Zwolnienie z opodatkowania świadczonych przez Uczelnię usług polegających na organizowaniu profilowanych (...)

Zwolnienie z opodatkowania świadczonych przez Uczelnię usług polegających na organizowaniu profilowanych szkoleń oraz egzaminów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Uczelnię usług polegających na organizowaniu profilowanych szkoleń oraz egzaminów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Uczelnię usług polegających na organizowaniu profilowanych szkoleń oraz egzaminów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (j.t. Dz. U. z 2012 poz. 572 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą? oraz innych przepisów prawa i Statutu .....

Podstawowymi zadaniami uczelni, zgodnie z ustawą są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  6. promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w statucie uczelni, zgodnie z którym podstawowymi zadaniami Uniwersytetu są:

  1. prowadzenie badań naukowych, kształcenie kadr naukowych oraz rozwijanie twórczości artystycznej
  2. prowadzenie studiów doktoranckich,
  3. kształcenie studentów w zakresie określonych dziedzin wiedzy, rozwijanie w nich umiejętności samodzielnego myślenia i twórczego działania oraz przygotowanie ich do pracy zawodowej,
  4. kształcenie w systemie kształcenia ustawicznego, w szczególności poprzez organizację studiów podyplomowych,
  5. kształtowanie obywatelskich postaw w duchu szacunku dla prawdy, sumiennej pracy, patriotyzmu, demokracji oraz poszanowania wolności i praw człowieka
  6. działanie na rzecz praktycznego zastosowania nauki i sztuki,
  7. rozwijanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i dydaktycznymi,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Uniwersytet - na mocy umowy podpisanej ze Związkiem .... - nabył prawo do organizowania egzaminów uprawniających do ubiegania się o stopień zawodowy Dyplomowanego Pracownika Bankowego oraz Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych, a także organizowania egzaminów Europejski Certyfikat Bankowca ECB EFCB - w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej.

Certyfikacja ECB EFCB została opracowana przez European Banking and Financial Services Trainning Association (EBTN). EBTN jest organizacją non-profit zrzeszającą główne bankowe instytucje szkoleniowe w takich krajach w Europie jak: B., B., C., D., F., F., G., H., H., I., M., N., P., P., R., R., S., S., S., S., W., W. W Polsce członkami EBTN są trzy szkoły akredytowane w systemie EFCB: ... Akademia Bankowa, .... Szkoła .... oraz .... Instytut...., których przedstawiciel potwierdza ważność egzaminu ECB w europejskim systemie EFCB na terenie Polski.

Dla potrzeb realizacji projektu dotyczącego Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej, Rektor ..., z dniem 3 grudnia 2013 roku powołał Radę Programową.

Misją Rady Programowej jest merytoryczne wsparcie oferty szkoleniowej przygotowującej do egzaminów uprawniających do ubiegania się o Europejski Certyfikat Bankowca oraz stopień zawodowy Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych, a także ocena programów studiów o profilu finansowym, realizowanych na Wydziale Ekonomicznym ..., w kierunku większej zbieżności z wymogami kwalifikacyjnymi egzaminu ECB EFCB. Spełnienie tego założenia umożliwi większej liczbie studentów i absolwentów Wydziału lepsze przygotowanie i przystąpienie do egzaminu ECB EFCB.

Egzamin ECB EECB organizowany jest dla osób pragnących potwierdzić posiadaną przez siebie wiedzę z zakresu bankowości uzyskaniem Europejskiego Certyfikatu Bankowca:

  • pracowników instytucji finansowych (posiadających lub nieposiadających stopni zawodowych w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych),
  • osób z zewnątrz zainteresowanych karierą w sektorze bankowym, w tym studentów, zwłaszcza o profilu finansowym i ekonomicznym.

Do egzaminu można przystąpić eksternistycznie (przygotowanie samodzielne) lub po zakończeniu profilowanego szkolenia, prowadzonego m. in. przez Uniwersytet.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne uczestnictwo w zajęciach organizowanych w ramach profilowanych szkoleń przygotowujących do egzaminów uprawniających do ubiegania się o Europejski Certyfikat Bankowca oraz organizowanie egzaminów uprawniających do ubiegania się o stopień zawodowy Dyplomowanego Pracownika Bankowego oraz Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych, a także organizowanie egzaminów Europejski Certyfikat Bankowca ECB EFCB korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako czynny podatnik VAT korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie organizowania profilowanych szkoleń oraz przeprowadzania egzaminów opisanych w stanie faktycznym na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722 ze zm.).

Celem przedmiotowych szkoleń jest potwierdzenie i zwiększenie swoich kwalifikacji zawodowych, poznanie nowoczesnego podejścia do prowadzenia działalności bankowej, koniecznej dla profesjonalnej obsługi klientów bankowych, wzmocnienie szansy i pozycji zawodowej na rynku finansowym, nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich. Szkolenie kierowane jest do szerokiego grona słuchaczy pracujących lub chcących pracować w sektorze finansowym. Jest to ściśle związane z podstawowymi zadaniami uczelni zawartymi w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 164, poz. 1365 ze zm.), jak np. promowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie. W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia. Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest ?przekazywać komuś wiedzę, umiejętności?, ?czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności?, ?rozwijać cechy charakteru? (?Słownik języka polskiego PWN? pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie, uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Podobne stanowisko wypracowane jest w dorobku Wspólnoty Europejskiej - We wspólnym sprawozdaniu 2008 Rady i Komisji UE z postępów w realizacji programu prac ?Edukacja i szkolenie 2010? ? ?Uczenie się przez całe życie dla wiedzy, kreatywności i innowacyjności?, wskazano iż: ?Uczenie się przez całe życie wspiera kreatywność i innowacyjność oraz umożliwia pełne uczestnictwo w życiu gospodarczym i społecznym?. Celem świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenia wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników.

W analizowanej sprawie istotne też jest to przez kogo dana usługa kształcenia jest świadczona oraz cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, do którego odnosi się § 3 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia. Ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez uczelnie, jednostki naukowe PAN oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zwolnieniu podlega również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z usługami kształcenia związane.

Natomiast przepis § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia poszerza zakres zwolnień od podatku VAT o świadczenie usług kształcenia innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc innych niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zdaniem Uczelni usługa kształcenia w organizowanych przez nią szkoleniach oraz przeprowadzania egzaminów opisanych w stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia na podstawie przytoczonych przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym - w myśl art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy - zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

? oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

? oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W art. 43 ust. 17 ustawy postanowiono, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29,31,32 i 33 lit. a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jednocześnie, stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 13 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r., poz. 1722 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz innych przepisów prawa i Statutu. Na mocy umowy podpisanej ze Związkiem ...... Wnioskodawca nabył prawo do organizowania egzaminów uprawniających do ubiegania się o stopień zawodowy Dyplomowanego Pracownika Bankowego oraz Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych, a także organizowania egzaminów Europejski Certyfikat Bankowca ECB EFCB- w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej. Dla potrzeb realizacji projektu dotyczącego Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej, Rektor Uniwersytetu powołał Radę Programową, której misją jest merytoryczne wsparcie oferty szkoleniowej przygotowującej do egzaminów uprawniających do ubiegania się o Europejski Certyfikat Bankowca oraz stopień zawodowy Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych, a także ocena programów studiów o profitu finansowym, realizowanych na Wydziale Ekonomicznym .... Egzamin ECB EFCB organizowany jest dla osób pragnących potwierdzić posiadaną przez siebie wiedzę z zakresu bankowości uzyskaniem Europejskiego Certyfikatu Bankowca, tj. pracowników instytucji finansowych (posiadających lub nieposiadających stopni zawodowych w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych) oraz osób z zewnątrz zainteresowanych karierą w sektorze bankowym, w tym studentów, zwłaszcza o profilu finansowym i ekonomicznym. Do egzaminu można przystąpić: eksternistycznie (przygotowanie samodzielne) lub po zakończeniu profilowanego szkolenia, prowadzonego m.in. przez Uniwersytet.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji ?kształcenia?. Posiłkując się zatem internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. stwierdzić należy, że ?kształcić? to przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania aby ktoś zdobył wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijać cechy charakteru.

Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.), uczelnia oznacza szkołę prowadzącą studia wyższe, utworzoną w sposób określony w ustawie.

Natomiast, jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy wyraz "uniwersytet" może być używany w nazwie uczelni, której jednostki organizacyjne posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora co najmniej w dziesięciu dyscyplinach, w tym co najmniej po dwa uprawnienia w każdej z następujących grup dziedzin nauki:

  1. humanistycznych, prawnych, ekonomicznych lub teologicznych;
  2. matematycznych, fizycznych, nauk o Ziemi lub technicznych;
  3. biologicznych, medycznych, chemicznych, farmaceutycznych, rolniczych lub weterynaryjnych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, uczelnia ma w szczególności prawo do:

  1. prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz określania ich kierunków;
  2. współpracy z innymi jednostkami akademickimi i naukowymi, w tym zagranicznymi, w realizacji badań naukowych i prac rozwojowych, na podstawie porozumień w celu pozyskiwania funduszy z realizacji badań, w tym z ich komercjalizacji oraz wspierania mobilności naukowców;
  3. wspierania badań naukowych prowadzonych przez młodych naukowców, w szczególności przez przeprowadzanie konkursów finansowanych ze środków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092);
  4. prowadzenia kształcenia na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich i studiach doktoranckich zgodnie z przysługującymi jej uprawnieniami, w tym:
    1. ustalania warunków przyjęcia na studia, w tym liczby miejsc na kierunkach i formach studiów, z wyjątkiem studiów na kierunkach lekarskim i lekarsko dentystycznym, w zakresie w jakim mają do nich zastosowanie przepisy wydane na podstawie art. 8 ust. 9,
    2. ustalania planów studiów i programów kształcenia, uwzględniających efekty kształcenia zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, zwanymi dalej ?Krajowymi Ramami Kwalifikacji?, dla obszarów kształcenia określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2;
  5. prowadzenia studiów podyplomowych, kursów dokształcających i szkoleń;
  6. wydawania dyplomów ukończenia studiów potwierdzających uzyskanie tytułu zawodowego oraz świadectw ukończenia studiów podyplomowych i kursów dokształcających.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże, usługi te aby mogły korzystać ze zwolnienia muszą być świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawczo-rozwojowe i jednocześnie stanowić usługi kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związaną.

Przepis § 3 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, poszerza zakres zwolnienia od podatku, o świadczenie usług kształcenia innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc dotyczy usług innych niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W analizowanym przypadku rozważając możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku dla usług polegających na organizowaniu profilowanych szkoleń przygotowujących do egzaminów uprawniających do ubiegania się o Europejski Certyfikat Bankowca oraz organizowaniu egzaminów uprawniających do ubiegania się o stopień zawodowy Dyplomowanego Pracownika Bankowego oraz Certyfikowanego Konsultanta ds. Finansowych, a także organizowaniu egzaminów Europejski Certyfikat Bankowca ECB EFCB a które nie są usługą na poziomie wyższym i finansowane są ze środków prywatnych, zwrócić uwagę należy na to przez kogo dana usługa jest świadczona, ale także na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że usługi polegające na organizowaniu profilowanych szkoleń oraz egzaminów będących przedmiotem wniosku świadczone przez Wnioskodawcę jako uczelnię wyższą, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, bowiem usługi te spełniają określone przepisami warunki, tj. przedmiotowe szkolenia i egzaminy są organizowane przez Uczelnię oraz są to usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Reasumując, usługi polegające na organizowaniu profilowanych szkoleń oraz egzaminów podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ?jako czynny podatnik VAT korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w zakresie organizowania profilowanych szkoleń oraz przeprowadzania egzaminów opisanych w stanie faktycznym na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722 ze zm.)?, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika