Czy dochody uzyskane z realizacji projektu ?Uwierz w siebie? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu (...)

Czy dochody uzyskane z realizacji projektu ?Uwierz w siebie? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.10.2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 12.10.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku ? za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

W dniu 12.10.2006r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż:

? Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą pod nazwą ?XXX? w zakresie nauczania języka angielskiego;

? Strona dokonuje rozliczeń z Urzędem Skarbowym na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów;

- dnia 03.10.2006r. została podpisana pomiędzy Wnioskodawcą będącym właścicielem firmy ?XXX? a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej umowa na realizację projektu ?Uwierz w siebie? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004 ? 2006, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego;

? projekt powyższy realizowany będzie w ramach prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej w okresie 16.10.2006r. - 30.04.2007r. i polega na nauczaniu języka angielskiego kobiet bezrobotnych lub o niskich kwalifikacjach zawodowych;

? stosownie do zapisów zawartej umowy środki finansowe przyznane firmie ?XXX? zostaną przekazane - w trakcie trwania programu w dwóch transzach - na specjalnie wyodrębniony dla celów realizacji projektu rachunek bankowy;

? pierwsza transza środków tj. 30% kwoty dofinansowania zostanie przekazana na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy w terminie 45 dni od daty złożenia wniosku o wypłatę pierwszej transzy tj. około połowy listopada 2006r., natomiast druga transza środków finansowych przewidziana jest w połowie trwania projektu, czyli na styczeń 2007r.;

? przyznana kwota dofinansowania stanowi 98,99% całkowitych i kwalifikowalnych wydatków, natomiast pozostałe środki tj. 1,01% stanowią prywatny wkład Wnioskodawcy, do poniesienia którego został zobowiązany zawartą umową;

? wkład własny Strony pokryje niewielką część wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu, pozostała część zostanie sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego;

? umowy z kontrahentami zawarte na początku trwania projektu (ogłoszenia o projekcie, druk plakatów, wynajem sali na rekrutację) zostały tak skonstruowane, że przekazanie środków dla tych instytucji uwarunkowano od wpłynięcia przelewu pierwszej transzy na rachunek Strony;

? otrzymane na realizację projektu ?Uwierz w siebie? środki przeznaczone są w części na sfinansowanie pracy lektora języka angielskiego, czyli własnej pracy Wnioskodawcy;

? co miesiąc, na podstawie ilości przepracowanych godzin odpowiednia suma zostanie przelana z rachunku bankowego założonego dla potrzeb realizacji projektu na konto firmowe Strony.

Mając na uwadze opisaną we wniosku sytuację, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż dochody uzyskane z realizacji projektu ?Uwierz w siebie? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Strony, w przedmiotowej sprawie spełnione zostały warunki określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do skorzystania z powyższego zwolnienia, gdyż Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, a środki finansowe pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ocenie Strony, bez znaczenia pozostaje fakt, iż środki te wypłacane są przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, gdyż ministerstwo to jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu funduszy unijnych.Jednocześnie Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż nie ma obowiązku rozliczać w deklaracjach podatkowych PIT-5 własnych środków włożonych w realizację projektu, gdyż były one już uprzednio opodatkowane.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy;

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis definiuje zarówno źródło pochodzenia środków finansowych, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Z cytowanego powyżej przepisu wynika bowiem, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit.

a) i b) art. 21 ust. 1 pkt. 46 ww. ustawy, dotyczące pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawach wskazanych w lit. a) tego przepisu, podstawy prawnej uzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną uzyskującą dochód, celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Ze zwolnienia korzystają zatem dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które zawarły umowę z instytucją otrzymującą pomoc finansową (beneficjent pomocy), a przedmiot tej umowy służy bezpośrednio realizacji programu, na który przyznana została pomoc finansowa. Powyższe zwolnienie ma również zastosowanie, w przypadkach gdy przekazywanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na własne nazwisko realizuje projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004 ? 2006, który współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) NR 1260 /1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Za zarządzanie Sektorowym Programem Operacyjnym Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006 w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. nr 166 poz.1743) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego etapu projektu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. (pkt. 5.3.3, 5.3.6) Z powyższego wynika, że pomoc, jaką otrzymuje beneficjent w związku z realizacją projektu wykonywanego w ramach w/w programu, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Nie jest to więc pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a zauważyć należy, że tylko takie pochodzenie - przy spełnieniu również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uprawnia do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Pojęcie kosztu określone zostało w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła, są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Zwrot ?wszelkie koszty? wskazuje na wydatki o bardzo zróżnicowanej naturze, gdyż mogą to być wydatki bezpośrednio, jak również pośrednio związane z celem, jakim jest uzyskanie przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zagwarantowanie źródła przychodu.

Jednakże, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1) wydatek powinien być poniesiony w celu uzyskania przychodu,

2) wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 23 w/w ustawy, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, za koszt uzyskania przychodów nie uważa się wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej ? także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 powołanej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 - 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Mając na uwadze w/w uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przychodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji projektu ?Uwierz w siebie? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 ? 2006 nie znajduje zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. A zatem przychody uzyskane przez Stronę z w/w tytułu podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów, analogicznie jak wydatki ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy, stanowić będą koszty uzyskania przychodów, stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 w/w ustawy. Zarówno przychody, jak i wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, powinny znaleźć odzwierciedlenie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w deklaracji podatkowej PIT-5. Zaznaczyć jednakże należy, że w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie uważa się za koszt uzyskania przychodów ? zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy - wartości pracy własnej. W zaistniałej sytuacji wysokość osiągniętego przez Wnioskodawcę dochodu powinna być ustalona zgodnie z zasadą określoną w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika