Czy premia termomodernizacyjna przyznana wspólnocie mieszkaniowej na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia (...)

Czy premia termomodernizacyjna przyznana wspólnocie mieszkaniowej na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie stanowi przychodu tej wspólnoty na podstawie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 14?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2007 r. (data wpływu 19 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2007 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wspólnoty mieszkaniowe, podlegające ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i zarządzane przez Wnioskodawcę, realizują przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Są one finansowane w części ze środków własnych tych podmiotów, a w części ze środków uzyskanych na podstawie umów kredytowych zawieranych z bankiem. Z uwagi na cel przeznaczenia środków kredytowych, Wspólnotom przysługuje prawo otrzymania premii termomodernizacyjnej, przyznawanej na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Premia jest przyznawana przez Bank Gospodarstwa Krajowego z zasobów Funduszu Termomodernizacyjnego, na który przekazywane są środki z budżetu państwa. Jest ona przekazywana po zakończeniu realizacji inwestycji i powiadomieniu Banku Gospodarstwa Krajowego przez bank ? kredytodawcę o spełnieniu przez wspólnotę - kredytobiorcę warunków uprawniających do otrzymania premii, na rachunek banku-kredytodawcy, w celu zaliczenia jej na spłatę kredytu. Premia stanowi równowartość 25 % kwoty wykorzystanego kredytu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy premia termomodernizacyjna przyznana wspólnocie mieszkaniowej na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie stanowi przychodu tej wspólnoty na podstawie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 14...


Zdaniem Wnioskodawcy, premia termomodernizacyjna nie powinna być zaliczona do przychodów wspólnoty mieszkaniowej, ponieważ stosuje się do niej przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.


Zgodnie z przepisem art. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1121 ze zm.), przedmiotem regulacji zawartych w tym akcie prawnym są między innymi zasady wspierania przedsięwzięć mających na celu:


  1. zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania i budynków służących do wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej,
  2. zmniejszenie strat energii w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii określone obowiązującymi przepisami lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.


Środkiem służącym wspieraniu tych przedsięwzięć jest premia termomodernizacyjna, zdefiniowana w art. 2 wskazanej ustawy, jako spłata przez Bank Gospodarstwa Krajowego kwoty 25% wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez inwestora, czyli właściciela lub zarządcę budynku, lokalnej sieci ciepłowniczej lub lokalnego źródła ciepła (z wyłączeniem jednostek budżetowych i zakładów budżetowych). Premia ta przysługuje inwestorowi po realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli ze zweryfikowanego audytu energetycznego wynika, że spełnione zostały warunki przewidziane wskazaną powyżej ustawą (art. 4 w/w ustawy). Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje premię bankowi kredytującemu przedsięwzięcie termomodernizacyjne, jeżeli zostało one zrealizowane zgodnie z projektem budowlanym i zakończone w terminie określonym w umowie kredytu. Bank kredytujący zalicza przekazaną premię termomodernizacyjną na spłatę wykorzystanego przez inwestora kredytu (art. 6 w/w ustawy).

Przedmiotowa premia jest przyznawana w granicach wolnych środków Funduszu Termomodernizacji utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego. (art. 4a i art. 9 wskazanej ustawy). Zgodnie z przepisem art. 10 ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, na Fundusz ten składają się:


  1. środki przekazywane z budżetu państwa - w wysokości określonej w ustawie budżetowej,
  2. odsetki od lokat środków Funduszu w bankach,
  3. wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz w papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne, poręczane lub gwarantowane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank Polski, a także w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546),
  4. darowizny i zapisy,
  5. inne wpływy.


Wątpliwości Wnioskodawcy wzbudziła możliwość wyłączenia premii termomodernizacyjnej przyznanej wspólnocie mieszkaniowej z kategorii przychodów podatkowych tej wspólnoty. Odnosząc się do tego zagadnienia, na wstępie należy wskazać, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera ogólnej definicji przychodu. Regulujący to zagadnienie przepis art. 12 ust. 1 tej ustawy wymienia tylko przykładowe rodzaje przychodów podatkowych, wskazując że należą do nich (z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14) między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Zamknięty katalog rodzajów przychodów nie zaliczanych przez ustawodawcę do kategorii przychodów podatkowych zawiera natomiast art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W punkcie 14 tego przepisu, na który powołuje się Wnioskodawca, ujęto wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W celu ustalenia, czy premia termomodernizacyjna należy do kategorii przychodów podatkowych, uwzględnić należy całokształt okoliczności, związanych z jej przyznaniem.

Podmiotem uprawnionym do otrzymania tego świadczenia jest wspólnota mieszkaniowa, tworzona, zgodnie z przepisem art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), przez ogół właścicieli lokali o wyodrębnionej własności, wchodzących w skład określonej nieruchomości. Pod pojęciem lokali ustawa rozumie przy tym zarówno samodzielne lokale mieszkalne, czyli wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych oraz lokale o innym przeznaczeniu (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o własności lokali). Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej 'pomieszczeniami przynależnymi' (art. 2 ust. 4 wskazanej ustawy). Ponadto, zgodnie z przepisem art. 3 ustawy o własności lokali, w razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej, czyli w gruncie oraz części budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, jako prawo związane z własnością lokali.

Właściciele lokali, tworzący wspólnotę mieszkaniową określają sposób zarządu nieruchomością wspólną. Pojęcie to należy rozumieć szeroko. Obejmuje ono zarówno czynności prawne, jak i faktyczne, związane z przedmiotową nieruchomością, w szczególności utrzymanie w należytym stanie budynków i niezabudowanego terenu nieruchomości, dokonywanie remontów, ulepszeń, itp.

W związku z powyższym można stwierdzić, że wspólnota mieszkaniowa, w skład której wchodzą właściciele lokali mieszkalnych jest podmiotem gospodarującym zasobami mieszkaniowymi, przez które należy rozumieć:


  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno ? remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo ? kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).


Wpływy finansowe i świadczenia związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami stanowią w związku z tym przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zalicza się je do przychodów podatkowych w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do tej kategorii należy również premia termomodernizacyjna, jako świadczenie otrzymane w związku z przedsięwzięciem, mającym na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynku mieszkalnego, strat energii w sieci ciepłowniczej oraz zasilających ją lokalnych źródłach ciepła, lub całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.

Należy jednak zaznaczyć, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi ? w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów są wolne od podatku. To zwolnienie przedmiotowe nie dotyczy jednak dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Podsumowując, premia termomodernizacyjna przyznana wspólnocie mieszkaniowej na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie podlega dyspozycji przepisu art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jej przyznanie stanowi przychód podatkowy tej wspólnoty. Dochód wspólnoty mieszkaniowej, związany ze wskazanym przychodem podlegać będzie jednak zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile w całości zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Informuje się, że w razie złożenia przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika