miejsce świadczenia usługi PKWiU 74.87 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem (...)

miejsce świadczenia usługi PKWiU 74.87 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości - dla kontrahenta z Unii Europejskiej

P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego - uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczący miejsca świadczenia usługi dla kontrahenta z Unii Europejskiej mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 74.87 - ?Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości?.

Porady prawne

Zakres tych usług będzie obejmował w szczególności:

? przygotowywanie strony organizacyjnej badania klinicznego

? nadzorowanie i monitorowanie przebiegu badania (usługa konsultanta)

? sporządzanie raportu końcowego tj. wyszukiwanie jednostek badawczych (badaczy) zdolnych do przeprowadzenia badania

? przygotowanie stosownej dokumentacji rejestracyjnej pozwalającej na zgłoszenie badania i jego rejestrację w Centralnej Ewidencji Badań Klinicznych funkcjonującej w ramach Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych i dokonanie zgłoszenia

? monitoring we wszystkich ośrodkach badawczych mający na celu m.in. ustalenie czy badanie jest prowadzone zgodnie z protokołem badania klinicznego, standardowymi procedurami postępowania oraz wymaganiami Dobrej Praktyki Klinicznej

? kontaktowanie się z firmami posiadającymi i dysponującymi danymi z prowadzonego badania klinicznego celem dostarczenia odpowiednio przetworzonych danych

? dokumentowanie, raportowanie i analizowanie danych zgodnie z protokołem badania klinicznego

? sporządzanie pisemnego raportu zawierającego wskazanie monitorowanego ośrodka, opis wykonanych czynności, stwierdzenie błędów lub odchyleń, zalecenia niezbędne dla zapewnienia poprawności prowadzenia badania klinicznego oraz wnioski z przeprowadzonej wizyty, przygotowanie danych do wprowadzenia ich do baz komputerowych

? zebranie dokumentacji badaniowej oraz sporządzenie raportu końcowego po zakończeniu badania klinicznego, który przekazany jest komisji bioetycznej oraz Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Produktów Biobójczych.We wniosku Strona stwierdza, że zamierza wystawić fakturę VAT z opisem ?monitorowanie badania klinicznego? dla kontrahenta z Unii Europejskiej ze wskazaniem, że VAT nalicza nabywca usługi stosownie do przepisu art. 27 ust.

3 i 4 ustawy o VAT. Ponadto Podatnik stwierdza, że art. 9 (2)e VI Dyrektywy stanowiący podstawę art. 27 ust. 4 wymienia m.in. usługi konsultantów, inżynierów, biur konsultingowych, prawników, księgowych oraz inne podobne usługi, jak również przetwarzanie danych i dostarczanie informacji. Brak w nim, podobnie jak w całej Dyrektywie, jest odwołania do klasyfikacji statystycznych. Strona stwierdza, że kategoria w VI Dyrektywie określana mianem usług konsultantów, inżynierów, biur konsultingowych, prawników, księgowych oraz innych podobnych usług, jak również przetwarzanie danych i dostarczanie informacji została przez polskiego ustawodawcę przetłumaczona jako usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2), prawnicze, rachunkowo - księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektoniczne i inżynierskie (PKWiU 74.2); w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

W związku z powyższym Strona pyta czy świadczone usługi byłyby opodatkowane w kraju nabywcy usługi?

Zdaniem Podatnika opisane wyżej usługi winny być opodatkowane w kraju usługobiorcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu prawnego i faktycznego stwierdza co następuje:

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest co do zasady miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Na zasadzie odstępstwa od w/w reguły, a zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub

2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 w/w ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Z przytoczonych przepisów wynika, że w przypadku kiedy usługa jest świadczona na rzecz podatnika mającego miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium innego państwa Wspólnoty lub na rzecz osób fizycznych, prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, których siedziba lub miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce siedziby lub stałego prowadzenia działalności przez nabywcę usługi, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, iż określenie miejsca świadczenia usług zgodnie z zasadą opisaną w zdaniu poprzednim, odnosi się m.in. do usług przetwarzania danych i dostarczania informacji.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług przetwarzania danych i dostarczania informacji na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zatem w sytuacji, gdy polski podatnik podatku od towarów i usług świadczy usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji na rzecz podmiotów zagranicznych, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Biorąc pod uwagę fakt, że PKWiU nie wymienia usług ?przetwarzania danych i dostarczania informacji' w żadnym grupowaniu, należy stwierdzić, iż każda usługa polegająca na przetwarzaniu danych i dostarczaniu informacji bez względu na klasyfikację PKWiU będzie się mieściła w katalogu art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy.

Należy zatem przyjąć, że w przypadku usług przetwarzania danych i dostarczania informacji określenie miejsca ich świadczenia nie będzie uzależnione od ich przynależności do klasyfikacji statystycznej PKWiU, ale od możliwości oceny ich charakteru jako ?przetwarzania danych i dostarczania informacji? w rozumieniu art. 27 ust.; 4 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż ustawodawca nie wymienia, odnośnie tego rodzaju usług, grupowania PKWiU, do którego przynależność powodowała określenie miejsca świadczenia tych usług na terenie siedziby ich nabywcy.

W ocenie tutejszego organu podatkowego miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika