Czy wartość świadczenia przyznana pracownikowi w postaci pokrycia kosztów studiów podyplomowych (...)

Czy wartość świadczenia przyznana pracownikowi w postaci pokrycia kosztów studiów podyplomowych odbywających się bez skierowania pracodawcy zorganizowanych przez Akademię E., korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura ? 28 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na kształcenie pracowników na studiach podyplomowych bez skierowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na kształcenie pracowników na studiach podyplomowych bez skierowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach ułatwienia pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, Wnioskodawca ? jako płatnik ? wyraził zgodę na pełne pokrycie kosztów nauki pracownika, która odbywa się w formie studiów podyplomowych organizowana przez uczelnię wyższą jaką jest Akademia E. Pracodawca nie skierował pracownika na ww. studia, a jedynie na jego wniosek, wyraził zgodę na pełne pokrycie kosztów. Nie została również zawarta umowa cywilnoprawna pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, regulująca ich prawa i obowiązki w przedmiotowym zakresie. Jednostka organizująca studia podyplomowe działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005r., Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.). Termin rozpoczęcia studiów to styczeń 2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość świadczenia przyznana pracownikowi w postaci pokrycia kosztów studiów podyplomowych zorganizowanych przez Akademię E. korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem wnioskodawcy wartość przyznanego świadczenia w postaci pokrycia w całości lub w części kosztów nauki, podjętej w formie studiów podyplomowych, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 ze zm.), jeśli organizatorem studiów podyplomowych jest szkoła wyższa działająca na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005r., Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), bez względu na to czy nauka odbywa się na podstawie skierowania, czy też bez skierowania pracodawcy. Świadczenie w postaci opłacenia, czy dofinansowania przez pracodawcę studiów podyplomowych, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 ze zm.). Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 takie świadczenie zostało zwolnione z opodatkowania, jeśli zostało przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami. Definicja studiów podyplomowych została umieszczona w ustawie z dnia 27 lipca 2005r., Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), wyjaśniając iż studia podyplomowe to inna niż studia wyższe i studia doktoranckie forma kształcenia przeznaczona dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych. Jednocześnie ustawa daje możliwość organizowania studiów podyplomowych przez uczelnie, czyli szkoły, które prowadzą studia wyższe w oparciu o ww. ustawę. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472 ze zm.), w § 3 wskazuje, iż kształcenie dorosłych w formach szkolnych obywa się m.in. w szkołach wyższych. Wnioskodawca twierdzi, iż intencją ustawodawcy było, aby studia podyplomowe odbywały się w szkołach wyższych, a tym samym mieszczą się w zakresie szkolnych form kształcenia i ich dofinansowanie objęte jest zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy. Ponadto wnioskodawca stoi na stanowisku, iż studia podyplomowe organizowane przez szkoły wyższe nie mieszczą się w zakresie pojęcia pozaszkolnych form kształcenia. Pojęcie to zostało zdefiniowane w ustawie o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) jako forma uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Są to placówki, które działają na podstawie ustawy o systemie oświaty i posiadają akredytację kuratora oświaty. Ponadto Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) podaje w § 2 ust. 1 zamknięty katalog pozaszkolnych formach kształcenia zaliczając do niego kurs, kurs zawodowy, seminarium i praktykę zawodową. Studia podyplomowe znajdują się tym samym poza uregulowaniami dotyczącymi pozaszkolnych form kształcenia. W świetle powyższych przepisów, zdaniem wnioskodawcy, studia podyplomowe zorganizowane przez uczelnię wyższą działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, a do takich należy Akademia E., należy traktować jako kształcenie w szkole wyższej, a więc w formie szkolnej. Wówczas, bez względu na to czy studia podyplomowe odbywają się za skierowaniem czy też bez skierowania pracodawcy, dofinansowanie lub pokrycie pełnych kosztów studiów podyplomowych, będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 tejże ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z powyższym należy przyjąć, że co do zasady wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników na dokształcanie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Użyte w cytowanym powyżej przepisie sformułowanie ?odrębne przepisy? obejmuje cały szereg aktów prawnych, z których wynika prawo pracownika do otrzymania od pracodawcy świadczeń w związku z dokształcaniem.

Do tego katalogu zaliczyć można:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103 poz. 472 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownik wnioskodawcy uczęszcza na studia podyplomowe na warunkach przewidzianych dla pracownika bez skierowania.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia z 12 października 1993r., kształcenie dorosłych w formach szkolnych odbywa się w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i szkołach wyższych. Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005r. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) stanowi, że w uczelni mogą być prowadzone studia, studia doktoranckie, studia podyplomowe oraz kursy dokształcające. Ustawa? Prawo o szkolnictwie wyższym definiuje studia podyplomowe, jako inną niż studia wyższe i studia doktoranckie formę kształcenia przeznaczoną dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych (art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy).

W przypadku pracownika podejmującego naukę w szkole bez skierowania zakładu pracy zakres świadczeń bądź uprawnień, jakie mogą mu być przyznane przez pracodawcę z tego tytułu, reguluje przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych, który stanowi, iż takiemu pracownikowi może być udzielony bezpłatny urlop i zwolnienie z części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia w wymiarze ustalonym na zasadzie porozumienia pomiędzy zakładem pracy i pracownikiem.

Dodatkowo zakład pracy może też pokryć pracownikowi koszty związane z nauką tj.:

  1. koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy pracownika,
  2. koszty podręczników i innych materiałów szkoleniowych,
  3. opłaty za naukę, pobierane przez szkołę.

W związku z powyższym, dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika odbywającego się w formie szkolnej (studia podyplomowe) bez względu na posiadanie lub nie skierowania może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego do osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 90 ustawy.

Dlatego należy uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy następującego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika