Czy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych (...)

Czy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych świadczenia rzeczowe w postaci karnetów sportowych, które Spółka zakupuje dla pracowników oraz następujące świadczenia pieniężne:
- dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie,
- opłata za żłobek lub przedszkole dla dzieci pracowników,
- dofinansowanie biletów do kina lub teatru
?o łącznej wartości nieprzekraczającej 380 zł w skali roku podatkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 08 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ? Spółka, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

W ramach działności socjalnej Spółka przyznaje m.in. następujące rodzaje świadczeń sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:

  1. dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie w formie pieniężnej w kwocie przyznanej pracownikowi,
  2. dopłata do karnetów sportowych, które Spółka zakupuje dla pracowników, a następnie w odpowiedniej przyznanej danemu pracownikowi kwocie - stanowiącej część wartości karnetu - dofinansowuje w formie pienieżnej,
  3. dofinansowanie w formie pieniężnej opłaty za żłobek lub przedszkole dla dzieci pracowników,
  4. dofinansowanie biletów do kina lub teatru w formie pieniężnej, tzn. dokonanie pracownikom zwrotu części lub całości równowartości zakupionego przez nich biletu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. świadczenia sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 380 zł w roku jako świadczenia pieniężne...

Zdaniem wnioskodawcy świadczenia sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w formie:

  1. dopłaty do wypoczynku pracowników zorganizowanego we własnym zakresie,
  2. dofinansowania karnetów sportowych,
  3. dofinansowania w formie pieniężnej opłaty za żłobek lub przedszkole dla dzieci pracowników,
  4. dofinansowania biletów do kina lub teatru w formie pieniężnej, tzn. dokonanie pracownikom zwrotu części lub całości równowartości zakupionego przez nich biletu

-stanowią świadczenia pieniężne, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z powyższym przysługuje w stosunku do nich zwolnienie do łączej kwoty wszystkich tych świadczeń w wysokosći 380 zł w roku. Kwoty wypłacone pracownikom powyżej 380 zł w roku podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i stanowią przychody ze stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.; od dnia 31 marca 2010r. ? t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Według uregulowań art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Podkreślić należy, iż istotną zmianą wprowadzoną w 2009r. na skutek nowelizacji art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnienie z opodatkowania ? przy warunkach ustawą przewidzianych - wartości świadczeń pieniężnych sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Jak wynika z powołanego powyżej znowelizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy ? skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenia mają charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • są w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł,
  • świadczenia zostały otrzymane w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, tworzy zakładowy fundusz śwaidczeń socjalnych.

W ramach działności socjalnej Spółka przyznaje m.in. następujące rodzaje świadczeń sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:

  1. dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie w formie pieniężnej w kwocie przyznanej pracownikowi,
  2. dopłata do karnetów sportowych, które Spółka zakupuje dla pracowników, a następnie w odpowiedniej przyznanej danemu pracownikowi kwocie - stanowiącej część wartości karnetu - dofinansowuje w formie pienieżnej,
  3. dofinansowanie w formie pieniężnej opłaty za żłobek lub przedszkole dla dzieci pracowników,
  4. dofinansowanie biletów do kina lub teatru w formie pieniężnej, tzn. dokonanie pracownikom zwrotu części lub całości równowartości zakupionego przez nich biletu.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 04 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zasady przeznaczenia środków tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

W myśl postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej ? rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

W związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzeczami są wyłącznie przedmioty materialne.

Wobec powyższego należy uznać, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych świadczenia rzeczowe (np. przekazane pracownikom karnety sportowe, jeżeli to Spółka jest ich nabywcą) oraz świadczenia pieniężne, tj. m.in.:

  • dofinansowanie wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie,
  • dofinansowanie karnetów sportowych (jeżeli nabywcą karnetu jest pracownik a Spółka dofinansowuje nabycie),
  • dofinansowanie opłaty za żłobek lub przedszkole dla dzieci pracowników,
  • dofinansowanie biletów do kina lub teatru

?o łącznej wartości nieprzekraczającej 380 zł w skali roku podatkowego.

Zatem przekazane pracownikom powyższe świadczenia rzeczowe i pieniężne będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w granicach obowiązującego limitu, tj. łącznie do kwoty 380 zł dla każdego pracownika. Wartość powyżej tej kwoty stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika