Czy dochody otrzymane przez Spółkę, pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w wyniku partycypowania (...)

Czy dochody otrzymane przez Spółkę, pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w wyniku partycypowania w dofinansowaniu, będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 w części dotyczącej środków europejskich oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 w części stanowiącej dotację celową pochodzącą z budżetu krajowego? Bądź też nie będą stanowiły przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca (dalej również ?Spółka?) jest jedną ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej P.

P S.A., również spółka wchodząca w skład ww. grupy, jako Projektodawca, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego. Beneficjentem projektu, zgodnie z zawartą umową jest P S.A. Projektem, oprócz P S.A., objętych jest kilka kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej P., w tym Wnioskodawca.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka została zawarta z Instytucją Wdrażającą, w projekt zaangażowane są następujące podmioty:

  1. Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym,
  2. Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
  3. Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego,
  4. Dysponent części budżetowej: Instytucja Wdrażająca - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A.

Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu Grupa Kapitałowa P. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu w ramach POKL, wynosi ok. 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+.

Źródła i sposób finansowania Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie:

  1. nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich,
  2. nie mniej niż 15% kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy, który może być pokryty między innymi: środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu: P S.A. jako wnioskodawca, a następnie projektodawca i beneficjent projektu jest stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu i zgodnie z postanowieniami umowy będzie otrzymywała transze (zaliczki) dotacji na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń i doradztwa dla swoich pracowników oraz pracowników spółek z GK P., w tym pracowników Wnioskodawcy. Kolejne transze dotacji będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% wysokości zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych.

Środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jedynie na rachunek P S.A. i nie będą one dalej przekazywane na rachunki spółek z Grupy Kapitałowej P., lecz środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją, lub refinansowania tychże wydatków poniesionych przez Projektodawcę.

P S.A. będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie sesji doradczych dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego projektu, etc...

Co bardzo istotne, według Wnioskodawcy, wartość otrzymanej dotacji będzie rozliczana proporcjonalnie do kosztów poniesionych w danym okresie, związanych z realizacją szkoleń i doradztwa dla pracowników P S.A. oraz pracowników poszczególnych spółek z Grupy Kapitałowej P., w tym pracowników Wnioskodawcy w wieku 45+. Wymagany wkład prywatny przedsiębiorcy również będzie rozliczany proporcjonalnie na P S.A. oraz spółki Grupy Kapitałowej P., który będzie przez nie pokrywany w formie mieszanej, tj. kompensacji wynagrodzeniami (w postaci oświadczeń o wysokości wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy spędzony na szkoleniu) oraz w formie gotówki. Wkład własny gotówkowy spółek z Grupy Kapitałowej P., w tym Wnioskodawcy, będzie pokrywany środkami pieniężnymi przelewanymi na utworzony w tym celu oddzielny rachunek w P S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy, w sytuacji, gdy pracownicy Wnioskodawcy, który też jest beneficjentem pomocy publicznej, będą korzystać ze szkoleń dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałanie 2.1.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, dochody otrzymane przez Wnioskodawcę, pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w wyniku partycypowania w dofinansowaniu, będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 w części dotyczącej środków europejskich oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 w części stanowiącej dotację celową pochodzącą z budżetu krajowego... Bądź też nie będą stanowiły przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca.

Program Operacyjny ?Kapitał Ludzki?, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Społecznego.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) -dalej ustawa o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach: płatności i dotacji celowej, w związku z czym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

  1. płatność, w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP,
  2. dotację celową, w części dotyczącej współfinansowania krajowego, przekazywanej przez PARP.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegają zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  2. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji',
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  1. środki przeznaczone na realizację:
    • programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006, str. 1),
    • programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09 listopada 2006, str. 1),
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  2. inne środki.

Stosownie do treści art. 186 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych środki europejskie nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym ?dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa?.

Na mocy art. 117 ust. 1 tej ustawy przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako element.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca, będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

By określić krąg beneficjentów dofinansowania z budżetu państwa, należy wziąć pod uwagę definicję beneficjenta zawartą w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 712).

Zgodnie z art. 5 pkt 1 i 9 tej ustawy, beneficjent oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Natomiast projektem jest przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej miedzy beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą.

Biorąc pod uwagę powyższe, beneficjentem będzie nie tylko Projektodawca, czyli P S.A., ale również spółki z Grupy Kapitałowej P., w tym Wnioskodawca, które faktycznie uzyskają dofinansowanie szkoleń swoich własnych pracowników.

W myśl art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Co ważne, według Wnioskodawcy, w myśl art. 127 ust. 1 pkt 5 tej ustawy dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż dochody otrzymane przez beneficjenta projektu, tj. P S.A., jak i pozostałe 25 spółek z Grupy Kapitałowej P., w tym Wnioskodawcę, biorących udział w Projekcie Program Operacyjny Kapitał Ludzki, w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa, będą stanowiły przychód Wnioskodawcy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Z kolei art. 17 ust 1 pkt 52 ww. ustawy mówi o tym, że wolne od podatku są także płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że dochody pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, otrzymane przez Wnioskodawcę (na podstawie rozliczeń z Projektodawcą - P S.A.), która jest beneficjentem pomocy publicznej w ramach partycypowania w dofinansowaniu, gdyż Jego pracownicy będą korzystać ze szkoleń dofinansowanych z EFS w ramach ww. programu, będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w części dotyczącej środków europejskich (?płatności?) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w części dotyczącej współfinansowania krajowego (?dotacja celowa?) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy.

Gdyby jednak, zdaniem Organu podatkowego dofinansowanie, które Spółka realnie otrzymuje w ramach udziału w projekcie, nie korzystało ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów, zawartych w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to zdaniem Wnioskodawcy nie można mówić o tym, że Spółka otrzymuje przychód, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Niewątpliwie, biorąc udział w projekcie, Spółka otrzymuje nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia współfinansowane ze środków budżetu państwa i ze środków pochodzących od organizacji międzynarodowej w ramach rządowego programu.

Zastosowanie powyższej regulacji do przychodów osób prawnych z tytułu uczestniczenia w nieodpłatnych szkoleniach finansowanych z funduszy publicznych zostało potwierdzone w piśmie Ministra Finansów z 30 sierpnia 2006 r. znak DD-6-8213-8/06/DZ/412 oraz w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 12 grudnia 2006r. nr BP/423-21/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż Program Operacyjny ?Kapitał Ludzki?, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak wskazał Wnioskodawca w niniejszej sprawie P S.A. jako Projektodawca, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: ?POKL?), Priorytet II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 - Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego Nr POKL/2.1.1/2010/Z. Projektem, oprócz P S.A., ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej P., między innymi Wnioskodawca ? dalej: ?Spółka?, ?Wnioskodawca?).

Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu P S.A. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania.

Wysokość dofinansowania projektu w ramach PO KL, może wynieść ok. 60% kosztów szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+. Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy, który może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu:

P S.A. jako lider projektu będzie stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: ?PARP?) o dofinansowanie szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników Spółki i spółek z Grupy Kapitałowej P., które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki w okresach co najmniej 3-miesięcznych.

Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek P S.A., nie będą one dalej przekazywane na rachunek Spółki i spółek z Grupy Kapitałowej P., lecz środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniem lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez P S.A.

P S.A. będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z PARP, rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń, przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego, etc...

Należy zauważyć, że w praktyce dopuszczalna jest realizacja projektów unijnych w tzw. partnerstwie Beneficjenta pomocy europejskiej wraz z podmiotem trzecim jako Partnerem.

?Partner? oznacza co do zasady instytucję wymienioną we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa, przy czym udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony.

W przedmiotowej sprawie o fakcie samego ?uczestnictwa? w realizacji Projektu przesądza zaangażowanie finansowe Spółki w postaci wnoszonego wkładu prywatnego, który może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, czy kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Jednakże zauważyć należy, że to P S.A. będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, a środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek P S.A. i nie będą one dalej przekazywane na rachunek Spółki.

Nawiązując do przywołanych przez Wnioskodawcę przepisów uzasadniających, w opinii Spółki, zwolnienie przedmiotowe z opodatkowania zauważyć należy, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 powołanej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W myśl postanowień art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie otrzymuje żadnych kwot od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego czy też płatności z Banku Gospodarstwa Krajowego, ani nie będzie otrzymywał żadnych środków finansowych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Trzeba wskazać, że na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Co istotne, na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Działalność gospodarcza - co do zasady - nastawiona jest na zysk, czyli osiąganie dochodu. O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność.

Podmioty zrzeszone - jak w przedmiotowej sprawie - w ramach grupy kapitałowej (rodzaj holdingu) ? opodatkowane są na zasadach ogólnych i co więcej, z uwagi na istnienie pomiędzy nimi powiązań kapitałowych obarczone są szczególnymi obowiązkami w zakresie dokumentowania realizowanych pomiędzy nimi czynności.

W oparciu o powyższe wskazać należy, że przepisy podatkowe nie przewidują możliwości rozpoznania jako kategorii podatkowej przychodów uzyskiwanych przez jednego podatnika z kosztami jego uzyskania w sytuacji, gdy ponoszone są one przez drugiego podatnika, tak by wywieść z niej otrzymanie dochodu.

Chodzi tu bowiem o odrębne podmioty prawne, odrębnych podatników, zaś stopień ich powiązania lub współzależności ekonomicznej ? nie może być wyznacznikiem i decydującym motywem uznania danej kategorii podatkowej.

Co istotne, skutki podejmowanych decyzji gospodarczych, w tym utworzenia grupy kapitałowej i podejmowania w jej ramach określonych działań faktycznych nie mogą w każdym przypadku być przerzucane na Skarb Państwa poprzez obniżanie podstawy opodatkowania czy zniekształcanie wyniku finansowego któregokolwiek z podmiotów.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca partycypując w dofinansowaniu projektu unijnego realizowanego przez inną spółkę z grupy kapitałowej nie uzyskuje z tego tytułu dochodu, który podlegałby zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48, pkt 52 i pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, pkt 48, pkt 52 i pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się zaś do powołanego we wniosku art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy, należy stwierdzić, że przepis ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z postanowieniami tego artykułu, do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W niniejszej sprawie, jak wskazuje sam Wnioskodawca, wartość otrzymanej dotacji będzie rozliczana przez Beneficjenta (P S.A.) proporcjonalnie do kosztów poniesionych w danym okresie, zatem nie można twierdzić, że Spółka będzie otrzymywała przychód ze środków wymienionych w powyżej cyt. przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika