrane |
|
9 |
akumulatory niklowo-kadmowe (wielkogabarytowe) |
31.40.23 |
60 |
60 |
|
10 |
akumulatory niklowo-kadmowe (małogabarytowe) |
31.40.23 |
40 |
40 |
|
11 |
akumulatory niklowo-żelazowe oraz inne akumulatory elektryczne (wielkogabarytowe) |
31.40.23 |
40 |
40 |
|
12 |
akumulatory niklowo-żelazowe oraz inne akumulatory elektryczne (małogabarytowe) |
31.40.23 |
20 |
20 |
|
13 |
ogniwa i baterie galwaniczne oraz ich części, z wyłączeniem: części ogniw i baterii galwanicznych |
31.40.1, z wyłączeniem 31.40.12 |
35 |
353) |
|
14 |
oleje smarowe, z wyłączeniem: |
23.20.18-50 z wyłączeniem: |
50 |
354) |
|
|
- oleje smarowe do przeprowadzania przemian chemicznych innych niż proces specyficzny |
23.20.18-50.10 |
|
|
|
|
- oleje białe, parafina ciekła |
23.20.18-50.40 |
|
|
|
|
- mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne |
23.20.18-50.60 |
|
|
|
|
- oleje smarowe pozostałe oraz pozostałe oleje |
23.20.18-50.80 |
|
|
|
|
- oleje odpadowe |
23.20.40 |
|
|
|
15 |
lampy wyładowcze, z wyłączeniem świetlówek kompaktowych |
bez względu na symbol PKWiU |
40 |
40 |
|
16 |
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w samochodach osobowych |
25.11.11 |
75 |
15 |
|
|
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w autobusach i samochodach ciężarowych, o współczynniku obciążenia <= 121 |
25.11.13-55.00 |
|
|
|
|
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w autobusach i samochodach ciężarowych, o współczynniku obciążenia >121 |
25.11.13-57.00 |
|
|
|
|
opony nowe pneumatyczne z gumy, w rodzaju stosowanych w pojazdach i maszynach rolniczych i leśnych |
25.11.14-04 |
|
|
|
|
opony nowe pneumatyczne z gumy, do pojazdów transportu bliskiego i maszyn w rodzaju stosowanych w budownictwie i przemyśle |
25.11.14-06.00 |
|
|
|
|
opony nowe pneumatyczne z gumy, z bieżnikiem daszkowym lub podobnym, pozostałe |
25.11.14-08.00 |
|
|
|
|
opony pozostałe, nowe, pneumatyczne z gumy, gdzie indziej niesklasyfikowane |
25-11.14-10.00 |
|
|
|
|
opony używane pneumatyczne z gumy |
25.11.20 |
|
|
|
|
opony bieżnikowane z gumy, w rodzaju stosowanych w samochodach osobowych |
25.12.10-30.00 |
|
|
|
|
opony bieżnikowane z gumy, w rodzaju stosowanych w autobusach i samochodach ciężarowych |
25.12.10-50.00 |
|
|
|
|
opony bieżnikowane z gumy, pozostałe |
25.12.10-90.00 |
|
|
|
17 |
materiały reklamowe, katalogi handlowe itp. |
22.22.12 |
- |
48 |
|
1) Nie dotyczy opakowań mających bezpośredni kontakt z produktami leczniczymi określonymi w przepisach Prawa farmaceutycznego oraz opakowań po środkach niebezpiecznych w rozumieniu przepisów ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
2) Nie dotyczy palet drewnianych.
3) Nie dotyczy ogniw cynkowo-węglowych i alkalicznych.
4) Dotyczy olejów przepracowanych poddanych regeneracji.
Pamiętaj, że:
-
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2005 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących akumulatorów niklowo-żelazowych oraz innych akumulatorów elektrycznych (symbol PKWiU 31.40.23) oraz materiałów reklamowych, katalogów handlowych itp. (symbol PKWiU 22.22.12), które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 21 stycznia 2005 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. 2005 r., Nr 33, poz. 291).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?