Wpłata na konto bankowe sygn: IBPBII/1/415-52/10/ŚS

Wpłata na konto bankowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 19 stycznia 2010r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości udokumentowania wpłat na Komitet ds. Kanalizacji ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącejm.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości udokumentowania wpłat na Komitet ds. Kanalizacji. Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 29 stycznia 2010r. i pismem z dnia 02 lutego 2010r. znak: IBPB II/1/415-51/10/ŚS, IBPB II/1/415-52/10/ŚS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 15 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni wraz z mężem w okresie od 2006r. do 2009r. wpłacała pieniądze na Komitet ds. Kanalizacji wsi u sołtysa na tzw. dowód wpłaty, a nie bezpośrednio na rachunek bankowy Komitetu.

Wnioskodawczyni o tym sposobie zapłaty została poinformowana na spotkaniu organizacyjnym. Sołtys wpłacał te pieniądze na rachunek Komitetu. Urząd skarbowy jednak zakwestionował tego rodzaju wpłaty. Wnioskodawczyni na terenie wsi posiada działkę, do której będzie doprowadzona kanalizacja

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy ten rodzaj wpłat nie jest jednoznaczny z wpłatą na konto bankowe...

Wnioskodawczyni uważa, że pieniądze choć przekazane pośrednio trafiły na rachunek bankowy Komitetu ds. Kanalizacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawczyni w zakresie skutków podatkowych udokumentowania wpłat na Komitet ds. Kanalizacji. Natomiast w zakresie skutków podatkowych możliwości odliczenia od dochodu kosztów zakupu masażera leczniczego zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stosownie do treści art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2006r. - podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6 % dochodu.

W myśl postanowień art. 26 ust. 7 pkt 2 ww. ustawy - również w brzmieniu obowiązującym w 2006r. - odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Zgodnie z treścią art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r. - podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot z tytułu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e ? w wysokości dokonanej darowizny nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Według uregulowań art. 26 ust. 7 pkt 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r. - odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, przy czym w przypadku dawców krwi w dokumencie tym nie uwzględnia się wartości krwi, za którą dawca otrzymał ekwiwalent pieniężny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) i ust. 7 pkt 2 ustawy wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  1. być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.
  3. w przypadku darowizny pieniężnej ? wysokość darowizny winna być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek obdarowanego

Z powyższego jednoznacznie zatem wynika, że jednym z warunków, koniecznym do spełnienia, w celu zastosowania omawianego odliczenia jest właściwe udokumentowanie darowizny. Brzmienie przytoczonych przepisów wskazuje jednoznacznie, iż właściwym dokumentem potwierdzającym dokonanie darowizny pieniężnej, uprawniającym do skorzystania z ulgi, jest dowód wpłaty na rachunek bankowy dokonany przez podatnika, który zamierza skorzystać z powyższego odliczenia.

Należy zauważyć, iż użyte pojęcie ?dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego' jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem rozmaite formy dowodzenia wpłat na rachunek bankowy. Dlatego też, wszelkie dowody wpłat na rachunek bankowy obdarowanego, z których oprócz numeru tego rachunku, jednoznacznie wynika nazwisko darczyńcy, kwota darowizny, jak również na jaki cel ją przekazano, będą stanowiły dla darczyńcy dowód, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż wnioskodawczyni z mężem w okresie od 2006r. do 2009r. dokonywała wpłat na Komitet ds. Kanalizacji wsi u sołtysa na tzw. dowód wpłaty, a nie bezpośrednio na rachunek bankowy Komitetu. Sołtys wpłacał te pieniądze na rachunek Komitetu ds. Kanalizacji.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone podstawy prawne należy uznać, iż powyższy tzw. dowód wpłaty nie jest tożsamy z wpłatą na rachunek bankowy obdarowanego, ponieważ nie zawiera nr konta bankowego Komitetu ds. Kanalizacji i nie był osobiście wpłacony przez wnioskodawczynię tylko za pośrednictwem sołtysa. W związku z powyższym pozbawia to wnioskodawczynię prawa do skorzystania z odliczeń od dochodu w zakresie dokonanej darowizny na rzecz Komitetu ds. Kanalizacji.

W takiej sytuacji bez znaczenia pozostaje analiza czy w tak opisanym stanie faktycznym zostały spełnione pozostałe warunki wymienione przez ustawodawcę jako niezbędne do zastosowania przedmiotowego odliczenia.

Korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym z ulgi przewidzianej

w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest bowiem od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla wnioskodawczyni. Natomiast mąż wnioskodawczyni chcąc uzyskać stosowną interpretację winien wystąpić z odrębnym wnioskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika