prawo do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją pn. ?Odnowa centrum y ? modernizacja parku (...)

prawo do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją pn. ?Odnowa centrum y ? modernizacja parku zdrojowego wraz z dojazdową infrastrukturą drogową?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009r. (data wpływu 15 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 12 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją pn. ?Odnowa centrum y ? modernizacja parku zdrojowego wraz z dojazdową infrastrukturą drogową? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją pn. ?Odnowa centrum y ? modernizacja parku zdrojowego wraz z dojazdową infrastrukturą drogową?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 lutego 2009r. znak IBPP4/443-36/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach realizacji projektu zostanie zmodernizowana dojazdowa infrastruktura drogowa o długości 3,857 km. Zostanie odnowiona powierzchnia centrum W. o pow. 8,32 ha. Zostanie rozbudowany parking dla samochodów, parking dla rowerów oraz budynek WC. Na potoku zostaną wykonane mostki łukowe, zostanie ustawionych 6 atestowanych placów zabaw dla dzieci z wielofunkcyjnymi urządzeniami zabawowymi. Na terenie parku będą wykonane miejsca do grillowania z ławami i stołami z balii drewnianych - 5zt oraz jedna drewniana altana kryta gontem blacho dachówkowym z posypką mineralną i 4 altany kryte gontem blacho dachówkowym z posypką mineralną z kamienia wbudowanym w ścianie. Przy pijalni wód mineralnych zostanie postawiona fontanna kolista o średnicy 10m. Zostanie rozbudowany amfiteatr w parku zdrojowym. Ustawionych zostanie 98 szt. latarni parkowych stylizowanych wysokości 5m jednokloszowych, 16 szt. latarni parkowych stylizowanych wysokości 5 m dwukloszowych, 100 szt. ławek parkowych, 55 szt. koszy na śmieci. Zostaną wykonane zabiegi pielęgnacyjne drzewostanu - 630 szt. oraz dokonane nasadzenie drzew i krzewów ozdobnych ? 700 szt. I nasadzenie nowych rabat kwiatowych o łącznej powierzchni 300 m2 - 12 szt. Projekt będzie promowany poprzez organizację imprez kulturalnych - 2 imprezy oraz wydrukowanie 2000 sztuk ulotek promocyjnych.

Celami projektu są:

  • zwiększenie powierzchni rekreacyjno - sportowej parku,
  • zmodernizowanie dojazdowej infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd i dojście do parku,
  • promocja aktywnego spędzenia czasu wolnego,
  • wzbogacenie oferty wypoczynku na świeżym powietrzu,
  • zwiększenie dostępności do zagospodarowanych terenów na obszarach wiejskich.

Projekt zostanie wykonany jako przedsięwzięcie celu ogólnopublicznego, niekomercyjnie. Powstanie na gruntach, do których prawo dysponowania posiada Gmina X.

W piśmie z dnia 9 marca 2009r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że projekt pn. ?Odnowa centrum y - modernizacja parku zdrojowego wraz z dojazdową infrastrukturą drogową? realizowany będzie przez Gminę X. Wymieniony projekt związany jest z realizacją zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 12 i 18 ustawy o samorządzie gminnym, dotyczących zieleni gminnej i zadrzewień oraz promocji gminy.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie nieodpłatnie udostępnione dla zbiorowych potrzeb i nie będzie generowało przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie będzie zarządzane przez Gminę X.

Na terenie zmodernizowanego parku zdrojowego w y będą organizowane imprezy kulturalne oraz wydawane ulotki, które będą miały nieodpłatny charakter.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie X przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z ww. inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczyć podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji pn. ?Odnowa centrum y ? modernizacja parku zdrojowego wraz z dojazdową infrastrukturą drogową?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy zieleni gminnej i zadrzewień oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 12 i pkt 18 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina zamierza zrealizować projekt pn. ?Odnowa centrum y - modernizacja parku zdrojowego wraz z dojazdową infrastrukturą drogową?.

Celami projektu są:

  • zwiększenie powierzchni rekreacyjno - sportowej parku,
  • zmodernizowanie dojazdowej infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd i dojście do parku,
  • promocja aktywnego spędzenia czasu wolnego,
  • wzbogacenie oferty wypoczynku na świeżym powietrzu,
  • zwiększenie dostępności do zagospodarowanych terenów na obszarach wiejskich.

Projekt zostanie wykonany jako przedsięwzięcie celu ogólnopublicznego, niekomercyjnie. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mienie będzie nieodpłatnie udostępnione dla zbiorowych potrzeb i nie będzie generowało przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika