Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Premia może mieć charakter dwojaki - może to być premia regulaminowa, albo uznaniowa. Premia regulaminowa: W zakładzie pracy zatrudniającym co najmniej 20 pracowników pracodawca ustala warunki wynagrodzenia za pracę w regulaminie wynagradzania. Tam powinien być określony sposób ustalania wysokości wynagrodzenia i termin jego wypłaty oraz zasady wypłacania premii. W umowie o pracę można umówić się inaczej, ale tylko pod warunkim, ze będzie to dla pracownika korzystniejsze niż wynikałoby to z zasad ogólnych. Premia regulaminowa określona jest w regulaminie wynagradzania, który określa warunki jej przyznania. Każdy pracownik, który spełni wymagania ma prawa żądać wypłaty premii regulaminowej. Premia uznaniowa: Jak sama nazwa wskazuje jej wypłata uzależniona jest od ""dobrej woli"" pracodawcy i właściwie pracownik nie ma podstaw żądać jej wypłaty. Może jednak zwrócić się (np. na piśmie) o uzasadnienie, dlaczego nie została mu ona wypłacona.