Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego z tytułu (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego z tytułu realizacji projektu pn. ?Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego z tytułu realizacji projektu pn. ?Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego z tytułu realizacji projektu pn. ?Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ?A? (zwane dalej Stowarzyszeniem) zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego 8 kwietnia 2008 r. w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS i nie jest wpisane jako podmiot do rejestru przedsiębiorców.

Stowarzyszenie działa w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Obecnie realizuje projekt pn. ?Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej?, na który przyznane zostało dofinansowanie i podpisana umowa z 24 maja 2013 r. z Urzędem Marszałkowskim Województwa. Łączna kwota projektu to 20 539,27, a przyznane dofinansowanie w wysokości 16 431,42 przeznaczone zostanie na realizację zadań, o których mowa w załączniku 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi żadnej sprzedaży i nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych. Ww. zadanie obejmuje wykonanie świetlicy wiejskiej i składa się z następujących robót rozbiórkowych: wyburzenie istniejących ścian, zamontowanie ścian działowych kartonowo-gipsowych, wylanie podkładów pod posadzki, wykonanie okładzin ścian i posadzek płytkami ceramicznymi. Wykonane zostaną także roboty modernizacyjne: instalacyjno-sanitarne, wodociągowe i kanalizacyjne, centralnego ogrzewania. Zamontowane zostaną dwa grzejniki, dwie umywalki z baterią i dwie toalety, a także nowe drzwi. Teren wokół budynku zostanie utwardzony kostką polbruk i wokół świetlicy zostanie nasadzona zieleń, aby oddzielić zamontowany zbiornik bezodpływowy od widocznej części budynku. Płatności zostaną dokonane na podstawie faktury VAT. Ponoszone wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku gdy dotowany realizując powyższą operację nie może odzyskać poniesionego kosztu VAT, może ubiegać się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych operacji. W takim przypadku obowiązkowym załącznikiem do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości odzyskania VAT. Efekty działania Stowarzyszenia w ramach przedmiotowego projektu będą udostępnianie nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w dniu składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach działania ?Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, to jest operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi? ? Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą ? podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy ? działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy ? w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy ? obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Obecnie realizuje projekt pn. ?Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej?, na który przyznane zostało dofinansowanie i podpisana została umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa. Łączna kwota projektu to 20 539,27, a przyznane dofinansowanie w wysokości 16 431,42 przeznaczone zostanie na realizację zadań, o których mowa w załączniku 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na Lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi żadnej sprzedaży i nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych. Ww. zadanie obejmuje wykonanie świetlicy wiejskiej i składa się z następujących robót rozbiórkowych: wyburzenie istniejących ścian, zamontowanie ścian działowych kartonowo-gipsowych, wylanie podkładów pod posadzki, wykonanie okładzin ścian i posadzek płytkami ceramicznymi. Wykonane zostaną także roboty modernizacyjne: instalacyjno-sanitarne, wodociągowe i kanalizacyjne, centralnego ogrzewania. Zamontowane zostaną dwa grzejniki, dwie umywalki z baterią i dwie toalety, a także nowe drzwi. Teren wokół budynku zostanie utwardzony kostką polbruk i wokół świetlicy zostanie nasadzona zieleń, aby oddzielić zamontowany zbiornik bezodpływowy od widocznej części budynku. Płatności zostaną dokonane na podstawie faktury VAT. Ponoszone wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Efekty działania Zainteresowanego w ramach przedmiotowego projektu będą udostępnianie nieodpłatnie.

W niniejszej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT nie będzie miało możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z kosztami na realizację zadań w ramach działania ?Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, to jest operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi? ? Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika