Możliwość opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego najmu nieruchomości. Możliwość (...)

Możliwość opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego najmu nieruchomości. Możliwość amortyzacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura ? 17 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości:

  • opodatkowania przychodu z tytułu najmu nieruchomości zryczałtowanym podatkiem dochodowym - jest prawidłowe,
  • dokonywania odpisów amortyzacyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu najmu nieruchomości zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 03 grudnia 2012 r. Znak: IBPB II/2/415-1267/12/HS, IBPB II/2/415-1268/12/HS, IBPP1/443-977/12/BM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 14 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w listopadzie 2011 r. dokonał prywatnie, do majątku osobistego zakupu nieruchomości w postaci prawa wieczystego użytkowania gruntu o powierzchni 0,06121 ha oraz dwóch budynków niemieszkalnych stanowiących, zgodnie z zapisami aktu notarialnego odrębne od gruntu przedmioty własności, których budowa została ukończona w latach dwudziestych dwudziestego wieku (przedmiot zakupu zwany będzie w dalszej części wniosku jako nieruchomość). Nieruchomość została zakupiona od osób fizycznych, podatek VAT przy zakupie nie wystąpił. Do aktu notarialnego została sporządzona wycena nieruchomości, cena nabycia jest zgodna z wyceną. Stan techniczny budynków jest zły i nie nadają się one do użytkowania. Wnioskodawca nie poniósł i nie będzie ponosił żadnych kosztów związanych z remontem lub modernizacją tejże nieruchomości.

Została podpisana prywatnie w miesiącu wrześniu br. umowa najmu powyższej nieruchomości (jako całości grunt wraz z budynkami) z osobą fizyczną. Z umowy wynika, że przedmiot najmu wykorzystywany będzie przez Najemcę na cele prowadzonej przezeń działalności gospodarczej, a to przeprowadzenie inwestycji na ww. nieruchomości zmierzającej do zaprojektowania i wybudowania mieszkań celem ich odsprzedaży.

Pozostałe ustalenia stron zawarte w umowie:

  1. Przedmiot najmu wykorzystywany będzie przez Najemcę na cele prowadzonej przezeń działalności gospodarczej, a to przeprowadzenie inwestycji na ww. nieruchomości zmierzającej do zaprojektowania i wybudowania mieszkań celem ich odsprzedaży. W celu realizacji celu, o którym mowa w zdaniu pierwszym Najemca może korzystać (przebudowa, nadbudowa, rozbudowa, remont, rozbiórka) z budynków i ich elementów konstrukcyjnych znajdujących się obecnie na nieruchomości,
  2. Najemca może dysponować ww. nieruchomością na cele budowlane, w szczególności na cel projektu i budowy lokali mieszkalnych na przedmiotowej nieruchomości,
  3. Najemca będzie czynił na własny koszt nakłady na rzecz realizacji celu, o którym mowa w ust. 1, na co Wynajmujący wyraża zgodę,
  4. Najemca ma prawo pierwszeństwa nabycia przedmiotowej nieruchomości w przypadku zamiaru jej sprzedaży osobie trzeciej przez Wynajmującego przed upływem terminu rozwiązania niniejszej umowy za cenę ustaloną na dzień podpisania niniejszej umowy tj. 703 000 zł (siedemset trzy tysiące złotych),
  5. Wynajmujący zobowiązuje się niezwłocznie zawiadomić Najemcę o zamiarze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w formie pisemnej pod rygorem nieważności,
  6. Wykonanie prawa pierwszeństwa nabycia nastąpi w przewidzianej przez prawo formie dla nabycia własności nieruchomości w terminie jednego miesiąca od zawiadomienia Najemcy o zamiarze jej sprzedaży,
  7. W przypadku sprzedaży nieruchomości osobie trzeciej lub wygaśnięcia umowy, nakłady poczynione przez Najemcę zostaną mu zwrócone w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej nakładów określonej w wycenie dokonanej przez dwóch niezależnych rzeczoznawców łącznie z podatkiem VAT. (?.) otrzymuje od Wynajmującego pełnomocnictwo do podpisania umów mających na celu stworzenia odpowiednich warunków do korzystania z przedmiotu najmu w szczególności poprzez zapewnienie dostaw energii elektrycznej, c.o., wody, gazu, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości stałych oraz ich utylizację, utrzymanie ładu, porządku i czystości, pilnowanie i dozorowanie, w tym w szczególności samodzielnego podpisania stosownych umów o dostawy i usługi z usługodawcami i dostawcami,
  8. Będzie usuwał we własnym zakresie (na własną odpowiedzialność wszelkie (?),
  9. Ubezpieczy przedmiot najmu od ognia i innych zdarzeń losowych,
  10. Może umieścić na fasadzie budynku napis z nazwą Jego firmy, jak również innych informacji dot. działalności Najemcy, w tym także plakatów i bilbordów reklamowych itp.,
  11. W przypadku dokonywania robót budowlanych zabezpieczy teren budowy i zobowiązuje się spełnić wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Najemca przejmuje od Wynajmującego pełną odpowiedzialność w tym zakresie. Po przeprowadzeniu procesu przygotowania inwestycji (projekt, dokumentacja budowlana) i po realizacji inwestycji planowana jest sprzedaż nieruchomości na rzecz Wynajmującego. Strony zawarły ponadto przedwstępną umowę sprzedaży określając w niej cenę nieruchomości po jakiej zostanie zbyta na rzecz wynajmującego. Wartość nieruchomości określona w przedwstępnej umowie sprzedaży zawartej w postaci aktu notarialnego jest równa cenie rynkowej określonej w umowie najmu nieruchomości skonkretyzowanej dla potrzeb ustalenia ceny dla prawa pierwszeństwa nabycia przedmiotowej nieruchomości i określona jest na dzień podpisania umowy najmu oraz na dzień podpisania przedwstępnej umowy sprzedaży.

Jako osoba fizyczna wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, gdzie podstawową działalnością jest wynajem nieruchomości. Posiada w ewidencji środków trwałych, prowadzonej dla potrzeb wykonywanej działalności, nieruchomości, które są: dzierżawione, najmowane w ramach prowadzonej działalności rożnym podmiotom. Jest czynnym podatnikiem VAT. Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawca wybrał liniową metodę płacenia podatku dochodowego. Nieruchomość opisana we wniosku, stanowiąca prywatny, nie związany z działalnością gospodarczą majątek oraz budynki, które nie są zdatne do użytku nie są objęte ewidencją środków trwałych i nie podlegają amortyzacji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. wnioskodawca wskazał, iż:

  • jego przychodem jest czynsz najmu określony w umowie najmu,
  • przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość, której cena została określona (bez uwzględnienia ponoszonych przez Najemcę nakładów) na dzień podpisania umowy najmu. Przedmiotem sprzedaży nie są nakłady inwestycyjne ponoszone przez Najemcę,
  • cena sprzedaży nieruchomości została już określona w umowie najmu i obejmuje wartość nieruchomości na dzień podpisania umowy najmu, nie obejmuje ponoszonych przez Najemcę - inwestora nakładów. W przypadku sprzedaży nieruchomości na rzecz Najemcy wnioskodawca nie będzie zatem dokonywał na rzecz Najemcy zwrotu poniesionych nakładów,
  • nie dokona względem nieruchomości żadnego ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
  • punkty 7,8,9,10,11 - dotyczą obowiązków Najemcy w związku z zawartą umową najmu.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca poinformował również, iż nakłady na modernizację nieruchomości zostaną poniesione przez Inwestora ? Najemcę oraz wskazał, iż przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość stanowiąca własność prywatną, należąca do majątku osobistego wynajmującego, a sprzedaż dokonana będzie na rzecz Najemcy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy przychody uzyskane z dzierżawy nieruchomości prywatnej mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%?
  2. Czy należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości, która pod względem technicznym nie jest obiektem zdatnym do użytku?

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 3)

Ad.1. Zdaniem wnioskodawcy, przychód z wynajmu prywatnej nieruchomości w postaci prawa wieczystego użytkowania oraz dwóch budynków stanowiących odrębne przedmioty własności, zakupionych prywatnie, do majątku osobistego może być objęty ryczałtem ewidencjonowanym pod warunkiem dokonania zgłoszenia wyboru opodatkowania tego przychodu nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu. Podatnik otrzymuje przychody z najmu, dzierżawy nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i z tytułu uzyskiwanych dochodów z najmu, dzierżawy płaci podatek dochodowy w wysokości 19% (liniowy). Budynek nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowi majątek prywatny podatnika. Umowa dzierżawy nie jest zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Mając na względzie powyższe, zgodnie z art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy z dnia z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930) przychód z najmu prywatnego może być opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5 %.

Wnioskodawca wskazuje, iż podobne stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji indywidualnej ILPP1/443-1361/11-4/KG, w której wskazano, iż ?Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem. Podkreślić w tym miejscu należy, iż z przychodami uzyskiwanymi z najmu i zaliczanymi do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza mamy do czynienia wówczas, gdy: podatnik dokona wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, podając najem jako przedmiot działalności i spełnia kryteria zorganizowania tej działalności wynikające z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub przedmiotem umowy najmu są składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Również zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definicja działalności gospodarczej wskazuje, że przychody mogą być zaliczone do działalności, o ile nie zostały zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9. Wynika z tego zatem, iż najpierw należy ustalić, czy dana umowa najmu generująca przychody jest zawierana w ramach prowadzonej przez podatnika działalności w tym zakresie, czy generuje przychody poza tą działalnością. Dopiero po rozstrzygnięciu tej kwestii i zakwalifikowaniu przychodów do poszczególnych źródeł należy rozpatrywać możliwe zasady ich opodatkowania.?

Ad.2. Zdaniem wnioskodawcy, przedmiotem podlegającym amortyzacji jest obiekt zdatny do użytku w dniu przyjęcie do używania. Budynki opisane we wniosku nie są zdatne do używania w dniu podpisania umowy najmu, zatem zgodnie z art. 22a nie mogą być amortyzowane.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodu z tytułu najmu nieruchomości oraz możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Z treści tego przepisu wynika, że pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach, tzn. że działalność winna być prowadzona:

  1. w celu osiągnięcia dochodu ? przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. w sposób ciągły ? jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym o ciągłości, w przypadku najmu, nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  3. w sposób zorganizowany ? co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Analizowany przepis zawiera ponadto przesłankę negatywną - uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Najem (dzierżawa) dla celów podatkowych może być zatem traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy. Co do zasady, możliwość dokonania wyboru w ww. zakresie, a co za tym idzie i sposobu rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem. Jednakże wybór ten jest ograniczony istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątkowym a prowadzoną przez podatnika czy jego współwłaściciela pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem wynajmowany (dzierżawiony) składnik majątku związany jest z pozarolniczą działalnością gospodarczą, przychód z jego wynajmu zawsze stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zamierza osiągać przychód z najmu (dzierżawy) nieruchomości, która - jak wynika ze złożonego wniosku ORD-IN - nie jest składnikiem majątku związanego z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Zatem dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotną kwestią jest fakt, że przedmiot najmu (dzierżawy) nie jest składnikiem majątku związanym z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W myśl art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast stosownie do treści art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit a ww. ustawy).

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym stosownie do treści art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Mając powyższe na względzie, jeżeli wynajmowana (dzierżawiona) nieruchomość nie stanowiła i nie stanowi składnika majątku związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną przez jego właściciela, przed uzyskaniem przychodu z najmu (dzierżawy) wnioskodawca złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze opodatkowania tego przychodu na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to przychód z jej wynajmu (dzierżawy) może być zaliczony do odrębnego źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Tym samym oznacza to, że nie będzie podlegał łączeniu z przychodami osiąganymi z tytułu prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Na etapie wydawania interpretacji indywidualnej nie było podstaw do przyjmowania poglądu odmiennego. Tym niemniej nie może umknąć uwadze Organu, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości. Nie można zatem wykluczyć, że naczelnik urzędu skarbowego prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie kontrolne lub podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji. Organ podatkowy wydający niniejszą interpretację nie czynił sam żadnych ustaleń związanych z nabyciem nieruchomości ani jej najmem. Przyjął jedynie argumenty podnoszone przez wnioskodawcę bez weryfikowania ich w kontekście działalności prowadzonej przez wnioskodawcę, gdyż tut. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego.


Jednocześnie zauważyć należy, iż skoro przedmiotowy najem (dzierżawa) opodatkowany przez wnioskodawcę zostanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, wnioskodawca nie będzie uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Przepis przewiduje zatem prawo do obniżania osiągniętego przychodu o koszty jego uzyskania, ale w przypadku opodatkowania dochodów z najmu (dzierżawy) według skali podatkowej, a nie wówczas ? jak w sytuacji wnioskodawcy ? gdy najem opodatkowany ma być ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W takiej sytuacji wnioskodawca z uwagi na wybraną formę opodatkowania nie przewidującą odliczania jakichkolwiek kosztów nie będzie w ogóle uprawniony do odliczania kosztów, zatem i odpisów amortyzacyjnych. I z tego względu stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie uznane zostało za nieprawidłowe.

Stanowiska wnioskodawcy nie można było zatem uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika