Usługi o PKWiU 90.00.30 i 90.00.12 są opodatkowane 7% stawką VAT

Usługi o PKWiU 90.00.30 i 90.00.12 są opodatkowane 7% stawką VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010r. (data wpływu 19 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usług porządkowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usług porządkowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2010r. znak IBPP1/443-58/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu z dnia 23 marca 2010r.):

Zakres prac w ofercie:

  1. Zakres usługi:
    1. zamówienie obejmuje sprzątanie terenu targowiska miejskiego wraz z terenami przyległymi od strony rzeki (?);
    2. utrzymanie szaletów na targowisku w zakresie obsługi czystości i wyposażenia w produkty higieniczne (?).
  2. Częstotliwość wykonywania usługi: usługa sprzątania powinna być realizowana w każdym dniu targowym (?).
  3. Sposób wykonywania prac zgodny z wymaganiami zamawiającego, i tak:
    1. bieżące sprzątanie wraz z przeglądem czystości targowiska oraz terenów przyległych wykonywane w środy i soboty w godzinach od 8.00 do 13.00:
      • usuwanie odpadków, opakowań, kartonów, folii po rozpakowaniu towaru przez handlujących;
      • zbieranie odpadów oraz ich przewożenie do kontenerów, dokonywanie jednoczesnej segregacji odpadów, załadowywanie kontenerów odpadami przeznaczonymi do wywozu;
      • dokonywanie przeglądu czystości targowiska i jego obrzeży, sprzątanie ewentualnych zabrudzeń (?);
    2. sprzątanie placu targowego i terenów przyległych po zakończeniu handlu wykonywane każdorazowo po dniu targowym w środy i soboty w godzinach od 13.00 do 20.00, w poniedziałki i czwartki w godzinach od 16.00 do 20.00:
      • usuwanie odpadków, opakowań, kartonów, folii po rozpakowaniu towaru przez handlujących,
      • zbieranie odpadów oraz ich przewożenie do kontenerów, dokonywanie jednoczesnej segregacji odpadów, załadowywanie kontenerów odpadami przeznaczonymi do wywozu,
      • pozamiatanie nawierzchni z kostki betonowej w rejonach pawilonów mięsnych, nowych pawilonów przeznaczonych do handlu art. spożywczymi oraz w okolicy administracji targowiska (?);
    3. utrzymanie szaletów na targowisku w zakresie obsługi czystości i wyposażenia w produkty higieniczne (?). Wykonawca zobowiązany będzie do utrzymania szaletów na terenie targowiska miejskiego, a w szczególności do udostępniania ich klientom (kupcom i kupującym), dbania o czystość zarówno w szaletach jak i w ich otoczeniu.
  4. Zakres obowiązków wykonawcy:
      sprzątanie placu targowego i terenów przyległych, o których mowa w punkcie 1 z odpadków i zanieczyszczeń zgodnie z wymaganiami opisanymi w punkcie 3;
    1. sprzątanie miejsc szczególnie zanieczyszczonych, w tym miejsc usytuowania kontenerów przeznaczonych do gromadzenia odpadów stałych oraz kratek ściekowych;
    2. zatrudnienie osób w ilości niezbędnej do realizacji zamówienia oraz wyposażenie ich w jednolite ubiory robocze, umożliwiające identyfikację podmiotu zatrudniającego, niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz sprzęt niezbędny do wykonania zamówienia;
    3. zapoznanie osób, które będą realizować zamówienie z treścią obowiązującego ?Regulaminu Targowiska?;
    4. zapewnienie właściwej organizacji pracy oraz właściwego nadzoru nad osobami realizującymi zamówienie;
    5. prowadzenie prac z uwzględnieniem odpowiednich przepisów i instrukcji, z zachowaniem obowiązujących przepisów i zasad bhp i ppoż. oraz zasad Dobrej Praktyki Higienicznej;
    6. dokumentowanie istotniejszych czynności związanych z realizacją zamówienia;
    7. współdziałanie z zamawiającym w zakresie podnoszenia poziomu sanitarno-higienicznego oraz zgłaszanie zamawiającemu wszelkich uwag i propozycji w tym zakresie;
    8. bezzwłoczne informowanie przedstawicieli zamawiającego o wszelkich przeszkodach w wykonaniu zamówienia.

W ww. zakresie usług, właściwe symbole Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług są dla poszczególnych prac następujące: 90.00.30-00.00 (81.29.12.0), 90.00.12-00.00 (37.00.12.0) zgodnie z otrzymaną w dniu 21 stycznia 2010r. informacją pisemną z Urzędu Statystycznego w Łodzi. Usługa wykonywania jest kompleksowo bez podziału na części prac wykonywanych a płynnie zmieniająca się w każdym miesiącu. Kwota na umowie jest stała za całość (wszystkie wykonywane prace zgodnie z zamówieniem) i niezmienna przez cały okres obowiązywania umowy. Po otrzymanej interpretacji GUS wynika, iż prace polegające na sprzątaniu toalet (bez wywożenia i czyszczenia szamba) i wyposażania w produkty higieniczne, podlega pod ?Usługi w zakresie opróżniania szamb i dołów gnilnych?, a Wnioskodawca traktował ją jako sprzątanie pomieszczeń. Według nowej interpretacji, stawka VAT wyniesie na całość 7% według przyporządkowania Wnioskodawcy, na część była 7%, na część 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 23 marca 2010r.):

Za wykonywaną usługę w miesiącach styczniu i lutym Wnioskodawca stosował podział: część usług była opodatkowana 22% na utrzymanie czystości szaletów oraz 7% na sprzątanie targowiska. Czy w związku z interpretacją GUS Wnioskodawca musi wystawić faktury korygujące zmieniające stawkę VAT w całości na 7% za miesiące już rozliczone i czy może zrobić to w miesiącu otrzymania interpretacji z Izby Skarbowej...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 23 marca 2010r.), choć przyporządkowanie GUS wydaje się nielogiczne lecz jest wiążące, Wnioskodawca musi skorygować miesiące już rozliczone, a na kolejne w całości stosować stawkę VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 tej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

W poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% wymieniono pod symbolem PKWiU 90.0 ? Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Z treści wniosku wynika, że w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę usług, właściwe symbole Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług są dla poszczególnych prac następujące: 90.00.30-00.00 (81.29.12.0), 90.00.12-00.00 (37.00.12.0) zgodnie z otrzymaną w dniu 21 stycznia 2010r. informacją pisemną z Urzędu Statystycznego w Łodzi. Usługa wykonywania jest kompleksowo bez podziału na części prac wykonywanych a płynnie zmieniająca się w każdym miesiącu. Kwota na umowie jest stała za całość (wszystkie wykonywane prace zgodnie z zamówieniem) i niezmienna przez cały okres obowiązywania umowy. Po otrzymanej interpretacji GUS wynika, iż prace polegające na sprzątaniu toalet (bez wywożenia i czyszczenia szamba) i wyposażania w produkty higieniczne, podlega pod ?Usługi w zakresie opróżniania szamb i dołów gnilnych?, a Wnioskodawca traktował ją jako sprzątanie pomieszczeń. Według nowej interpretacji, stawka VAT wyniesie na całość 7% według przyporządkowania Wnioskodawcy, na część była 7%, na część 22%.

Jak wynika z PKWiU stosowanej dla celów podatku VAT, do symbolu 90.00.30-00.00 zaklasyfikowano ?Oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu?; do symbolu 90.00.12-00.00 zaklasyfikowano ?Usługi w zakresie opróżniania szamb?. Oba rodzaje usług zawarte są w grupowaniu 90.0 ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i zagospodarowania śmieci, usługi sanitarne i pokrewne?.

Wobec powyższego, jeśli świadczone przez Wnioskodawcę usługi faktycznie są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU o symbolu 90.0 ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i zagospodarowania śmieci, usługi sanitarne i pokrewne?, to zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Na podstawie przepisu § 14 ust.

1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) ? obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. ? fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z § 14 ust. 2 tego rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

W myśl § 14 ust. 3 cytowanego wyżej rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeżeli ? jak w opisywanym przypadku ? nastąpiła pomyłka w stawce czy kwocie podatku, zasadnym jest wystawienie przez Wnioskodawcę faktur korygujących niewłaściwą stawkę podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy zauważyć, że obowiązujące uregulowania prawne nie stoją na przeszkodzie wystawieniu faktur korygujących w miesiącu otrzymania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 81 § 1 cytowanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. W myśl art. 81 § 2 tej ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Na podstawie art. 81b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
    1. kontroli podatkowej,
    2. postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 81b § 2 ww. ustawy, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Należy mieć również na uwadze przepis art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zaznaczyć, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji produkowanych wyrobów) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika