możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. ?Przebudowa (...)

możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2009r. (data wpływu 2 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 lipca 2009r. (data wpływu 21 lipca 2009r.) oraz z dnia 31 lipca 2009r. (data wpływu 10 sierpnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego zadania pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych?.

Przedmiotowy wniosek został przekazany za pismem z dnia 21 maja 2009r. (data wpływu 2 czerwca 2009r.) tut. organowi, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2009r. (data wpływu 21 lipca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2009r. znak: IBPP4/443-561/09/JP oraz pismem z dnia 31 lipca 2009r. (data wpływu 10 sierpnia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Realizowany przez Miasto projekt pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych? uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przewidywany okres realizacji: sierpień 2009r. ? lipiec 2010r.

Poniesiony został wydatek na opracowanie dokumentacji projektowej w maju 2008r. oraz opracowanie studium wykonalności w kwietniu 2008r.

Wszystkie wydatki były i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Zadanie jest realizowane w ramach zadań własnych Miasta na prawach powiatu określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o samorządzie powiatowym, jako zadanie z zakresu edukacji publicznej i wspierania osób niepełnosprawnych.

Budynek Zespołu Szkół Specjalnych jest własnością Miasta.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 31 lipca 2009r. towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych? nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem, ich następstwem nie jest określenie przez Wnioskodawcę podatku należnego VAT.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał budynku do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto Wnioskodawca dokonał sprostowania stwierdzając, że Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest osoba prawna ? Miasto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 lipca 2009r.):

Czy Miasto ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 lipca 2009r.), realizowane zadanie nie służy działalności opodatkowanej Miasta. W związku z powyższym nie można zastosować art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 92 ust.

1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy (Miasta) działa w imieniu Gminy (Miasta) i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. z zakresu edukacji publicznej i wspierania osób niepełnosprawnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 5 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych?.

Przewidywany okres realizacji projektu to: sierpień 2009r. ? lipiec 2010r.

Poniesiony został wydatek na opracowanie dokumentacji projektowej w maju 2008r. oraz opracowanie studium wykonalności w kwietniu 2008r.

Wszystkie wydatki były i będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał budynku do wykonywania czynności opodatkowanych.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa i rozbudowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych? nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi, ich następstwem nie jest określenie przez Wnioskodawcę podatku należnego VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika