Czy świadczenia socjalno-bytowe przyznane żołnierzom zawodowym i ich rodzinom są opodatkowane podatkiem (...)

Czy świadczenia socjalno-bytowe przyznane żołnierzom zawodowym i ich rodzinom są opodatkowane podatkiem dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 14 września 2009r.), uzupełnionym w dniu 13 października 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń socjalno-bytowych przyznanych żołnierzom zawodowym i ich rodzinom:

  • w zakresie sfinansowania wypoczynku dzieci do lat 18 ? jest nieprawidłowe.
  • w zakresie sfinansowania wypoczynku żołnierzy, ich żon oraz dzieci, które ukończyły 18 lat - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń socjalno-bytowych przyznanych żołnierzom zawodowym i ich rodzinom.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 02 października 2009r. Znak: IBPB II/1/415-717/09/MK wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 13 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z paragrafem 11 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz. U. z 2004r. Nr 135, poz. 1452 ze zm.), żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje prawo do korzystania z następujących świadczeń socjalno-bytowych: dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym, dopłaty do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych, dopłaty do wypoczynku w ramach programu tanie wczasy.

Żołnierz zawodowy, który spełnia wymogi formalne może korzystać z programu osłonowego tanie wczasy. Po przedstawieniu faktury przez uprawnioną placówkę, jednostka organizacyjna pokrywa koszt pobytu żołnierza i jego rodziny w 100% ze środków przeznaczonych na ten cel. Kwota sfinansowania wypoczynku żołnierza i jego rodziny stanowi dochód żołnierza i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody uważa się między innymi wartość innych świadczeń nieodpłatnych. W przypadku korzystania przez żołnierzy z tej formy wypoczynku, nie następuje dofinansowanie jak w przypadku kolonii, obozów i zimowisk ich dzieci, ale całość pobytu pokrywa jednostka organizacyjna ze środków przeznaczonych na ten cel.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy należy od wyżej wymienionych świadczeń potrącić podatek dochodowy w wysokości 18% łącznie z wypoczynkiem dzieci...

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku korzystania przez żołnierzy z programu osłonowego tanie wczasy należy od wartości poniesionych kosztów na ten cel przeznaczonych potrącić podatek dochodowy od całej poniesionej kwoty (łącznie z wypoczynkiem dzieci).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że kwota sfinansowania wypoczynku żołnierza i jego rodziny stanowi przychód żołnierza. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo - sanatoryjnych, rehabilitacyjno - szkoleniowych i leczniczo - opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • wypoczynek jest zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • wypoczynek ma formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo - sanatoryjnych, rehabilitacyjno - szkoleniowych, leczniczo - opiekuńczych,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

A zatem w zależności od źródła finansowania dopłat do wypoczynku lub pobytu na leczeniu, zwolnienie podatkowe jest limitowane kwotowo, albo też nielimitowane. Jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnienie podatkowe jest nielimitowane. Odrębne przepisy to w szczególności akty wykonawcze wydawane przez branżowych ministrów dotyczące funkcjonariuszy różnych służb mundurowych. W przypadku Jednostki Wojskowej jest to Minister Obrony Narodowej.

W myśl § 11 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych (Dz. U. z 2004r. Nr 135, poz. 1452 ze zm.) żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje prawo do korzystania z następujących rodzajów świadczeń socjalno-bytowych:

  1. dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym,
  2. dopłaty do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych,
  3. dopłaty do wypoczynku w ramach programu ?Tanie wczasy?,
  4. pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego.

Natomiast z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, iż żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje dopłata do wypoczynku w ramach programu 'Tanie wczasy', realizowanego w formie wypoczynku rodzinnego poza sezonem w całorocznych wojskowych ośrodkach wypoczynkowych, wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż zwolnieniu od podatku dochodowego podlegać będą dopłaty do wypoczynku dzieci do lat 18 pod warunkiem, że spełnione zostaną wszystkie przesłanki wynikające z powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku dopłat do wypoczynku osób dorosłych (żołnierzy, ich żon oraz dzieci, które ukończyły 18 lat), dopłaty te będą stanowiły przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym łącznie z innymi przychodami osiągniętymi w miesiącu, w którym zostały wypłacone, od których wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie do obliczenia i poboru zaliczki na podatek na zasadach określonych w art. 32 ustawy ww. oraz odprowadzenia tych zaliczek na podstawie art. 38 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie sfinansowania wypoczynku dzieci do lat 18 należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w zakresie sfinansowania wypoczynku żołnierzy, ich żon oraz dzieci, które ukończyły 18 lat należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika