Czy od kwoty 2.400 zł dochodu uzyskanego z najmu lokalu podatniczka musi płacić podatek dochodowy? (...)

Czy od kwoty 2.400 zł dochodu uzyskanego z najmu lokalu podatniczka musi płacić podatek dochodowy?
Czy koszty przyjazdu do Urzędu Skarbowego podatniczka może odliczyć od dochodu?

W dn. 2.01.2005r. strona zawarła umowę najmu lokalu na cele handlowe, na okres 2 lat z możliwością przedłużenia umowy. Czynsz określono w wysokości 200 zł miesięcznie płatny do 10 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Najemca ponosi koszty podatku od nieruchomości, energii elektrycznej, zużycia wody.

Strona nie osiąga dochodów z innych źródeł, a do chwili złożenia wniosku nie dokonała wyboru formy opodatkowania przychodów z najmu.

Strona zapytuje, czy od kwoty 2.400 zł dochodu musi płacić podatek dochodowy, czy koszty przyjazdu do Urzędu Skarbowego może odliczyć od dochodu. Zdaniem Strony, skoro osiąga niskie dochody i prawdopodobnie nie będzie płacić podatku, to nie musi się rozliczać z dochodów z najmu.

Porady prawne

Zarówno ustawa z dn. 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w art. 10 ust. 1 pkt. 6, jak i ustawa z dn. 20.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) w art. 6 ust. 1a odnoszą się do źródła przychodów jakim jest najem.

Każda z ww. ustaw przewiduje odmienny sposób opodatkowania wspomnianego źródła przychodów, jak również w odmienny sposób reguluje obowiązki związane z rozliczaniem zobowiązania podatkowego w trakcie roku i po zakończeniu roku podatkowego.

Zgodnie z regulacją zawartą w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku zryczałtowanym, podatek naliczany jest w wysokości 8,5 % od kwoty osiągniętego przychodu (bez potrącenia kosztów uzyskania), do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro, a od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20 % przychodów.

Podatnicy, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z treści art. 21 ust. 1, 2 ww. ustawy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodu ewidencjonowanego i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień ? w terminie złożenia zeznania.

Przy obliczaniu ryczałtu za poszczególne miesiące podatnicy mogą uwzględniać odliczenia i obniżki, o których mowa w art. 11 i 13.

Wplata podatku za miesiące I ? XI nie nakłada obowiązku składania odrębnych deklaracji.

Zeznanie, wg ustalonego wzoru (PIT-28) o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów winno zostać złożone w terminie do 31 stycznia następnego roku.

Warunkiem zastosowania tej formy opodatkowania, zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla miejsca zamieszkania, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność w trakcie roku ? do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu - pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jeżeli do dnia 20 stycznia kolejnego roku podatkowego podatnik nie złożył zawiadomienia o likwidacji działalności podlegającej opodatkowaniu lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal przychody z najmu podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W przedmiotowej sprawie, nie dokonano zgłoszenia, o którym mowa wyżej, w związku z czym zastosowanie mają przepisy wspomnianej wcześniej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Dochodem ze źródła przychodów, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

W rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła w myśl art. 22 ust. 1 ustawy są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Treść ww. przepisu nie oznacza dowolności odniesienia wydatków w ciężar kosztów, bowiem musi bezwzględnie istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy osiąganym przychodem, a kosztem jego uzyskania.

Stąd, uzasadnione, odpowiednio udokumentowane wydatki związane z koniecznością odbycia podróży służbowej w sprawach związanych z uzyskiwanym przychodem stanowią koszt uzyskania ? w tym, wspomniany we wniosku wydatek związany z podróżą do urzędu skarbowego, celem złożenia wniosku o informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

Podstawę obliczenia podatku, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy jw. stanowi dochód ustalony zgodnie ze wskazanym wcześniej art. 9, po odliczeniu kwot min.:

#61623; składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

#61623; wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne,

#61623; wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł,

#61623; darowizn - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6 % dochodu - przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele (przy czym nie stanowią darowizny wpłaty, o które zmniejsza się podatek zgodnie z art. 27d),
  2. kultu religijnego

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy jw. za 2005 r. podatek dochodowy pobiera się od podstawy jego obliczenia (tj. dochodu pomniejszonego o odliczenia jw.) według następującej skali:

ponad 0 zł do 37.024 zł - podatek wynosi 19 % minus kwota zmniejszająca podatek 530 zł 08 gr

ponad 37.024 zł do 74.048 zł - podatek wynosi 6.504 zł 48 gr + 30 % nadwyżki ponad 37.024 zł

ponad 74.048 zł - podatek wynosi 17.611 zł 68 gr + 40 % nadwyżki ponad 74.048 zł

Z wartości ww. skali podatkowej wynika, iż nie wystąpi podatek od podstawy opodatkowania nie przekraczającej kwoty 2.790,00 zł.

Obliczony zgodnie z ww. zasadą podatek, zgodnie z przepisami art. 27b ust. 1 ustawy w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).

Podatek może także, zostać pomniejszony - w myśl przepisów art. 27d ust. 1 ustawy - o dokonaną wpłatę (darowiznę) na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. Przy czym zmniejszenie podatku obejmuje wpłaty dokonane od dnia 1 maja do dnia 31 grudnia roku podatkowego, oraz od dnia 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania i nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwoty stanowiącej 1 % podatku należnego, wykazanego w zeznaniu.

Zgodnie z treścią art. 44 ust. 1, 3, 6 ustawy - trakcie roku podatkowego, podatnicy osiągający dochody z najmu lub dzierżawy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki miesięczne na podatek dochodowy według zasad określonych w przepisach ustawy.

Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego ustala się w następujący sposób:

#61623; obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,

#61623; zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b,

#61623; zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Zaliczki miesięczne za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia.

W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-5) o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.

Przepisy art. 45 ust. 1 i 4 nakładają na podatników obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym po zakończeniu roku podatkowego zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, oraz dokonania wpłaty różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu wynikającego

z zeznania, a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.

W świetle przedstawionych regulacji prawnych, osiągnięcie przez Stronę w 2005 r. dochodu przewidywanego w wysokości 2.400 zł nie spowoduje obowiązku wpłacania w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy jak również składania miesięcznych deklaracji PIT-5 o wysokości osiągniętego dochodu od początku roku.

Strona jest jednak zobowiązana do dokonania po zakończeniu roku podatkowego rozliczenia tj. do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w ciągu roku podatkowego - bez względu na jego wartość, a więc nawet w przypadku dochodu wynoszącego przykładowe 5 zł., a także braku zobowiązania podatkowego (podatek = 0,00 zł).

W świetle powyższego, prezentowane w przedmiotowej sprawie stanowisko Strony o braku konieczności rozliczania się w przypadku uzyskania dochodu o niskiej wartości, nie powodującej konieczności uiszczenia podatku tut. organ podatkowy uznał za niesłuszne.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika