1.Czy dofinansowanie projektu przez KE jest dotacją która na gruncie ustawy o podatku dochodowym od (...)

1.Czy dofinansowanie projektu przez KE jest dotacją która na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych (t. j. Dz. U. 2011 Nr 74, poz. 397, dalej ustawa CIT) podlega zarówno opodatkowaniu jak i zwolnieniu od opodatkowania?2.Czy środki z dotacji zatrzymane przez KE i przekazane na konto Funduszu Gwarancyjnego podlegają zarówno opodatkowaniu jak i zwolnieniu od opodatkowania w chwili przekazania ich przez Koordynatora w ramach końcowej płatności dokonywanej po zakończeniu projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.11.2011 r. (data wpływu 18.11.2011 r.) oraz piśmie z dnia 16.01.2012 r. (data nadania 17.01.2012 r., data wpływu 20.01.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-1134/11-2/RS z dnia 03.01.2012 r. (data nadania 04.01.2012 r., data doręczenia 12.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę jako członka Konsorcjum dotacji na realizację projektu w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej ? jest prawidłowe,
  • skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę jako członka Konsorcjum środków z dotacji zatrzymanych przez Komisję Europejską na koncie Funduszu Gwarancyjnego i przekazanych Beneficjentom projektu za pośrednictwem Koordynatora w ramach końcowej płatności po zakończeniu projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę jako członka Konsorcjum dotacji na realizację projektu w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej oraz w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę jako członka Konsorcjum środków z dotacji zatrzymanych przez Komisję Europejską na koncie Funduszu Gwarancyjnego i przekazanych Beneficjentom projektu za pośrednictwem Koordynatora w ramach końcowej płatności po zakończeniu projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ? P. S.A. jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, którego członkowie zawarli z Komisją Europejską umowę grantową nr w ramach siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (7. Program Ramowy; FP7). Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu Projekt współpracy (Collaborative Project) w ramach programu Współpraca (COOPERATION), temat Energia (FP7-ENERGY-2010-1), o tytule: ?C.?, akronim ?S.?.

Projekt koordynowany jest przez I. (Francja). Uczestnikami konsorcjum jest kolejnych szesnastu partnerów z dziedziny badań (organizacje badawcze uniwersytety) i przemysłu (osoby prawne ? tzw. przemysł), jak również sektora konsultingowego z dziesięciu krajów UE: A., E., EN., GE., GF., I., N., O., P., S., T., S., U., Uf., V. oraz Rząd S. Projekt S., wspierany jest także przez V. - przedsiębiorstwo działające w sektorach wodno-ściekowym, energetycznym, gospodarki odpadami i transportu. Projekt ma trwać 3 lata, a jego całkowity budżet wyniesie 5 milionów euro, z czego 3,7 miliona EUR stanowi dotacja z Komisji Europejskiej. Celem projektu S. jest doskonalenie metody charakterystyki obszarów do geologicznego składowania CO2 oraz zapewnienie metodologii oceny potencjalnych składowisk dwutlenku węgla. Powyższe cele mają zostać osiągnięte poprzez m. in. rozwój metodyki przygotowywania wniosków o pozwolenia na składowanie CO2, zawierające wszystkie dane techniczne, ekonomiczne, jak również zapewnienie akceptacji społecznej przedsięwzięcia. Konsorcjum ma dostarczyć narzędzie ułatwiające wprowadzenie w Europie składowania CO2 na skalę przemysłową.

Podmioty wchodzące w skład projektu S. mają za zadanie zbadać cały proces charakterystyki miejsca magazynowania składowania CO2, od wstępnych szacunków wykonalności projektu składowania CO2 do podjęcia decyzji koncesyjnej na podstawie określonych przepisów unijnych wg określonych kryteriów: określenie pojemności składowiska, tworzenie modeli warstwy wodonośnej zbiornika, scenariusze wprowadzenia, analiza ryzyka, plan monitorowania terenu, analiza techniczna i ekonomiczna, świadomość społeczna, itd.

Prace projektu prowadzone będą na terenie Europy, w miejscach gdzie struktura geologiczna pozwala na prognozowanie, że miejsca te mogą stać się europejskimi składowiskami CO2. S. stanowić będzie cenne narzędzie do poprawy charakterystyki składowania CO2 na skalę przemysłową w Europie.

W ramach projektu strony podpisują:

  1. Grant agreement - umowa o grant, zawierana jest pomiędzy Komisją Europejską i wszystkimi instytucjami partnerskimi w projekcie. Na jej podstawie każdy z partnerów w projekcie zobowiązuje się do wykonania określonych prac, a Komisja Europejska do współfinansowania tego projektu. Umowa ta określa wzajemne prawa i obowiązki KE i partnerów, ale także reguluje podstawowe zasady obowiązujące pomiędzy partnerami.
  2. Consortium agreement - umowa konsorcjum podpisywana pomiędzy partnerami Konsorcjum realizującego projekt. Komisja Europejska nie jest jej stroną. Zawarcie jej jest obowiązkowe (wymagane przez KE). Celem tej umowy jest ustalenie zasad współpracy instytucji partnerskich w projekcie, a w szczególności trybu realizacji prac.

Strony (Beneficjent)

Każda Strona podejmuje się uczestniczenia w realizacji Projektu i współpracy, realizacji zadań oraz wypełniania swoich obowiązków zdefiniowanych zarówno przez Umowę Grantową jak i Umowę Konsorcjum zgodnie z ich zapisami, dobrymi zwyczajami i prawem belgijskim.

Spośród uczestników konsorcjum (partnerów) wybrany został koordynator (I.) działający jako pośrednik pomiędzy Stronami i Komisją Europejską. Koordynator, obok odpowiedzialności wynikającej z bycia Stroną wypełnia również zadania związane z zarządzaniem i koordynowaniem prac wszystkich partnerów projektu.

W ramach funkcjonowania konsorcjum została utworzona Grupa Robocza WP5 kierowana przez P., w skład której wchodzą A., I., T., G.. W ramach jej działań realizowane będą następujące zadania dotyczące klastra złóż Z. i Ż.:

  1. weryfikacja i reinterpretacja istniejących danych geologicznych i złożowych - wykonane przez P. we współpracy z A. i I.,
  2. stworzenie szczegółowych geologicznych modeli 3D dla złóż i w skali basenu - wykonywane przez A. i I. przy udziale P.,
  3. stworzenie kompleksowych modeli symulacyjnych obejmujących zagadnienia dynamiki płynów, przepływów termicznych i zagadnień geomechanicznych - zadanie realizowane przez A., G., T. i P.,
  4. badania zmienności przewodności skał zbiornikowych w czasie zatłaczania CO2 obejmujące symulację reakcji - zadanie realizowane będzie I. przy udziale G., A. i P.,
  5. opracowanie oceny ryzyka dla potencjalnych przedsięwzięć związanych z zatłaczaniem CO2 do struktur złożowych - zadanie realizowane przez T. przy współpracy P. i A..

Finansowanie:

Maksymalny wkład finansowy KE na rzecz projektu wynosi 3.720.575 EUR. Płatności wkładu finansowego KE będą przekazywane na rachunek Koordynatora (I. - Francja). Ponadto, KE w umowie grantowej wymogła na beneficjentach, aby z wkładu finansowego Wspólnoty, o którym mowa powyżej, 5% zostało przekazane w ich imieniu przez KE na rzecz Funduszu Gwarancyjnego. Uznano także, że beneficjent otrzymał pełną kwotę finansowania wstępnego, o której mowa powyżej i zobowiązany jest podać uzasadnienie wysokości tej kwoty, zgodnie z umową w sprawie przyznania grantu. Fundusz Gwarancyjny ustanowiła Wspólnota w celu zarządzania ryzykiem niemożności odzyskania przez nią kwot należnych od beneficjentów. Fundusz jest własnością beneficjentów, zarządza nim w ich imieniu Wspólnota, reprezentowana przez Komisję Europejską występującą w charakterze podmiotu wykonawczego.

Fundusz znajduje się w dyspozycji banku wybranego przez Wspólnotę. Wkłady z różnych projektów trafiają do wspólnej puli Funduszu.

Odsetki uzyskane z tytułu środków zgromadzonych na Funduszu są do niego doliczane i wykorzystywane przez Komisję do realizacji przelewów lub zwrotów z Funduszu w przypadku gdy beneficjent nie zwróci jakiejkolwiek kwoty, której zażąda KE.

W przypadku gdy odsetki są niewystarczające do pokrycia tych operacji, wykorzystane mogą być środki z wpłat na rzecz Funduszu, ale jedynie do wysokości 1% dofinansowania KE na rzecz beneficjenta.

Kwestia, czy beneficjent w momencie końcowej płatności odzyska wpłatę w całości, czy pomniejszoną zależy od indeksu Funduszu, który ustalany jest przez bank na koniec każdego miesiąca i stosowany jest w następnym miesiącu.

Wartość indeksu obliczana jest zgodnie z poniższym wzorem i zostaje zredukowana do 1, jeżeli jego wartość > 1.

Indeks Funduszu = (C + I + B) / C

C - wpłaty do Funduszu z wszystkich realizowanych projektów, w dniu ustalania indeksu,

I - skumulowane odsetki wygenerowane przez Fundusz,

B - bilans operacji Funduszu (czyli zwroty na rzecz Funduszu pomniejszone o przelewy oraz zwroty ze środków Funduszu).

Jeżeli indeks Funduszu, który określany będzie przez bank comiesięcznie, będzie wyższy niż 1 (czyli po redukcji wyniesie 1) - beneficjent odzyskuje całość wkładu.

Jeżeli indeks funduszu będzie mniejszy niż 1 - beneficjent odzyska wkład pomniejszony. Wkład przekazany przez beneficjenta na rzecz Funduszu jest zwracany beneficjentowi za pośrednictwem Koordynatora w ramach końcowej płatności dokonywanej po zakończeniu projektu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16.01.2012 r. Spółka doprecyzowała przedstawiony we wniosku stan faktyczny, tj. podała, iż:

  1. Bezpośrednią podstawą prawną funkcjonowania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007 - 2013), w ramach którego realizowany jest projekt, którego dotyczy niniejsza sprawa, jest Decyzja Nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007 - 2013) (Dz. U. UE z dnia 30.12.2006 r. L 412/1).
  2. Uczestnikami projektów 7. Programu Ramowego UE mogą być zarówno instytucje naukowo-badawcze, jak uczelnie, instytuty naukowe, czy instytuty badawcze, jak również przedsiębiorcy. Uczestnikami projektów 7. Programu Ramowego UE, mogą być ww. podmioty z państw członkowskich Unii Europejskiej, z państw stowarzyszonych z 7 Programem Ramowym, a w wybranych rodzajach projektów, także z tzw. ?państw trzecich?. Komisja Europejska kładzie duży naciska na to, aby projekty 7. Programu Ramowego realizowane były w partnerstwie instytucji naukowo-badawczych z przedsiębiorcami, co ma zwiększyć m. in. efektywność rozwoju i wykorzystania wyników prac badawczych realizowanych w ramach projektów.
  3. Umowa o przyznanie grantu, jest umową wielopodmiotową. Z jednej strony występuje Komisja Europejska, jako podmiot przyznający dofinansowanie, a z drugiej wszystkie instytucje partnerskie w projekcie. Procedura zawarcia takiej umowy odbywa się w ten sposób, iż pierwszym podmiotem podpisującym ją z Komisją Europejską jest instytucja partnerska projektu, która pełni rolę koordynatora projektu. Następnie, każda z pozostałych instytucji partnerskich przystępuje do ww. umowy. Umowa nie może wejść w życie do czasu przystąpienia do niej ostatniej z instytucji partnerskich wskazanych we wniosku projektowym i w samej umowie.
  4. Bezpośrednią konsekwencją bycia stroną umowy, co zostało opisane w pkt 3 powyżej, jest uczestnictwo instytucji partnerskich w projekcie. Tym samym, każda z instytucji partnerskich w projekcie (jako strona umowy z Komisją Europejską), jest beneficjentem i uczestnikiem projektu. Każda z ww. instytucji ma bowiem określone w projekcie zadania do realizacji, jak również środki dofinansowania, na ich wykonanie. Każda z instytucji ponosi także przed Komisją Europejską odpowiedzialność finansową za prawidłowe wykonie prac i wydatkowanie przyznanego budżetu projektu. Prawa i obowiązki instytucji partnerskich projektu zawarte są w umowie w sprawie przyznania grantu (umowa grantowa), podpisanej przez każdą instytucję partnerską z Komisją Europejską.
  5. Środki przyznane przez Komisję Europejską w ramach 7. Programu Ramowego są pomocą bezzwrotną co zostało wprost wskazane w treści art. 17 ust.

    1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie środki programów ramowych UE wskazano jako część tzw. ?środków bezzwrotnej pomocy?.Środki przyznane w ramach projektu nie stanowią zapłaty za wykonane w ramach projektu usługi, nie podlegają zwrotowi do Komisji Europejskiej, a przyznane są na rzecz rozwoju badań w Europie i wzmocnienia tzw. Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Wskazać w tym miejscu należy, że 7. Program Ramowy jest największym w Europie wspólnotowym mechanizmem finansowania badań.

  6. Komisja Europejska przekazuje środki dofinansowania dla każdej instytucji partnerskiej w projekcie poprzez tę instytucję, która w projekcie pełni rolę koordynatora. Instytucja ta przekazuje środki finansowe pozostałym instytucjom partnerskim na zasadach określonych w łączącej wszystkie instytucje partnerskie, umowie konsorcjum. Wartość dofinansowania dla każdej z instytucji partnerskiej została określona w umowie w sprawie przyznania grantu, zawartej przez instytucje partnerskie z Komisją Europejską. Każda z instytucji partnerskich sprawozdaje Komisji Europejskiej (za pośrednictwem partnera koordynującego) wykonane w projekcie prace oraz wydatkowane środki finansowe. Każda z instytucji partnerskich odpowiedzialna jest za wydatkowanie środków zgodnie z umową w sprawie przyznania grantu. Rozliczenie nakładu czasu pracy osób fizycznych zaangażowanych w projekt jako kadra instytucji partnerskiej odbywa się na podstawie kart czasu pracy. W projekcie, którego dotyczy niniejsza sprawa Komisja Europejska przekazała instytucjom partnerskim zaliczkę, a następnie dokona kolejnych płatności okresowych. Suma zaliczki i płatności okresowych nie przekroczy 90% pełnej wartości dofinansowania projektu. Pozostałe 10% wypłacone zostaną instytucjom partnerskim na zakończenie realizacji projektu. Jednocześnie, instytucje partnerskie przekazały na rzecz Funduszu Gwarancyjnego zarządzanego przez Komisję Europejską 5% wartości dofinansowania, jakie zostało przyznane przez Komisję Europejską dla projektu. Kwota ta została zdeponowana przez Komisję Europejską w Funduszu Gwarancyjnym. Jest ona jednak własnością instytucji partnerskich w projekcie i po jego prawidłowej realizacji zostanie wypłacona instytucjom partnerskim.
  7. Zgodnie z umową w sprawie przyznania grantu, projekt, którego dotyczy niniejsza sprawa rozpoczął się 1 stycznia 2011 r. i realizowany będzie przez kolejnych 36 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dofinansowanie projektu przez KE jest dotacją która na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osob prawnych (t. j. Dz. U. 2011 Nr 74, poz. 397, dalej ustawa CIT) podlega zarówno opodatkowaniu jak i zwolnieniu od opodatkowania...
  2. Czy środki z dotacji zatrzymane przez KE i przekazane na konto Funduszu Gwarancyjnego podlegają zarówno opodatkowaniu jak i zwolnieniu od opodatkowania w chwili przekazania ich przez Koordynatora w ramach końcowej płatności dokonywanej po zakończeniu projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, 7. Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Realizacja projektów w ramach 7PR jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

O realizację projektów mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną

7 Program Ramowy ma następujące cele:

  • wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,
  • wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,
  • wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

Wskazano, iż P. S.A. jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego na prace badawcze przy realizacji projektu (akronim) S.. Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu Projekt współpracy (Collaborative Project). Środki projektu są środkami bezzwrotnymi. Realizacja kontraktu rozpoczęła się 17.01.2011 r.

Zgodnie z zapisami umowy z Komisją Europejską P. S.A. pełni rolę Uczestnika i Beneficjenta tego projektu prowadzącego prace badawcze.

Spółka podnosi, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe,

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, dotacja rozumiana jako otrzymane pieniądze jest przychodem podatkowym z chwilą ich faktycznego otrzymania (uznania rachunku bankowego beneficjenta).

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o CIT (t. j. Dz. U. 2011 Nr. 74, poz. 397), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Mając na uwadze powyższe należy zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić, ze w związku z realizacją projektu S.:

  1. P. S.A. powinno z tytułu otrzymanych wspólnotowych środków bezzwrotnej pomocy na prace badawcze rozpoznać przychód podatkowy w chwili ich przekazania na rachunek bankowy P. S.A. przez koordynatora.
  2. Środki otrzymane przez P. S.A. z Komisji Europejskiej (za pośrednictwem instytucji koordynującej) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę jako członka Konsorcjum dotacji na realizację projektu w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej ? za prawidłowe,
  • skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę jako członka Konsorcjum środków z dotacji zatrzymanych przez Komisję Europejską na koncie Funduszu Gwarancyjnego i przekazanych Beneficjentom projektu za pośrednictwem Koordynatora w ramach końcowej płatności po zakończeniu projektu ? za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?otrzymane? oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Spółka może rozporządzać.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, którego członkowie zawarli z Komisją Europejską umowę grantową w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji na realizację projektu badawczego typu Projekt współpracy w ramach programu Współpraca, temat Energia, o tytule: ?C.?, akronim ?S.?. Uczestnikami Konsorcjum i Beneficjentami projektu jest szesnastu partnerów z dziedziny badań (organizacje badawcze, uniwersytety) i przemysłu (osoby prawne ? tzw. przemysł), jak również sektora konsultingowego z dziesięciu krajów Unii Europejskiej oraz Rząd S. Projekt koordynowany jest przez I. (Francja). Celem projektu S. jest doskonalenie metody charakterystyki obszarów do geologicznego składowania CO2 oraz zapewnienie metodologii oceny potencjalnych składowisk dwutlenku węgla. Konsorcjum ma dostarczyć narzędzie ułatwiające wprowadzenie w Europie składowania CO2 na skalę przemysłową.

W ramach projektu strony podpisują:

  1. Grant agreement - umowa o grant, zawierana jest pomiędzy Komisją Europejską i wszystkimi instytucjami partnerskimi w projekcie. Na jej podstawie każdy z partnerów w projekcie zobowiązuje się do wykonania określonych prac, a Komisja Europejska do współfinansowania tego projektu. Umowa ta określa wzajemne prawa i obowiązki Komisji Europejskiej i partnerów, ale także reguluje podstawowe zasady obowiązujące pomiędzy partnerami.
  2. Consortium agreement - umowa konsorcjum podpisywana pomiędzy partnerami Konsorcjum realizującego projekt. Komisja Europejska nie jest jej stroną. Zawarcie jej jest obowiązkowe (wymagane przez Komisję Europejską). Celem tej umowy jest ustalenie zasad współpracy instytucji partnerskich w projekcie, a w szczególności trybu realizacji prac.

Projekt ma trwać 3 lata, a jego całkowity budżet wyniesie 5 milionów euro, z czego 3,7 miliona euro stanowi dotacja z Komisji Europejskiej. Komisja Europejska przekazuje środki dofinansowania dla każdej instytucji partnerskiej w projekcie poprzez Koordynatora na zasadach określonych w łączącej wszystkie instytucje partnerskie, umowie Konsorcjum. Wartość dofinansowania dla każdej z instytucji partnerskiej została określona w umowie w sprawie przyznania grantu, zawartej przez instytucje partnerskie z Komisją Europejską. Każda z instytucji partnerskich za pośrednictwem Koordynatora przekazuje do Komisji Europejskiej sprawozdanie z wykonanych w projekcie prac oraz z wydatkowanych środków finansowych.

W projekcie, którego dotyczy niniejsza sprawa Komisja Europejska przekazała instytucjom partnerskim zaliczkę, a następnie dokona kolejnych płatności okresowych. Suma zaliczki i płatności okresowych nie przekroczy 90% pełnej wartości dofinansowania projektu. Pozostałe 10% wypłacone zostaną instytucjom partnerskim na zakończenie realizacji projektu. Jednocześnie, instytucje partnerskie przekazały na rzecz Funduszu Gwarancyjnego zarządzanego przez Komisję Europejską 5% wartości dofinansowania, jakie zostało przyznane przez Komisję Europejską dla projektu. Kwota ta została zdeponowana przez Komisję Europejską w Funduszu Gwarancyjnym. Jest ona jednak własnością instytucji partnerskich w projekcie i po jego prawidłowej realizacji zostanie wypłacona instytucjom partnerskim.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, że otrzymane przez Spółkę jako członka Konsorcjum dofinansowanie na realizację Projektu w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji na realizację projektu badawczego typu Projekt współpracy w ramach programu Współpraca, temat Energia, o tytule: ?C.?, akronim ?S.? będzie stanowiło co do zasady przychód podatkowy Wnioskodawcy na gruncie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu.

Powyższe odnosi się do całej kwoty dotacji uzyskanej przez Spółkę, a więc i do części zatrzymanej przez Komisję Europejską na rachunku Funduszu Gwarancyjnego. Fakt, iż wyłata ww. środków zostaje zatrzymana do czasu zakończenia i prawidłowego rozliczenia projektu nie zmienia kwalifikacji pochodzenia danych środków finansowych, tzn. pozostają one nadal częścią dotacji przyznanej Partnerowi Konsorcjum przez Komisję Europejską.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż tak jak w przypadku pozostałej kwoty dotacji, środki z dotacji zatrzymane przez Komisję Europejską i przekazane na konto Funduszu Gwarancyjnego staną się przychodem podatkowym Wnioskodawcy w momencie wpływu na rachunek bankowy, tj. w chwili przekazania ich przez Koordynatora w ramach końcowej płatności dokonanej po zakończeniu projektu.

Tym samym stanowisko Spółki odnośnie momentu rozpoznania przychodu z tytułu otrzymania wspólnotowych środków bezzwrotnej pomocy na prace badawcze w ramach zawiązanego Konsorcjum należy uznać za prawidłowe.

Wskazać należy przy tym, że przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego przepisu wynika, że środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego.

Nawiązując do opisanego we wniosku stanu faktycznego należy wskazać, że 7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

7 Program Ramowy ma następujące cele:

  • wspieranie współpracy ponadnarodowej we wszystkich obszarach badań i rozwoju technologicznego,
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach nauki,
  • wzmocnienie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału i infrastruktury badawczej, wzrost uznania dla zawodu naukowca oraz zachęcenie badaczy do mobilności i rozwijania kariery naukowej,
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,
  • wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

W przedmiotowej sprawie należy zatem stwierdzić, że Spółka otrzymała dotację z programu unijnego 7 Programu Ramowego, a jak wykazano powyżej - środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe odnosi się także do kwoty dotacji zatrzymanej przez Komisję Europejską na koncie Funduszu Gwarancyjnego, gdy jak wskazano powyżej ww. środki są częścią tej samej dotacji przyznanej Spółce w ramach zawiązanego Konsorcjum.

Tym samy Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie także należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż:

  • Spółka, jako członek Konsorcjum, z tytułu dofinansowania otrzymanego z Komisji Europejskiej na realizację Projektu o tytule: ?C.?, akronim ?S.? w ramach 7. Programu Ramowego Wspólnoty Europejskiej powinna rozpoznać przychód podatkowy w momencie wpływu ww. środków na rachunek bankowy Spółki w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe odnosi się także do kwoty dotacji zatrzymanej przez Komisję Europejską na koncie Funduszu Gwarancyjnego, gdyż ww. środki są częścią tej samej dotacji przyznanej Spółce w ramach zawiązanego Konsorcjum;
  • środki otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu dofinansowania otrzymanego z Komisji Europejskiej (w tym środki z dotacji zatrzymane przez Komisję Europejską i przekazane na konto Funduszu Gwarancyjnego), za pośrednictwem instytucji koordynującej, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika